اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۱۰ آذر ۱۴۰۱

صلوات حجاب دعا ها را برطرف می کند

متن فارسی

و این گفتار عبدی شاعر و لا یزکو الدعاء…، اشاره به حدیثی دارد که دیلمی آن را از پیغمبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) نقل کرده که فرمود: دعا در حجاب خواهد بود تا آنگاه که بر محمد و خاندان او درود فرستاده شود و بگویند: اللهم صلی علی محمد و آل محمد. ابن حجر این حدیث را از قول دیلمی در صفحه 88 ” الصواعق ” نقل کرده است.

و طبرانی در ” الاوسط ” ازحضرت امیرمومنان  علی(علیه السلام) آورده است که فرمودند: هر دعائی در حجاب است تا بر محمد و آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین)درود فرستند.

حافظ هیثمی در صفحه 16 جلد 10 ” مجمع الزوائد ” این حدیث را یاد کرده و گفته است رجال آن ثقه اند.

بیهقی و ابن عساکر و دیگران ازحضرت امیرالمومنین علی( علیه السلام)حدیثی را مرفوعا یاد کرده اند که معنی آن چنین است: دعا و نماز در میان آسمان و زمین معلق است و چیزی از آن بسوی خدا بالا نمی رود تا آنکه بر محمد و دودمان او درود فرستاده شود ” شرح الشفای خفاجی”

ج3 ص 506واین شعر عبدی:

لو لم یکونوا خیر من وطیء الحصا / ما قال جبریل لهم تحت العبا

اشاره است به آنچه در عبارت برخی از راویان حدیث صحیح متواتر متفق علیه کساء آمده است که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) جبرئیل و میکائیل را با خاندان خود، “در زیر کسا” جا داد، شبلنجی در صفحه 112 ” نور الابصار ” این را یاد کرده و ” صبان ” نیز در صفحه 107″الاسعاف ” که در ” حاشیه نور الابصار ” است آورده است.

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 2، ص: 426

متن عربی

قوله: و لا یزکو الدعا. إشارة إلی ما

أخرجه الدیلمی «2» أنّه صلی الله علیه و سلم قال: «الدعاء محجوبٌ حتی یُصلّی علی محمد و أهل بیته. اللّهمّ صلِّ علی محمد و آله». و رواه عنه ابن حجر فی الصواعق «3» (ص 88).

و أخرج الطبرانی فی الأوسط «4» عن علیّ أمیر المؤمنین علیه السلام: «کلُّ دعاء محجوبٌ حتی یُصلّی علی محمد و آل محمد». و ذکره الحافظ الهیثمی فی مجمع الزوائد (10/160)

و قال: رجاله ثقات.

و أخرج البیهقی «5» و ابن عساکر و غیرهما عن علیّ علیه السلام مرفوعاً ما معناه: الدعاء و الصلاة معلّقٌ بین السماء و الأرض لا یصعد إلی اللَّه منه شی ءٌ حتی یُصلّی علیه صلی الله علیه و سلم و علی آل محمد. شرح الشفا للخفاجی (3/506).

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 2، ص: 429

قوله:

لو لم یکونوا خیرَ من وطِئَ الحصی             ما قال جبریلٌ لهمْ تحت العبا

 أشار إلی ما ورد فی لفظ بعض رواة حدیث الکساء الصحیح المتواتر المتّفق علیه من: أنّه صلی الله علیه و آله و سلم أدرج معهم جبرئیل و میکائیل. ذکره الشبلنجی فی نور الأبصار «1» (ص 112)، و الصبّان فی الإسعاف- هامش نور الأبصار- (ص 107).