اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۴ مهر ۱۴۰۲

محبت به ابوبکر، دلیل نجات از آتش جهنم

متن فارسی

از انس آمده است که: مردی یهودی پیش ابی بکر آمد و گفت: قسم به آنکه موسی را برانگیخت و با سخن گفت، من تو را دوست دارم. ابو بکر سرش را به علامت تحقیر او بالا نیاورد تا جیرئیل بر پیامبر اکرم نازل گردید و گفت: ای محمد خدای بزرگ برای تو سلام می فرستد و می گوید: به یهودی بگو: خدا آتش را از تو دور کرده است، پس یهودی محضر رسول خدا حاضر گردید و اسلام آورد. و در تعبیر دیگر چنین آمده است: خداوند از او در آتش دو چیز را به خاطر محبت به ابی بکر دور کرده است: زنجیرها، و غلها بر گردتش نهاده نمی شود. آنگاه رسول خدا این مطلب را به او خبر دادند.

این حدیث از آفات حسن بن علی ابی سعید عدوی بصری است که سیوطی در ” اللئالی ” گفته است که آن ساختگی است، عدوی و غلام خلیل، حدیث سازند و بصری مجهول و گمنام است.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 482 و 483

متن عربی

8- عن أنس: إنّ یهودیّا أتى أبا بکر فقال: و الذی بعث موسى و کلّمه تکلیماً

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 483

إنّی لأُحبّک، فلم یرفع أبو بکر رأساً تهاوناً بالیهودیّ، فهبط جبرئیل على النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم و قال: یا محمد إنّ العلیّ الأعلى یقرأ علیک السلام و یقول لک: قل للیهودیّ: إنّ اللَّه قد أحاد عنک النار؛ فأحضر الیهودیّ فأسلم. و فی لفظ: قد أحاد عنه فی النار خلّتین: لا توضع الأنکال فی عنقه، و لا الأغلال فی عنقه، لحبّه أبا بکر، فأخبره.

 من آفات الحسن بن علیّ أبی سعید العدوی البصری، قال السیوطی فی اللآلئ «1» (1/151): موضوع، العدوی و غلام خلیل وضّاعان، و البصری مجهول.