logo-samandehi

نظر خلیفه درباره آثار به جا مانده از پیامبران

رأى خلیفه در آثار پیامبران

از معرور نقل شده گوید: ما با عمر بن خطاب بیرون رفتیم در حجّی که او نمود گوید: پس در نماز صبح براى ما خواند: سوره الم تر کیف فعل ربّک باصحاب الفیل و سوره لا یلاف قریش را و چون منصرف شد و مردم مسجدى را دیدند به سوى آن مبادرت نمودند پس عمر گفت: این چیست، گفتند: این مسجدی است که پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله در آن نماز خوانده است، پس گفت: همینطور هلاک شدند اهل کتاب پیش از شما، آثار پیامبران شان را عبادت‏گاه گرفتند هر کس نمازى برایش هست بخواند و هر کس نیست نمازى براى او بگذرد «1»
امینى گوید: ای کاش میدانستم چه مانعى است از بزرگداشت آثار پیامبران و در مقدّم و جلوى ایشان آقاى فرزندان آدم حضرت محمد صلّى اللّه علیه و آله هرگاه بیرون از حدود توحید نباشد مثل سجده کردن در برابر عکسها و تصاویر ایشان و قبله قرار دادن آنها وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ‏
و کیست که بزرگ دارد شعایر خدا را که آن از تقواى دلهاست، کجا و کى امّتها هلاک شدند به این که آثار پیامبران شان را صومعه و عبادتگاه قرار دادند و کدام مسجدى نماز در آن نزدیکتر و مقرّبتر به سوى خداى سبحان از مسجدی است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در آن نماز خوانده است
و چه مکانى شریفتر از مکانی است که پیامبر اعظم در آن راه رفته و توقف نموده و در آن بیعت رضوان شده و مومنون در آن نائل برضوان خدا شده ‏اند.
آیا در تمام این اماکن تحصیل و کسب فضیلتى نمیشود که افزایش دهد تقرّب عبادت کنند‏گان را در سایه آن.
و آیا گناه درخت بیچاره چه بوده که ریشه آن را از زمین درآورند و نباشد کسی که باز خواهى کند یا از آن دفاع نماید.
آیا اینها اهانت به شخص پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله که در آنجا نشسته و آن مکان را مشرّف نموده نیست.
آیا روش و ادب دین تجویز میکرد براى خلیفه که بگوید: آى مردم من میبینم که شما به بت پرستى برگشته ‏اید، و حال آنکه آنهائى که ملاحظه میکردند و رعایت مینمودند این آثار را و آنها را بزرگ میداشتند و در نزد آن نماز میخواندند.
ایشان همگى از حاملین علم دین و عدول صحابه و مراجع خلیفه در احکام و شرایع بودند و خلیفه به ایشان اعتماد و تکیه میزد هر کجا که مسائل بر او مشکل میشد و میگفت: «کل الناس افقه منک یا عمر» اینها مسائل بسیاری است که از خلیفه دور مانده علم به پاسخ از آنها یا اینکه پاسخ از آنها را در خاطرش نداشته، یا آنکه در همه آنها تاویل کننده است و تو میبینى … (جهل خلیفه را)
و از صحابه ‏ای که تبرک به این اماکن مینمود و در آن نماز میخواند عبد الله ابن عمر بود، موسى بن عقبه گوید «1»: دیدم سالم بن عبد الله را که جستجو میکرد مکان‏هائى را از راه و در آن نماز میخواند و میگفت که پدرم در اینجاها نماز میخواند و اینکه او دیده بود پیامبر صلّى اللّه علیه و آله را که در این اماکن نماز میخواند، و از نافع از ابن عمر که او در این امکنه نماز میخواند.
و کسی که رجوع به کتب صحاح و سنن کند می یابد بسیارى از هم دوره اینها را که دانسته میشود به آن که رأى خلیفه فقط مخصوص و ویژه خودش بوده و پیروى نمیشود و نشده و نخواهد شد.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 208

رفتن به بالا