342- سید احمد بن زینى بن احمد دحلان مکى- شافعى (در سال 1232 در مکّه متولّد و در سال 1304 در مدینه منوّره وفات یافته) مفتى شافعیان در مکّه مشرّفه و شیخ الاسلام آنجا بوده، عالمى است ذیفنون که از علوم مختلفه بهرهمند بوده، مؤرّخى است محیط، تألیفات بسیارى دارد که بالغ بر بیست جلد از آنها چاپ شده، ابو بکر عثمان بن محمّد بکرى- دمیاطى کتابى جداگانه بشرح حال او اختصاص داده، بنام «نفحة الرحمن فی مناقب سید احمد زینى دحلان» (چاپ مصر) حدیث- در موضوع تهنیت از او خواهد آمد.
343- شیخ یوسف بن اسمعیل نبهانى- بیروتى، رئیس محکمه حقوق در بیروت، مؤلّف کتاب «منتخب الصحیحین من کلام سید الکونین»- که در سال 1329 در مصر چاپ شده- سخنور بزرگى است و در علم و ادب سهم کافی احراز نموده، حدّاد در جلد 1 «القول الفصل» ص 444 از او به: عالم عصر- شیخ علّامه تعبیر نموده است، در حدیث و ادب تألیف بسیار نموده که در حدود پنجاه مجلّد از تألیفات او در مصر و بیروت چاپ شده، شرح حال خود را نامبرده بقلم خود در کتاب خود «الشرف المؤبّد» ص 140- 143 ثبت نموده، حدیث او در باب مناشده رحبه خواهد آمد.
344- سید مؤمن بن حسن مؤمن شبلنجى مؤلّف «نور الابصار فی مناقب آل بیت النبى المختار» که پنج مرتبه یا بیشتر بچاپ رسیده، در آغاز آن شرح حال خود را ثبت و استادان خود را در علوم مختلفه ذکر نموده و بعض از تألیفات خود را تعداد کرده- در حدود سال 1250 متولّد شده ولى از تاریخ وفات او اطلاعى بدست نیامده، حدیث او در باب نزول آیه سأل سائل پیرامون قضیه غدیر خواهد آمد.
345- شیخ محمّد عبده بن حسن خیر اللّه مصرى متوفاى 1323 مفتى و علّامه بزرگوار دیار مصر نامبرده در مراتب علمى شهرت طولانى دارد و در اصلاحات اجتماعى و سعى در مصالح امّت ثابت قدم بوده، تاریخ، این خصوصیّات را براى او در اوراق جلد 1 «مشاهیر الشرق» ص 300 و «تاریخ الادب العربى» ص 434- 439 و غیرهما تسجیل و ضبط نموده است، اشاره بحدیث او قبلا شده و حدیث او در نزول آیه تبلیغ درباره امیر المؤمنین علیه السلام پیرامون قضیّه غدیر خواهد آمد.
346- سید عبد الحمید بن سید محمود آلوسى بغدادى- شافعى- نابینا- در سال 1232 متولّد و در 1324 وفات یافته- در بغداد پایتخت کشور عراق علّامه و ادیب یگانه بوده، کتاب او موسوم به «نثر اللئالى فی شرح نظم الامالى» بچاپ رسیده، نامبرده حدیث غدیر را در ص 166 کتاب مزبور از فضائل امیر المؤمنین علیه السّلام بشمار آورده و در ص 170 در مفاد آن و در مسلّم الصدور بودن آن از مصدر وحى الهى سخن گفته و در ص 172، غدیر خم را تعیین نموده و بحدیث مزبور اشاره کرده است-
347- شیخ محمّد حبیب اللّه بن عبد اللّه یوسفى از حیث نسب، و مدنى از جهت مهاجرت او بآنجا، و شنقیطى از لحاظ اقلیم و منطقه- سخنور و علّامه و محدّث مصر بوده کتاب «اکمال المنّه» در موضوع اتّصال سند مصافحه که موجب دخول بهشت میشود، و «ایقاظ الاعلام» در موضوع وجوب پیروى رسم الخط مصحف امام، و کتاب «ثبت الشیخ الامیر الکبیر» و «الخلاصة النافعه» از او است و در دنباله کتاب اخیر الذکر ارجوزه دارد که به «النصایح الدینیّه» موسوم است، و تمام این کتب در حدود سال 1345 بچاپ رسیده، نامبرده در کتاب خود «کفایة الطالب لمناقب على ابن ابى طالب علیه السّلام» چاپ مصر در ص 28- 30 حدیثى را که ترمذى از ابى سریحه یا- زید- با بررسى در سند روایت نموده و حدیثى را که ابن سمّان از براء بن عازب و احمد از زید در مسندش و از عمر در مناقبش با بررسى در سند روایت نموده، و حدیث مناشده در رحبه را از طریق ابى حاتم، و از طریق احمد از سعید بن وهب و حدیث رکبان را از طریق احمد و بغوى و حدیثى را که ابن عبد البرّ در «استیعاب» از بریده و ابى هریره و جابر و براء و زید از داستان غدیر روایت نمودهاند ذکر کرده است-
