اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۳ آذر ۱۴۰۳

اعتراف ابوبکر به فضائل حضرت علی(ع) برای مقام امامت

متن فارسی

ابن باکثیر مکی شافعی، متوفای 1047 در ” وسیله المال فی عد مناقب الال ” بعد از ذکر حدیث غدیر به طرق متعدده گوید: ودار قطنی در فضایل ازمعقل بن یسار رضی الله عنه با بررسی طریق روایت نموده که گفت: شنیدم ابوبکر رضی الله عنه می گفت: علی بن ابی طالب علیه السلام عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله است، یعنی آنهائی که پیغمبر صلی الله علیه و آله بتمسک بانها و پذیرش رهبری آنها را تاکید فرموده، پس آنها ستارگان راهنمائی هستند هر کس از آنها پیروی نمود هدایت یافت، و ابوبکر رضی الله عنه او (علی علیه السلام) را باین مزیت مخصوص داشته، زیرا او (علی علیه السلام) در این مقام امام است، و در شهر علم و عرفان است، پس او امام ائمه و عالم امت است. و گوئی این نظر و گفتار را (ابوبکر) از رسول خدا صلی الله علیه و آله اخذ و باو تبعیت نموده که آنجناب او را در روز غدیرخم از بین آنها بانچه سابقا ذکر شد اختصاص داد، و این حدیث درست و شکی و ریبی که منافی با آن باشد وجود ندارد، و از گروه بسیار زیادی از صحابه روایت شده و شیوع و شهر بسزا یافته و کافی است در این باب مجمع حجه الوداع.  
(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 1 ص 689)

متن عربی

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 1، ص: 689

12- قال ابن با کثیر المکیّ، الشافعیّ: المتوفّی (1047) فی وسیلة المآل فی عدِّ مناقب الآل «1»- بعد ذکر حدیث الغدیر بعدّة طرق-:

و أخرج الدارقطنی فی الفضائل عن معقل بن یسار رضی الله عنه قال: سمعت أبا بکر رضی الله عنه یقول: علیّ بن أبی طالب عترة رسول اللَّه صلی الله علیه و سلم أی: الذین حثَّ النبیُّ صلی الله علیه و سلم علی التمسک بهم، و الأخذ بهدیهم، فإنّهم نجوم الهدی من اقتدی بهم اهتدی، و خصّه أبو بکر بذلک رضی الله عنه لأنّه الإمام فی هذا الشأن، و باب مدینة العلم و العرفان، فهو إمام الأئمّة، و عالم الأمّة، و کأنّه أخذ ذلک من تخصیصه صلی الله علیه و سلم له من بینهم یوم غدیر خُمّ بما سبق، و هذا حدیث صحیح لا مِرْیة فیه و لا شکّ ینافیه، و رُوی عن الجمِّ الغفیر من الصحابة، و شاع و اشتهر، و ناهیک بمجمع حِجّة الوداع.