اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

دروغ های رشید رضا :دشمنی شیعه با برخی از اهل بیت(ع)

متن فارسی

رشید رضا تحت عنوان” دشمنی رافضیان نسبت به برخی از اهل بیت ” گوید: رافضیان مانند یهود به برخی از آیات خدا ایمان آورده وبرخی را کافرند (تا آنجا که گوید):و بسیاری از فرزندان فاطمه ” رضی الله عنها ” را دشمن داشته، بلکه آنها را، ناسزا هم می گویند، مانند زید بن علی بن الحسین و نیز فرزند زید، یحیی، که مورد بغض آنان است. و نیز ابراهیم و جعفر دو فرزند موسی الکاظم(رضی الله عنهم) که دومی را به لقب کذاب می خوانند، با اینکه او از اعاظم اولیاء الله است و ابو یزید بسطامی از وی کسب فیض کرده است. و معتقدند حسن بن حسن مثنی، وفرزندش عبد الله محض و فرزندش محمد ملقب به نفس زکیه، از دین خدا، خدای ناکرده مرتد شدند. و نیز همین عقیده را درباره ” ابراهیم بن عبد الله،” و ” زکریا بن محمد الباقر، ” و ” محمد بن عبد الله بن الحسین بنالحسن، ” و ” محمد بن القاسم بن الحسن،” و ” یحیی بن عمر ” که از اولاد ” زید بن علی بن الحسین ” است. و نیز درباره جماعت حسنی ها و حسینی ها که قائل به امامت زید بن علی بن الحسین بودند، و دیگر کسانی که مقام ما گسترش تعرض نام آنها را ندارد. و اینان محدود کرده اند، محبتشان را به عده ناچیزی از اهل بیت. هر فرقه ای از آنها تعدادی را دوست می دارد و بقیه را لعن می کنند. این است محبت آنان نسبت به اهل بیت و اینست مودت اقربای رسول خدا (ص) که از آن سوال خواهد شد.

 (الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ،ج3،ص373)

متن عربی

الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ،ج3،ص373

 قال تحت عنوان: بغض الروافض لبعض أهل البیت:

إنَّ الروافض کالیهود یؤمنون ببعض و یکفرون ببعض- إلی أن قال-: و یبغضون کثیراً من أولاد فاطمة- رضی اللَّه عنها- بل یسبّونهم: کزید بن علیِّ بن الحسین. و کذا یحیی ابنه، فإنّهم أیضاً یبغضونه.

و کذا إبراهیم و جعفر ابنا موسی الکاظم- رضی اللَّه عنهم- و لقّبوا الثانی بالکذّاب، مع أنّه کان من أکابر الأولیاء، و عنه أخذ أبو یزید البسطامی.

و یعتقدون أنَّ الحسن بن الحسن المثنّی و ابنه عبد اللَّه المحض و ابنه محمد الملقّب بالنفس الزکیّة ارتدّوا- حاشاهم- عن دین الإسلام.

و هکذا اعتقدوا فی إبراهیم بن عبد اللَّه، و زکریّا بن محمد الباقر، و محمد بن عبد اللَّه بن الحسین بن الحسن، و محمد بن القاسم بن الحسن، و یحیی بن عمر، الذی کان من أحفاد زید بن علیِّ بن الحسین.

و کذلک فی جماعة- حسنیِّین و حسینیِّین- کانوا قائلین بإمامة زید بن علیّ بن الحسین، إلی غیر ذلک ممّا لا یسعه المقام، و هم حصروا حبّهم بعدد منهم قلیل، کلّ فرقة منهم تخصُّ عدداً و تلعن الباقین. هذا حبّهم لأهل البیت و المودّة فی القربی المسؤول عنها (ص 52- 54).