348- قاضى بهلول بهجت شافعى- قاضى زنکه زور، مؤلّف «تاریخ آل محمّد صلّى اللّه علیه و آله» که بلغت ترکى نوشته و ادیب دانشمند میرزا مهدى تبریزى آنرا بفارسى و فاضل بزرگوار شیخ میرزا على قمشه آنرا بعربى ترجمه نمودهاند، و این کتاب نامبرده از محسنات این عصر است و نمودارى است از احاطه و تسلّط مؤلّفش در حدیث و تاریخ، و اطلاع مبسوط او در مباحث دینى، و از تألیفات او کتابى است بنام «المأة یوم» یعنى: صد روز، در واقعه صفّین، که جنبه روائى دارد، و «الارشاد الحمزوى» و «حجر بن عدى» که منظوم است، و «الحقوق الارثیه» و «آثار آذربایجان که کتابى است ادبى- تاریخى- جغرافى، اشاره بطرقى که نامبرده براى حدیث غدیر ذکر کرده، در صفحات 43 ر 47 و 51 و 54 و 60 و 62 و 76 و 88 و 93 گذشت.
349- نویسنده شهیر، عبد المسیح انطاکى- مصرى، نامبرده یکى از شعراى غدیر است در قرن چهاردهم که در محل خود شعر و شرح حال او خواهد آمد.
350- دکتر احمد فرید رفاعى، در حاشیه «معجم الادباء» جلد 14 ص 48 دو بیت امیر المؤمنین علیه السّلام را درباره غدیر ذکر نموده.
351- استاد احمد زکى عدوى- مصرى- رئیس قسمت تصحیح در- دار الکتب المصریّه- نامبرده بوسیله حواشى که در کتب متعدده دارد، آثار گرانبها و جاودانى از خود گذارده، نامبرده در حواشى «الاغانى» جلد 7 ص 363 از چاپ اخیر داستان غدیر را ذکر نموده است.
352- استاد احمد نسیم مصرى عضو قسمت ادبى در- دار الکتب المصریّه- نامبرده داستان غدیر را در حاشیه بر دیوان مهیار جلد 3 ص 182 ذکر نموده.
353- استاد حسین على اعظمى- بغدادى- مدیر دانشکده حقوق در بغداد، یکى از شعراء غدیر است که شعر و شرح حال او در قسمت مربوط به شعراء قرن چهاردهم خواهد آمد، نامبرده شخصا بمؤلّف معظم «الغدیر» خبر داده که کتابى درباره امیر المؤمنین علیه السّلام تألیف نموده و در آنجا نیز حدیث غدیر را ذکر کرده است.
354- سید على- جلال الدّین حسینى- مصرى سخنورى است محیط و مسلّط و ادیبى است شاعر، دیوان او موسوم به «حدیث النفس» و کتاب او بنام «الحسین علیه السّلام» در دو جزء در قاهره بچاپ رسیده، حدیث ولایت را نامبرده در جلد 1 تألیف مزبور ص 132 ذکر نموده است.
355- استاد محمّد محمود رافعى- مصرى، شرح او بر هاشمیّات (کمیت) که چندین بار در مصر چاپ شده نمودارى است از احاطه و تسلّط او در تاریخ و ادب، نامبرده در شرح این بیت (کمیت):
و یوم الدوح دوح غدیر خم ابان له الولایة لو اطیعا
در ص 81 چنین گوید: دوح درخت بزرگى است، واحد آن دوحة است و غدیر خم موضعى است بین مکّه و مدینه- ابان. یعنى آشکار کرد: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود:
«اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» و فرمود: من کنت مولاه فعلى مولاه. بعد از فرمایشات پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله عمر گفت:
خوشا بحال تو یا على صبح نمودى در حالیکه مولاى هر مرد و زن مؤمن هستى.
