اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۷ اسفند ۱۴۰۲

ابن طلحه شافعی :چرا روز غدیرخم عید نامیده می شود؟

متن فارسی

در «مطالب السئول» تألیف ابن طلحه شافعی در ص 53 چنین مذکور است:

روز غدیر خم را امیر المؤمنین علیه السّلام در شعر خود یاد کرده و این روز عید گشته برای اینکه روزی است که رسول خدا صلی اللّه علیه و آله آن جناب را به این جایگاه ارجمند (ولایت) منصوب نموده و او را بدین جهت بر جمیع خلق برتری بخشیده، و در ص 56 گوید:
هر معنائی که ممکن است لفظ مولی دلالت بر آن داشته باشد نسبت بشخص رسول خدا صلی اللّه علیه و آله همان معنی را برای علی علیه السّلام قرار داده و این مرتبه ای ست عالی و جایگاهی است رفیع و مقامی است شامخ که آن جناب را بدان مخصوص نموده و بهمین جهت این روز، روز عید و هنگام سرور و شادمانی و موسم انبساط و مسرت دوستان او گشته … انتهی

( الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 504)

متن عربی

و فی مطالب السؤول «1» لابن طلحة الشافعی (ص 53): یوم غدیر خُمّ ذکره- أمیر المؤمنین علیه السلام- فی شعره، و صار ذلک الیوم عیداً و موسماً؛ لکونه کان وقتاً خصّه رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم بهذه المنزلة العلیّة، و شرّفه بها دون الناس کلِّهم.و قال (ص 56):و کلّ معنیً أمکن إثباته ممّا دلّ علیه لفظ المولی لرسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم فقد جعله لعلیّ، و هی مرتبة سامیة، و منزلة سامقة، و درجة علیّة، و مکانة رفیعة، خصّصه بها دون غیره، فلهذا صار ذلک الیوم یوم عید و موسم سرور لأولیائه. انتهی 

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 504