اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۶ خرداد ۱۴۰۴

ابو الحسن علاء الدین حلّى

متن فارسی

او ابو الحسن علاء الدین شیخ على بن حسین حلّى شهیفى معروف بابن شهفّیه دانشمندى فاضل و ادیبى کامل و جمع کرده بود بین دو فضیلت علم فراوان و ادبیت تمام را باندیشه فوق العاده و بینش درست و مهارت ظاهر و فضیلت نمایانى و او در جلوداران و مقدم از شعراء خاندان رسالت علیهم السلام در آمده و قصاید او طنین‏انداز و روان و پر از حجتها و دلیلها رخشنده به نازکی‌ها لبریز از اندیشه‌هاى باریک آراسته و نمایان بمحسنات شگفت‏آمیزى بنا بر بسیارى در لفظ و روشن‏بینى در معنا و متانت در اسلوب و نیروئى در مبنا و سنگینى در مرتب کردن خوش اندامى در ترتیب در مدایح امیر المومنین و نوحه‌سرائى و سوگوارى فرزندش امام شهید نوه پیامبر بهترین شاهد است براى نبوغ و برجستگى آن و مقدم بودن او در زیبائیهاى شعر و پایدارى و استقامت او بر نوامیس مذهب و پیروى و تبعیت او از امامان دین علیهم السلام و از براى استاد ما شهید اوّل (محمد بن محمد مکى صاحب لمعه) معاصر او مقتول در سال 786 شرح یکى از قصائد اوست و آن غدیریه دوّم یاد شده است و چون مترجم (ناظم قصیده) مطلع و آگاه بر این شرح شد افتخار بآن نموده و شارح را بقطعه مدح و تعریف نموده است.

قاضى (نور الله شهید) در کتاب (المجالس) او را یاد و بعلم و فضل و ادب تمجید و ستوده است و نیز استاد ما شیخ حّر عاملى در امل الآمل و میرزا (عبد الله افندى) صاحب ریاض العلماء و آقاى ما مولف ریاض الجنّه و ابن ابى شبانه در تتمیم امل و غیره ایشان هم ویرا یاد و توصیف کرده‌اند.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 514

متن عربی

الشاعر

أبو الحسن علاء الدین الشیخ علیّ بن الحسین الحلّی الشهیفی «4»، المعروف بابن الشهفیّة، عالم فاضل، و أدیب کامل، و قد جمع بین الفضیلتین علم غزیر و أدب بارع بفکر نابغ، و نظر صائب، و نبوغ ظاهر، و فضل باهر، و جاء فی الطلیعة من شعراء أهل البیت علیهم السلام، و قصائده الرنّانة السائرة الطافحة بالحجاج، الزاهیة بالرقائق، المشحونة بالدقائق، المتبلّجة بالمحسّنات البدیعیّة على جزالةٍ فی اللفظ، و حصافةٍ فی

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 515

المعنى، و متانةٍ فی الأُسلوب، و قوّةٍ فی المبنى، و رصانةٍ فی النضد، و رشاقةٍ فی النظیم فی مدائح أمیر المؤمنین و مراثی ولده الإمام السبط أعدل شاهد لعبقریّته، و تقدّمه فی محاسن الشعر، و ثباته على نوامیس المذهب، و اقتفائه أثر أئمّة دینه علیهم السلام. و لشیخنا الشهید الأوّل معاصره المقتول سنة (786) شرح إحدى قصائده و هی الغدیریّة الثانیة المذکورة، و لمّا وقف المترجم على ذلک الشرح فخر به و مدح الشارح بمقطوعة.

ترجمه و أثنى علیه بالعلم و الفضل و الأدب القاضی فی المجالس «1»، و شیخنا الحرّ فی أمل الآمل «2»، و المیرزا صاحب ریاض العلماء «3»، و سیّدنا مؤلّف ریاض الجنّة، و ابن أبی شبانة فی تتمیم الأمل و غیرهم.