356- استاد محمّد شاکر خیّاط نابلسى- ازهرى مصرى- شارح هاشمیّات «کمیت» که در سال 1321 در مصر چاپ شده، نامبرده در شرح مزبور ص 60 در شرح قول کمیت:
و یوم الدوح دوح غدیر خم ابان له الولایة لو اطیعا
گوید: غدیر خم موضعى است بین مکّه و مدینه در جحفه ابان له الولایة امام احمد از ابى الطفیل روایت کرده که گفت: على علیه السّلام در سال 35 مردم را در میدان وسیع کوفه (رحبه) جمع کرد، سپس بآنها گفت: شما را بخدا قسم میدهم، هر مرد مسلمى که روز غدیر خم سخنان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله را شنیده است، برخیزد، در نتیجه: سى تن از مردم برخاستند و شهادت دادند بi اینکه رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: من کنت مولاه فعلىّ مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه.
357 استاد عبد الفتاح- عبد المقصود مصرى- صاحب کتاب «الامام علىّ» در 4 مجلّد، نامبرده در تقریظى که باین کتاب، نموده اشاره بحدیث غدیر خم نموده و تمام مقال او در مقدمه جلد ششم خواهد آمد
358- استاد، شیخ محمّد سعید دحدوح، یکى از ائمّه جماعت در حلب، نامبرده در نامه که به علّامه حجت- شیخ محمّد حسین مظفرى نوشته- داستان غدیر را در آن درج نموده و بزودى عین و نصّ نامه او که در آغاز جلد هشتم مندرج است، خواهد آمد
359- استاد صفا خلوصى مقیم لندن و فارغ التحصیل دانشگاه آنجا و مدرّس در همانجا، نامبرده داستان غدیر را در نامه که بمؤلّف جلیل القدر نوشته قطعى تلقى نموده و بزودى عین آن که در آغاز جلد پنجم مندرج است خواهد آمد «4»
360- حافظ مجتهد- ناصر السنه- شهاب الدین- ابو الفیض- احمد بن محمّد بن صدّیق، صاحب تألیقات گرانبها، نامبرده داستان غدیر را در کتاب مهمّ و ارجمند خود «تشنیف الآذان» ص 77 نقل از گروه بسیارى از حفاظ باسناد آنها از پنجاه و چهار تن از صحابه ذکر کرده- نامهاى صحابه مذکورین از اینقرار است:
على امیر المؤمنین علیه السّلام- امام سبط- حسن بن على علیه السّلام- امام سبط- حسین بن على علیه السّلام عبد اللّه بن عبّاس- براء بن عازب- زید بن ارقم- بریده- ابو ایّوب- حذیفة بن اسید سعد بن ابى وقاص- انس بن مالک- ابو سعید خدرى- جابر بن عبد اللّه- عمرو بن ذى مرّه مرّه- عبد اللّه بن عمر- مالک بن حویرث- حبشى بن جناده- جریر بن عبد اللّه بجلى عمّاره- عمار بن یاسر- ریاح بن حارث- عمر بن خطّاب- نبیط بن شریط- سمرة بن جندب- ابو لیلى- جندب انصارى- حبیب بن بدیل- قیس بن ثابت- زید بن شرحبیل عباس بن عبد المطّلب- عبد اللّه بن جعفر- سلمة بن اکوع- زید بن ابى ثابت- ابوذر غفارى- سلمان فارسى- یعلى بن مرّه- خزیمة بن ثابت- سهل بن حنیف- ابو رافع.
زید بن حارثه- جابر بن سمره. ضمرة الاسلمى- عبد اللّه بن ابى اوفى- عبد اللّه بن بسر مازنى- عبد الرحمن بن یعمر دیلمى- ابو الطفیل عامر- سعد بن جناده- عامر بن عمیره- حبّه عرنى- ابو امامه- عامر بن لیلى- وحشى بن حرب- عایشه- امّ سلمه طلحة بن عبید اللّه، و لفظ او بزودى در باب بحث از سند حدیث انشاء اللّه بنظر شما خواهد رسید.
* (انّ فى ذلک لذکرى لمن کان له قلب او القى السّمع)** (و هو شهید)*
الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج1، ص: 305 – 312