اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ آبان ۱۴۰۳

وظایف مسلمانان در ترویج فرهنگ غدیر

متن فارسی

از جمله اموری که به منظور ثبات و نشر داستان غدیر و جاودان ماندن خاطره آن و تأمین تحقق و ثبوت مفاد آن مورد توجه و اهتمام بوده، عید گرفتن این روز تاریخى است که همه ساله در روز و شب آن مجامع و محافل تشکیل شود و مراسم بندگى خدا و ابراز خشوع به درگاه احدیت اجراء گردد و سیره نیکى و بخشش و بذل وجوه بریه و توجه به حال ناتوانان و مستمندان و توسعه به زندگى خانواده‌ها و عائله‌ها و در بر کردن لباس‏هاى نو و زیبا با آرایش، پیروى و مورد عمل قرار گیرد، و در نتیجه اجراء این تشریفات و تظاهرات در میان مردم معتقد است که توجه عموم طبقات به طرف یک وضع نوین و منظره جالب معطوف شده و این وضع بی خبران را وا میدارد به تفحص و پرسش علل و موجبات آن و منجر میشود به تجسّس از روایت آن و دانایان به بیان روایات متواتره مشتمل بر این امر خطیر پرداخته و گویندگان و سرایندگان به ایراد خطابه و انشاء قصاید و منظومات می‌پردازند و بدین وسائل رشته روایت غدیر خم و اسناد آن به یکدیگر متصل و پیوسته گشته و در میان هر قوم و گروه و در هر عصر و زمان این خبر تکرار و این داستان به زبانها جارى و طرق متصله آن در اذهان محفوظ و پایدار می‌گردد.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 503

متن عربی

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 503

عید الغدیر فی الإسلام

و ممّا هیّأ من جهته لحدیث الغدیر الخلود و النشور، و لمفاده التحقّق و الثبوت، اتّخاذه عیداً یُحتفل به و بلیلته بالعبادة و الخشوع، و إدرار وجوه البرِّ، و صلة الضعفاء، و التوسّع على النفس و العائلات، و اتّخاذ الزینة و الملابس القشیبة، فمتى کان للملإ الدینی نزوعٌ إلى تلکُمُ الأحوال، فبطبع الحال یکون له اندفاعٌ إلى تحرّی أسبابها، و التثبّت فی شئونها، فیفحص عن رواتها، أو أنَّ الاتّفاق المقارن لهاتیک الصفات یوقفه على من ینشدها و یرویها، و تتجدّد له و للأجیال فی کلِّ دور لفتةٌ إلیها فی کلِّ عام، فلا تزال الأسانید متواصلة، و الطرق محفوظة، و المتون مقروءة و الأنباء بها متکرّرة.