آیاتی که بدین گونه تحریف معنوی گشته، بسیارند که اگر آن تأویلات ناستوده و بهتان آمیز گرد آیند کتابی قطور پرداخته خواهد شد. لکن خوش نمی داریم که آنها را به بحث کشیم، چه پر گفتنی بی فایده خواهد بود و بی ضرورت، و هم آن سستی و نادرستی و پوچی که خود در درون دارند و برون می تراوند بر بطلان آنها کفایت می نماید. چه باید گفت در باره حرف هائی از آن گونه که در تأویل آیه شریفه «و او را بر روی ساخته از تخته و میخی برداشتیم تا تحت رعایتمان روان باشد» زده اند و گفته اند که نوح چون کشتی را بساخت، فرشته وحی چهار میخ برایش آورد بر هر میخ عینی نگاشته بود: یک عین (حرف اختصاری) عبد اللّه که همان ابو بکر است و عین دیگر عمر و عین دیگر عثمان و عین دیگر علی- رضی اللّه عنهم- آنگاه کشتی به برکت ایشان روان گشت «1».
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص: 194