Warning: session_start(): open(/opt/alt/php74/var/lib/php/session/sess_k0qnl4ftj2j5709acubl5dq1dl, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /home/ekmalir/domains/ekmal.ir/public_html/wp-content/plugins/jet-search/includes/ajax-handlers.php on line 176 Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /opt/alt/php74/var/lib/php/session) in /home/ekmalir/domains/ekmal.ir/public_html/wp-content/plugins/jet-search/includes/ajax-handlers.php on line 176 شباهت بین پیامبر(ص)، جبرئیل و معاویه – اکمال
اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۰ شهریور ۱۴۰۳

شباهت بین پیامبر(ص)، جبرئیل و معاویه

متن فارسی

از ابی هریره به طور مرفوع آمده است: امناء پیش خدا سه نفرند: من (رسول خدا)، جیرئیل و معاویه.

خطیب و نسائی و ابن حبان گفته اند: این حدیث باطل و ساختگی است. و خطیب در تاریخش جلد 11 صفحه 8 معتقد است که نادرستی این حدیث، از ناحیه بردانی است. و ابن عدی گفته است: از هر جهت این حدیث باطل است و حاکم طرق این حدیث را تضعیف کرده و در آن جمعی از دروغ گویان و حدیث سازان قرار دارند. و ذهبی در میزانش جلد 1 صفحه 233 گفته است: این حدیث دروغ است و آن را در شرح حال حسن بن عثمان یاد آورده شده و گفته است: این دروغ است. و ابن کثیر در تاریخش جلد 8 صفحه 120 آن رااز طریق ابی هریره و انس و واثله بن اسقع آورده و گفته است: به هیچ وجه صحیح نیست. و در لسان المیزان جلد 2صفحه 220 آمده است که: جوزی آن را در زمره احادیث موضوعه آورده و یقین کرده است که حسن بن عثمان آن را وضع کرده است. و ابن عدی گفته است: بنظر من حسن، حدیث ساز دزد بوده و در باره او از کذاب حدیث دزد است.ودر شذرات الذهب جلد 2 صفحه 366 گفته است که: ابن جوزی آن را ساخته های ابی عیسی احمد خشاب شمرده است.

امینی می گوید: با این چرندیات، ناموس اسلام را هتک و ساحت مقدس صاحب رسالت را آلوده کردند، دوامینی که معاویه سومی آنها باشد چه ارزشی خواهند داشت؟!

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 491 و 492

متن عربی

18- عن أبی هریرة مرفوعاً: الأمناء عند اللَّه ثلاثة: أنا و جبریل و معاویة. قال الخطیب و النسائی و ابن حبّان «6»: هذا الحدیث باطل موضوع. رأى الخطیب فی تاریخه (12/8) الحمل فیه على علیّ البردانی، و قال ابن عدی «7»: باطل من کلّ وجه. و زیّف الحاکم طرقه و فیها جمع من الکذّابین و الوضّاعین. راجع اللآلئ المصنوعة «8» (1/217)، و قال الذهبی فی میزانه «9» (1/233): هذا کذب، و ذکره فی ترجمة الحسن ابن عثمان فقال: هذا کذب.

و ذکره ابن کثیر فی تاریخه «10» (8/120) من طریق أبی هریرة و أنس و واثلة بن الأسقع، فقال: لا یصحُّ من جمیع وجوهه، و فی لسان المیزان «11» (2/220): أورد ابن الجوزی الأوّل فی الموضوعات «12» و جزم بأنّ هذا وضعه- یعنی وضع الحسن بن عثمان- و قال ابن عدی «13»: الحسن کان عندی یضع الحدیث و یسرق حدیث الناس، و سألت عنه عبدان الأهوازی فقال: کذّاب، و قال أبو علیّ النیسابوری: هذا کذّاب،

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 492

یسرق الحدیث، و فی شذرات الذهب «1» (2/366): عدّه ابن الجوزی من موضوعات أبی عیسى أحمد الخشّاب.

قال الأمینی: بهذه المخازی هتکوا ناموس الإسلام، و دنّسوا ساحة قدس صاحب الرسالة، فما قیمة أمینین یکون معاویة ثالثهما فی الأمانة؟