اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۹ خرداد ۱۴۰۳

ولادت امیر المؤمنین علیه‌السلام در کعبه

متن فارسی

حاکم در مستدرک ج 3 ص 483 گوید و به تحقیق که از اخبار متواتر است که فاطمه دختر اسد زائید امیر المؤمنین على بن ابى طالب که خدا او را سرفراز کند در دل کعبه.

و حافظ گنجى شافعى در کتاب (الکفایة) حکایت کرده از طریق ابن نجّار از حاکم نیشابورى که او گفت بدنیا آمد امیر المؤمنین على بن ابیطالب به مکّه در بیت الله الحرام در شب جمعه سیزدهم ماه رجب سال سى‏ام عام الفیل و پیش از او و بعد از او نوزادى در بیت الله الحرام بدنیا نیامد جز او براى بزرگداشت او و براى احترام به مقام او در بزرگى و شرافت.

و پیروى کرده او را احمد فرزند عبد الرحیم دهلوى مشهور بشاه ولىّ الله پدر عبد العزیز دهلوى نویسنده (تحفة اثنا عشریة در ردّ بر شیعه) پس در کتابش (ازالة الخفاء) گفت: اخبار متواتر است که فاطمه دختر اسد زائید امیر المؤمنین على علیه السلام را در دل کعبه و بدرستیکه او در روز جمعه سیزدهم ماه رجب سى سال بعد از عام الفیل متولد شد و به دنیا نیامد جز او هیچکسى نه قبل از او و نه بعد از او.

شهاب الدین سید محمود آلوسى صاحب تفسیر بزرگ گوید: در کتاب (سرح الجریدة الغیبه فی شرح القصیدة العینیة) عبد الباقى افندى عمرى ص 5 در نزد گفته شاعر:

أنت العلیُّ الذی فوق العلى رُفِعا             ببطن مکّةَ عند البیتِ إذ وُضعا

تو آن على هستى که فوق بلندى بالا رفته‏اى چونکه در دل مکّه نزد خانه خدا متولّد شدى.

و به دنیا آمدن امیر که خدا او را سرافراز کند در خانه خدا امر مشهوریست در دنیا و در کتابهاى دو گروه سنّى و شیعه یاد شده
تا آنجا که گوید: و مشهور نشده که دیگرى جز او که خدا سرافرازش کند در آنجا متولد شده باشد چنانچه میلاد او شهرت گرفته بلکه اتفاق کلمه بر او نشده و چه اندازه سزاوار و شایسته است براى امام امامان پیشواى رهبران که ولادتش در جائى باشد که آنجا قبله مؤمنین است. و منزّه است آن خدائى که میگذارد چیزى را در جاى خودش و اوست دادرس‏ترین دادرسان.
و در صفحه 75 نزد گفته عمرى گوید:

و أنت أنت الذی حطّت له قدمٌ             فی موضعٍ یدَهُ الرحمنُ قد وضَعا

و تو آنچنان کسى هستید که گذاردى براى شکستن بتها قدمت را در محلّیکه دست خدا بر آن گذارده شده بود و گفته‏اند:

که دوست داشت على که بر او درود و تحیّت خدا باد که جبران کند کعبه مکانى را که تولّد یافته بود در دل آن بریختن بتها را از بالاى آن زیرا چنانچه در بعضى از اخبار آمده خانه کعبه شکایت کرد به خداى تعالى پرستش بتها را در اطراف آن و میگفت: اى پروردگار من تا چه وقت این بتها پرستیده شوند در اطراف من و خداوند تعالى او را وعده داد که از این بتها و بت پرستیدنها پاکسازى کند.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 36

متن عربی

 

قال الحاکم فی المستدرک «1» (3/483): و قد تواترت الأخبار أنّ فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علیّ بن أبی طالب کرّم اللَّه وجهه فی جوف الکعبة.

و حکى الحافظ الکنجی الشافعی فی الکفایة «2» من طریق ابن النجّار عن الحاکم النیسابوری أنّه قال: وُلد أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب بمکّة فی بیت اللَّه الحرام لیلة الجمعة لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل، و لم یولد قبله و لا بعده مولود فی بیت اللَّه الحرام سواه إکراماً له بذلک، و إجلالًا لمحلّه فی التعظیم.

                        الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 36

و تبعه أحمد بن عبد الرحیم الدهلوی الشهیر بشاه ولیّ اللَّه والد عبد العزیز الدهلوی مصنِّف التحفة الاثنی عشریّة فی الردِّ على الشیعة، فقال فی کتابه إزالة الخفاء «1»: تواترت الأخبار أنّ فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علیّا فی جوف الکعبة. فإنّه وُلد فی یوم الجمعة ثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنة فی الکعبة، و لم یولد فیها أحد سواه قبله و لا بعده.

قال شهاب الدین السیّد محمود الآلوسی صاحب التفسیر الکبیر فی: سرح الخریدة الغیبیّة فی شرح القصیدة العینیّة لعبد الباقی أفندی العمری (ص 15) عند قول الناظم:

          أنت العلیُّ الذی فوق العلى رُفِعا             ببطن مکّةَ عند البیتِ إذ وُضعا

 

و کون الأمیر کرّم اللَّه وجهه وُلد فی البیت أمر مشهور فی الدنیا، و ذکر فی کتب الفریقین السنّة و الشیعة… إلى أن قال: و لم یشتهر وضع غیره کرّم اللَّه وجهه کما اشتهر وضعه بل لم تتّفق الکلمة علیه، و ما أحرى بإمام الأئمّة أن یکون وضعه فیما هو قبلة للمؤمنین، و سبحان من یضع الأشیاء فی مواضعها و هو أحکم الحاکمین.

و قال فی (ص 75) عند قول العمری:

          و أنت أنت الذی حطّت له قدمٌ             فی موضعٍ یدَهُ الرحمنُ قد وضَعا

 

و قیل: أحبّ علیه الصلاة و السلام- یعنى علیّا- أن یکافئ الکعبة حیث وُلد فی بطنها بوضع الصنم عن ظهرها؛ فإنّها- کما ورد فی بعض الآثار- کانت تشتکی إلى اللَّه تعالى عبادة الأصنام حولها و تقول: أی ربّ حتى متى تُعبد هذه الأصنام حولی؟ و اللَّه تعالى یعدها بتطهیرها من ذلک. انتهى.