اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

اگر ابوبکر نبود اسلام رفته بود

متن فارسی

به ابن مسعود بسته اند: اولین کسی که با شمشیر خود در مکه اسلام را آشکار کرد محمد (ص) بود و ابوبکر و زبیر بن عوام (ض) و هم این سخن را که به‌رسول خدا (ص) بسته اند: اگر ابوبکر صدیق نبود اسلام می رفت.

امینی‌گوید: البته در برابر چشم ها پرده کشیده بودند تا آن شمشیری را که به دست خلیفه بود نبینند، هیچ خبری نرسیده که او برای یک روز هم شده آن را بر خویش بسته یا در رویدادی ناگوار از نیام بدر کشیده باشد یا در هنگام کارزار، کسی از آن‌ترسیده باشد تا او بتواند در ردیف رسول خدا (ص) قرار گیرد که از آغازبرانگیختگی شمشیر برهنه خدای تعالی بود . ” به راستی رسول، نوری است که‌از آن روشنایی باید خواست تیغ هندی از نیام به درآمده ای از شمیرهای خدا” یا در کنار کسی چون زبیر قرار گیردکه او و شمشیرش را جنگ های پر گیر و دار شناخته و سپاس گزارده و نمایش های آشکار او را تاریخ در خود نگاهداشته همچنانکه برای خلیفه نیز گزارش رویداد خیبر و مانندهای آن را نگاهداشته است من نمی دانم کدام ویژگی خلیفه بوده که پایداری اسلام بستگی به آن داشته؟ این شجاعت هایش؟ یا دانش او که اندازه آن را دانستی؟ یا چه چیز؟ ” پس گمان نیکو بر و از حقیقت آنچه بوده مپرس “

(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب  ج 7 ص 290)

متن عربی

 إلی ابن مسعود من أنّه قال: أوّل من أظهر الإسلام بسیفه محمد صلی الله علیه و آله و سلم و أبو بکر و الزبیر ابن العوام «2». و ما یُعزی إلی رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم من أنّه قال: لو لا أبو بکر الصدّیق لذهب الإسلام «3».

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 7، ص: 291

قال الأمینی: لقد کانت علی الأبصار غشاوة عن رؤیة هذا السیف الذی کان بید الخلیفة، فلم یُؤثر أنّه تقلّده یوماً، أو سلّه فی کریهة، أوهابه إنسان فی معمعة، حتی یقرن برسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم الذی کان منذ بعث سیفاً للَّه تعالی مجرّداً.

          إنّ الرسولَ لنورٌ یُستضاءُ به             مُهنّدٌ من سیوفِ اللَّهِ مسلولُ»

 

أو یقرن بمثل الزبیر الذی عرفته و سیفه الحرب الزبون فشکرته، و قد سجّل التاریخ مواقفه المشهودة، و سجّل للخلیفة یوم خیبر و أمثاله.

و أنا لا أدری بأیّ خصلة فی الخلیفة نیط بقاء الإسلام، أ بشجاعته هذه؟ أم بعلمه الذی عرفت کمیّته؟ أم بما ذا؟ فظُنّ خیراً و لا تسأل عن الخبر.