عروه ازعبدالله بن عمر پرسید: پیامبر خدا (ص) چند بار عمره بجای آورد؟ گفت: چهار باریکی از آنها در ماه رجب بود. نخواستیم حرفش را رد کرده او را دروغگو نمائیم. در همان حال صدای عائشه را در حجره شنیدیم.عروه بانگ برداشت که ای ام المومنین نمی شنوی پسر عمر چه می گوید؟ پرسید: چه می گوید؟ گفت: می گوید: پیامبر خدا (ص) چهار عمره بجای آورد که یکی از آنها در ماه رجب بود. عائشه گفت: خدا ازپسر عمر در گذرد. پیامبر خدا (ص) هر بار که به عمره می رفت او (یعنی پسر عمر) با وی بود و هرگز در ماه رجب عمره بجای نیاورد “. از این روایت پیداست که پسر عمر عمدا عمره ای برای پیامبر خدا (ص) در ماه رجب جعل کرده است. گر چه مجاهد و عروه نخواسته اند او را دروغگو نمایند، واین را از آن جهت جعل کرده تا بتواند بدان وسیله نظرخلاف سنتی را که پدرش درباره متعهحج اظهار کرده تاویل و توجیه نماید. توجیهی که در روایت احمد حنبل در ” مسند ” آمده است: پسر عمر می گوید: عمر به شمانگفته است که عمره در ماه های حج حرام است، بلکه گفته کمال عمره در آن است که در غیر ماه های حج به جای آورید.بنابراین پسر عمر خواسته با جعل عمره ای در ماه رجب برای پیامبر خدا (ص) تایید و پایه ای برای تاویل و توجیه خویش درباره آنرای پدرش بسازد، و ندانسته که این توجیه تکذیب حرف پدرش می باشد که تصریح می کند “: من آن را حرام می سازم ومرتکبش را مجازات می کنم- ” چنانکه در جلد ششم- به تفصیل و بطرزی قاطع و روشن گذشت.پیامبر اکرم (ص) هرگز در رجب عمره بجای نیاورده است چنانکه از حدیث ” انس ” هم پیداست “: پیامبر خدا (ص) چهار عمره به جای آورده همه در ذی القعده ” و در حدیث ابن عباس که ابن ماجه در ” سنن ” ثبت کرده است “: پیامبر خدا (ص) جز درذی قعده عمره ای بجا نیاورده است “.پسر عمرمی پنداشت رسول خدا (ص) فقط دو بارعمره بجای آورده است، و عائشه حرفش را تکذیب کرد. و شاید این حرف راپسرعمر پیش از آنتکذیب عائشه زده باشد. ابو داود و احمد حنبل از طریق مجاهد چنین ثبت کرده اند که ” از پسر عمر پرسیدند: پیامبر خدا (ص)جند بار عمره بجای آورده است؟ گفت: دو بار. عائشه گفت: پسر عمر می داند که پیامبر خدا (ص) غیر از عمره ای که مقارن باحجه الوداع بجای آورده، سه بار عمره بجای آورده است.
(الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص: 95)