رسول اللّه (ص) که میفرماید:؛
«فاطمه حوراء انسیه
(فرشته ای در کسوت بشری) است و من هر وقت مشتاق بهشت میشوم او را می بوسم» سازگار است «1».
یا آنجا که میگوید (ص): دخترم فاطمه فرشته سیرت و آدمی صورت است «2»
یا آنجا که فرماید (ص): فاطمه ستاره زیبائی است
«فاطمة هی الزهرة»
«3». یا سخن مادر انس بن مالک: فاطمه مانند ماهی در شب چهارده یا خورشیدی پوشیده به این بود که وقتی از ابر خارج میشد، چهره سپید آمیخته به قرمزی داشت، موهایش مشکی بود و از هر انسانی به پیغمبر شبیه تر بود، بخدا سوگند او بگفتار شاعر می ماند که گوید:
بیضاء تسحب من قیام شعرها و تغیب فیه و هو جثل اسحم
فکانّها فیه نهار مشرق و کانّه لیل علیها مظلم.
«1»
و آیا سخنان بی مدرک او درباره هوش فاطمه و اخلاق او با سخن «ام المؤمنین» خدیجه «رضی اللّه عنها» موافق است که میگوید: فاطمه در شکم مادر سخن میگفت هنگامیکه به دنیا آمد در اولین فرود خود را بحال سجود، بزمین افکنده و با انگشت به اشارت پرداخت «2».
«فاطمه حوراء انسیه
(فرشته ای در کسوت بشری) است و من هر وقت مشتاق بهشت میشوم او را می بوسم» سازگار است «1».
یا آنجا که میگوید (ص): دخترم فاطمه فرشته سیرت و آدمی صورت است «2»
یا آنجا که فرماید (ص): فاطمه ستاره زیبائی است
«فاطمة هی الزهرة»
«3». یا سخن مادر انس بن مالک: فاطمه مانند ماهی در شب چهارده یا خورشیدی پوشیده به این بود که وقتی از ابر خارج میشد، چهره سپید آمیخته به قرمزی داشت، موهایش مشکی بود و از هر انسانی به پیغمبر شبیه تر بود، بخدا سوگند او بگفتار شاعر می ماند که گوید:
بیضاء تسحب من قیام شعرها و تغیب فیه و هو جثل اسحم
فکانّها فیه نهار مشرق و کانّه لیل علیها مظلم.
«1»
و آیا سخنان بی مدرک او درباره هوش فاطمه و اخلاق او با سخن «ام المؤمنین» خدیجه «رضی اللّه عنها» موافق است که میگوید: فاطمه در شکم مادر سخن میگفت هنگامیکه به دنیا آمد در اولین فرود خود را بحال سجود، بزمین افکنده و با انگشت به اشارت پرداخت «2».
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 3، ص: 33