اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۱۳ خرداد ۱۴۰۲

هر کس گوشت می خرید، عمر با شلاق او را می زد

متن فارسی

از عبد الله بن عمر نقل شده که گوید: عمر می آید کشتارگاه زبیر بن عوام… در بقیع و در مدینه غیر از آن کشتارگاهی نبود پس می آمد و با او (دره) شلاق مخصوص او بود پس وقتی می دید مردی گوشتی خرید دو روز پی در پی او را با شلاقش میزد و میگفت: آیا شکمت دو روز گرسنه مانده.
– از میمون بن مهران حکایت شده که مردی از انصار به عمر بن خطاب گذشت که گوشتی به دست گرفته بود پس عمر به او گفت: این چیه؟، گفت: گوشت برای خانواده ام میبرم ای امیرمومنان گفت خوب است پس فردا به او گذشت و با او گوشت بود، پس به او گفت: این چیه؟ گفت گوشت اهل من است، گفت: خوب است، سپس روز سوم به او گذشت و با او گوشت بود پس گفت: این دیگه چیه؟ گفت: ای امیرمومنان گوشت خانواده من است پس با شلاقش بر سراو زد آنگاه بالای منبر رفت و گفت “: ایاکم و الاحمرین اللحم و النبیذ “بر شما باد که از دو سرخی دوری کنید، گوشت و مشروب چون که این دو تا فاسدکننده دین و تلف کننده مال است.
امینی (رضوان الله علیه) گوید: این فقه عجیبی است نمی شناسیم مفاد و معنای آنرا ” قل من حرم زینه التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق ” بگو چه کسی حرام کرده زینتی را که خدا برای بندگانش بیرون آورده و روزی های پاک و پاکیزه را و این جمع نمیشود با حدیثی که از پیامبر بزرگ آمده از قول آن حضرت صلی الله علیه و آله آقای خورشتها در دنیا و آخرت گوشت و آقای مشروبات در دنیا و آخرت آب است. و آنچه که در روایت صحیحی از ابن عباس آمده از اینکه مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: ای رسول خدا من وقتی که گوشتی گیرم آمد آنرا توزیع وتقسیم به زنها میکنم و شهوت من تحریک میشود، پس گوشت را بر خودم حرام کردم، پس خداوند نازل فرمود ای کسانی که ایمان آوردید حرام نکنید پاکهای آنچه که خدا بر شما حلال کرده بر شما و تجاوز از حد نکنید که خدا متجاوزین را دوست ندارد بخورید از آنچه که روزی شما نموده خدا که حلال و پاکیزه است و بنا بر فرض کراهت در ادامه خوردن گوشت پس آیا دو روز یا سه روز پی در پی خوردن و ادامه دادن جرم و موجب تعزیر و شکنجه به شلاق عمری است و آیا مفسده و زیان گوشت به مفسده و زیان شراب حرام میرسد پس بوده باشد در آن وقت فاسد کننده دین و تلف کننده مال و اگر به این رأی، عمل شود در اصناف و اقشار مسلمین هر آینه واجب است که شلاق در حالی از احوال بیکار نباشد و مرتباً بر سر مسلمین آشنا شود.ش

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 377

متن عربی

82- رأی الخلیفة فی أکل اللحم

1- عن عبد اللَّه بن عمر، قال: کان عمر یأتی مجزرة الزبیر بن العوّام رحمه الله بالبقیع و لم یکن بالمدینة مجزرة غیرها فیأتی معه بالدرّة، فإذا رأی رجلًا اشتری لحماً یومین متتابعین ضربه بالدرّة و قال: ألا طویت بطنک یومین؟

2- عن میمون بن مهران: أنّ رجلًا من الأنصار مرّ بعمر بن الخطّاب و قد تعلّق لحماً، فقال له عمر: ما هذا؟ قال: لحمة أهلی یا أمیر المؤمنین، قال: حسن، ثمّ مرّ

                        الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 377

به من الغد و معه لحم، فقال: ما هذا؟ قال: لحمة أهلی. قال: حسن، ثمّ مرّ به الیوم الثالث و معه لحم، فقال: ما هذا؟ قال: لحمة أهلی یا أمیر المؤمنین، فعلا رأسه بالدرّة ثمّ صعد المنبر فقال: إیّاکم و الأحمرین: اللحم و النبیذ فإنّهما مفسدة للدین متلفة للمال «1».

قال الأمینی: هذا فقه عجیب لا نعرف مغزاه (قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ

) «2»، و لا یجتمع مع ما جاء عن النبیّ الأعظم من

قوله صلی الله علیه و آله و سلم: «سیّد الإدام فی الدنیا و الآخرة اللحم، و سیّد الشراب فی الدنیا و الآخرة الماء» «3».

و ما جاء فی صحیحة عن ابن عبّاس من أنّ رجلًا أتی النبیّ صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا رسول اللَّه إنّی إذا أصبت اللحم انتشرت للنساء و أخذتنی شهوتی فحرّمت علیّ اللحم. فأنزل اللَّه (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ*

 وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طَیِّباً

) «4».

و علی تقدیر الکراهة فی إدمان أکل اللحم فهل أکله یومین متوالیین أو ثلاثة متوالیة من الإدمان؟ و هل یستتبع ذلک التعزیر بالدرّة؟ و هل یبلغ مفسدته مفسدة النبیذ المحرّم فکان لدته مفسدة للدین و متلفة للمال؟ و لو أخذ بهذا الرأی فی أجیال المسلمین لوجب أن لا تهدأ الدرّة فی حال من الأحوال.

                        الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 378