logo-samandehi

نخستین خوراکی برای پیامبر(ص)

پاره ای از روایات جعلی در فضیلت عثمان

37/ ابن کثیر در تاریخش می نویسد : لیث بن ابی سلیم گفته است : نخستین کسی که خوراکی از خرما و روغن تهیه کرد و آن را با عسل آمیخته به خانه ام سلمه به خدمت پیامبرخدا (ص) فرستاد عثمان بود. او در خانه نبود. وقتی آمد در برابرش نهادند . پرسید : چه کسی این را فرستاده است ؟ گفتند : عثمان . دست ها را به آسمان ها بالا برده گفت : خدایا از تو می خواهیم از عثمان خشنود گردی، از او راضی باش . این را سیوطی به نقل از بیهقی و ابن عساکر از طریق لیث در « مسامره الاوائل » نوشته است .

امینی گوید : لیث بن ابی سلیم این داستان را پس از وفات پیامبر (ص) ساخته است، زیرا خودش در سال 140 هجری بدون درک حضور پیامبر (ص) درگذشته است . معلوم نیست داستان را از چه کسی نقل می کند و چه کس شاهد آن بوده، چنانکه از دیگر رجال سند روایت نیز خبری نیست و روایت از دو طرف ” مرسل و بی راوی است. درباره خود لیث بن ابی سلیم، عبد الله بن احمد می گوید : ندیده ام یحیی بن سعید به کسی بدبین تر از لیث (ابن ابی سلیم) و ابن اسحاق و همام باشد ، هیچکس نمی توانست درباره آنها به وی مراجعه کند (برای آموختن روایات آنها). ابن ابی شیبه و ابو حاتم و جوزجانی می گویند : سست روایت بوده است . ابن سعد و ابن معین و ابن عیینه او را ” ضعیف ” شمرده اند. احمد و ابو حاتم نیز و ابو زرعه می گویند : روایتش پرت و پلا است و به عقیده حدیث شناسان قابل استدلال نمی باشد. یحیی می گوید : عموم استادان و شیوخ او ناشناخته اند. ابن حبان می گوید : در آخر عمر اختلال مشاعر پیدا کرده بود و سند روایات را دگرگون می ساخت و روایات ” مرسل ” را به پیامبر (ص) می رساند،از قول راویان مورد اعتماد چیزها می ساخت که نگفته اند. قطان و ابن مهدی و ابن معین و احمد او را ترک کرده اند. ابو احمد حاکم می گوید: به عقیده حدیث شناسان ” قوی ” نیست . ابو عبد الله حاکم می گوید : در بد حافظگی او هم داستانند. آیا برای حافظی مثل ابن کثیر عیب نیست که چنین روایت عیبناک و سستی را با آن متن نادرست ثبت نماید و به منظور ردیف کردن فضائل و افتخارات برای عثمان آن را بدون اتمام سند و ذکر راویان و بطور ” مرسل ” و چنانکه پنداری ثابت و مسلم باشد بیاورد. آن وقت چون نوبت می رسد به حدیث ” صحیح ” و ثابت و متواتری که در ” صحاح ” با سند کامل و با ذکر همه راویان ثبت است می گوید : سندهای این حدیث همه اش ضعیف و سست است و مایه استدلال و حجت نمی تواند شد . خدا بهتر می داند در تاریخش نیز روایتی را که می گوید آیه ولایت درباره علی علیه السلام نازل گشته می آورد و می افزاید : این به علت سستی اسنادش به هیچ وجه درست نیست، و درباره شخص علی هیچ آیه ای از قرآن نازل نگشته است . مرگ بر دوستی کورکورانه و تعصب جاهلانه ! پیامبر (ص) اگر می خواست برای هر هدیه ای گرچه اندک خوراکی باشد دست نیایش به آسمان بلند کند باید بیشتر اوقاتش را به علت کثرت هدایا و هدیه آوران به دعا و نیایش به سر آورد، و عثمان و هدیه اش چه خصوصیتی داشته اند که فقط او را دعا کند ؟

( الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 9 ص 472 )

رفتن به بالا