ازدواج موقت درقرآن
فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من الفریضه ان الله کان علیما حکیما “آنچه از آنان بهره گرفتید مزدشان را واجب است بپردازید. و باکی بر شما نیست که بعد از پرداخت میزان واجب با هم (هرچه خواستید) تراضی کنید که خدا داناو حکیم است “
شان نزول این آیه در مورد ازدواج موقت در مطمئن ترین ماخذ تفسیری بیان شده است از قبیل:
1- صحیح بخاری.
2- صحیح مسلم.
3 -مسند احمد 436:4 به اسناد خودشان از عمران بن حصین. و در تفسیر رازی 202 و 200:3 ، و تفسیر ابی حیان 218:3 ، آن را می توانید پیدا کنید.
4 -تفسیر طبری 4:5 از ابن عباس و ابی بن کعب و حکم و سعید بن جبیر و مجاهد و قتاده و شعبه و ابی ثابت.
5 -احکام القرآن جصاص 178:2 از گروهی آن را حکایت کرده است.
6-سنن البیهقی 205:7 از ابن عباس آن را روایت کرده است.
7-تفسیر بغوی 423:1 از گروهی نقل کرده و از عموم اهل علم نسخ آن را حکایت کرده.
8 -تفسیر زمخشری 360:1
9 -احکام القرآن قاضی 162:1 به روایت از گروهی.
10 -تفسیر القرطبی 130:5 گوید: اکثریت مسلمین گفته اند: این آیه در ازدواج موقت نازل شده است.
11 -تفسیر رازی 200:3 از صحیحین، حدیث عمران را که آیه در مورد ازدواج موقت است نقل کرده.
12 -شرح صحیح مسلم از نووی 181:9 از ابن مسعود.
13 -تفسیر خازن 357:1 از عده ای وگوید: جمهور علما عقیده به نسخ آن دارند.
14-تفسیر بیضاوی 269:1 که می خواهد آن را با سنت اثبات کند.
15-تفسیر ابی حیان 218:3 از گروهی از صحابه و تابعین.
16- تفسیر ابن کثیر 474:1 از گروهی از صحابه و تابعین.
17- تفسیر سیوطی 140:2 از گروهی از صحابه و تابعین از طریق طبرانی، و عبد الرزاق و بیهقی و ابن جریر و عبدبن حمید، و ابی
داود، و ابن الانباری آن را روایت کرده است.
18- تفسیر ابی السعود 251:3
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 3، ص: 448
حدود ازدواج موقت دراسلام
علامه امینی می فرماید: در صفحه 306 بیان کردیم که برای ازدواج موقت حدود و مقرراتی اسلام آورده است. و در دوران جاهلیت ازدواجی با این مقررات وجود نداشته و هیچ کس از علمای پیشین و علمای متاخر تا امروز، این عقیده را که ” متعه یکی از ازدواج های جاهلیت است” ابراز نکرده، و با وجود مقرراتی که دارد نمی تواند یکی از آن ازدواجها باشد و بنابراین هیچ گونه ارزشی برای اظهار نظر این مرد، وجود ندارد و این مقررات در کتب فراوان قوم بتفصیل یادشده است از قبیل:
1-سنن دارمی 140:2
2-صحیح مسلم جلد اول در باب متعه.
3- تفسیر طبری 9:5 از مقرراتش که یاد کرده: عقد، مدت، جدائی بعد از گذشت مدت، استبراء و عدم میراث است.
4- احکام القرآن جصاص 178:2 از مقررات آن: عقد، اجرت، مدت، عده، عدم میراث را ذکر کرده است.
5- سنن بیهقی 200:7 احادیثی نقل کرده که در آنها به پاره ای از حدودش اشاره شده است.
6-تفسیر بغوی 413:1 پاره ای از مقرراتش را ذکر کرده است.
7-تفسیرقرطبی 132:5 پاره ای از مقرراتش را ذکر کرده است.
8- تفسیر رازی 200:3 پاره ای از مقرراتش را ذکر کرده است.
9-شرح صحیح مسلم از نووی 181:9 ادعای اتفاق علماء بر مقررات آن کرده.
10-تفسیر الخازن 257:1 مقررات ششگانه را نام برده.
11-تفسیر ابن کثیر 474:1 مقررات ششگانه را نام برده.
12-تفسیر سیوطی 140:2 از مقرراتش پنج قانون ذکر کرده است.
13- الجامع الکبیر سیوطی 295:8 پنج قانون برایش ذکر کرده است.
و نیز دربسیاری کتب فقهی مذاهب اربعه میتوان یافت.
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 3، ص: 449