اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۹ خرداد ۱۴۰۳

آیه تطهیر مختص اهل بیت(ع) است

متن فارسی

خلاصه کلام: اینکه موضوع اهل هر جا که براى او صله اى از یکى از نواحى باشد به سبب اضافه به او پس قرائن موجوده پیچیده به آن مقصود را تعیین میکند چنانچه در آیه تطهیر است. پس مراد به آن محمد و على و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین است و آنها مجتمع شدند در زیر عبا پس رسول صلّى اللّه علیه و آله دعا کرد پروردگارش که به آنها عطاء ملوکانه بخشد و ایشان را اهل بیت خود نامید پس نازل شد قول خداى تعالى: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً«1» جز این نیست که خدا میخواهد هر آینه به برد از شما اهل بیت پلیدى را و پاک نماید شما را پاک کردنى

حتّى اینکه ام سلمه (همسر خوب پیامبر ص) اجازه خواست در اینکه داخل شود با ایشان پس اذن دهد به او بعد از نزول آیه و پیامبر صلّى اللّه علیه و آله او را خوش آمد گفت از دخول او در مفاد آیه کریمه و به او فرمود: «انّک على خیر» به درستی که تو بر نیکى و خوبى هستى. اشاره به منحصر و مقصور بودن این عطیّه و بخشش به ایشان و تفصیل این جمله در کتب صحاح و مسانید یاد شده است.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 240

متن عربی

زبدة المخض:

أنّ موضوع الأهل کلّ ما له صلة من إحدى النواحی بالمضاف إلیه، فتعیّن المراد القرائن المحتفّة به کما فی آیة التطهیر، فالمراد بها محمد و علیّ و فاطمة و الحسن و الحسین صلوات اللَّه علیهم أجمعین، و قد اجتمعوا تحت الکساء فدعا رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم ربّه بمنحة القداسة لهم و سمّاهم أهل بیته، فنزل قوله تعالى: (إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً ) «4». حتى إنّ أُمّ سلمة استأذنته فی أن تدخل معهم فأذن لها بعد نزول الآیة، و استحفته صلى الله علیه و آله و سلم عن دخولها فی مفاد الآیة الکریمة فقال: «إنّک على خیر». إیعازاً إلى قصر هذه المنحة علیهم، و تفصیل هذه الجملة مذکور فی الصحاح و المسانید.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 240