اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

بهترین افراد امت

متن فارسی

حافظ عاصمی در” زین الفتی “روایتی ثبت کرده است از یک سلسله افراد ناشناس که حرف خویش به علی بن یزید می رسانند و او از ابی سعید بقال از ابی محجن نقل می کند که پیامبر خدا(ص) فرمود: “ابوبکر صدیق است و تواناترینش در اجرای حکم خدا عمر و پر شرم ترینش عثمان و داناترینش به حل و فصل دعاوی قضائی علی بن ابیطالب و داناترینش به حساب فرائض زید بن ثابت و آگاه ترینش به تمیز ناسخ از منسوخ معاذ بن جبل و استاد ترینش در قرائت قرآن ابی بن کعب، و هر امتی امینی دارد و امین این امت ابو عبیده بن جراح است.”

از رجال سند از آن عده ناشناس که بگذریم می رسیم به علی بن یزید که با توجه به طبقه او پیدا است که همان ابو الحسن کوفی اکفانی است.

ابو حاتم می گوید: “قوی” نیست و روایاتش از قول روایان “ثقه ” ناپسند است.

ابن عدی می گوید: روایاتش به روایات اشخاص “ثقه ” نمی نماید و عموم روایاتش غیر قابل پیروی است. پس از وی ابو سعد بقال کوفی -سعید بن مرزبان اعور- قرار دارد.

ابن معین درباره او می گوید: ارزشی ندارد، روایتش نوشتنی نیست.

عمرو بن علی می گوید: سست روایت است و روایتش متروک.

ابو زرعه می گوید: نرم حدیث است و تدلیس کننده.

بخاری می گوید: زشت روایت است.

ابو حاتم می گوید: روایتش قابل استدلال نیست.

نسائی می گوید: ضعیف است. و نیز می گوید: “ثقه ” و مورد اعتماد نیست و روایتش قابل نوشتن نه.

دارقطنی می گوید: متروک است.

ساجی می گوید: راستگو است، ولی در وی ضعف و سستی هست.

عجلی می گوید ضعیف است.

و ابن حبان که بسیار به توهم روایت می کند و خطاهای فاحش و ابن حجر که ابو سعید “ضعیف ” است و ابو محجن را ندیده و حدیث از وی نیاموخته تا بتواند از وی نقل کند.

ابو سعد بقال از ابی محجن ثقفی نقل می کند. و ثقفی چه موجودی است دائم الخمر و میگساری که عمر هفت بار به جرم میخواری او را “حد” زده است و به جزیره ای در دریا تبعیدش کرده و ماموری همراهش نموده و وی از چنگ آن مامور بگریخته است و هم او است که این شعر معروف را سروده و به زبان جاری داشته: چون مردم مرا به کنار تاکی دفن کنید تا ریشه هایش استخوان هایم را پس از مردنم سیراب گرداند مرا در صحرا دفن نکنید، زیرا من می ترسم اگر مردم دیگر مزه شراب را نچشم. این، ابو محجن است.

اینک بنگرید که چه رأیی اتخاذ می کنید. چون دو راه بیش نیست: یا تمسک به قرآن و حکمش که می فرماید: هر گاه زشتکاری خبری برایتان آورد در آن بیندیشید و تحقیق نمائید … یاتمایل به خرافه آن جماعت که می گوید: اصحاب همگی عادل و راست روند. حقیقت این است که نیکی و زشتی برابر نیستند و نه دوزخیان با بهشتیان همسانند و نه پلید با پاکیزه یکی است. آیا آن که مومن است با آن که زشتکار است برابر تواند بود؟ برابر نیستند.

(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب  ،ج10،ص139)

 

 

New Cocks For My Wife

متن عربی

25- أخرج الحافظ العاصمی فی زین الفتى، عن سلسلة مجاهیل تنتهی إلى علیّ بن یزید، عن أبی سعد البقّال، عن أبی محجن، قال: قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم: إنّ أرأف الناس بهذه الأُمّة أبو بکر الصدّیق، و أقواها بأمر اللَّه عمر، و أشدّها حیاءً عثمان، و أعلمها بفصل قضاء علیّ بن أبی طالب، و أعلمها بحساب الفرائض زید بن ثابت، و أعلمها بناسخ من منسوخ معاذ بن جبل، و أقرأها أبیّ بن کعب، و لکلّ أُمّة أمین و أمین هذه الأُمّة أبو عبیدة بن الجرّاح.

قال الأمینی: من رجال الإسناد بعد المجاهیل علیّ بن یزید و هو أبو الحسن الکوفی الأکفانی نظراً إلى طبقته، قال أبو حاتم «6»: لیس بقویّ منکر الحدیث عن الثقات، و قال ابن عدی «7»: أحادیثه لا تشبه أحادیث الثقات، و عامّة ما یرویه

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص: 139

لا یتابع علیه «1».

عن أبی سعد البقّال الکوفی سعید بن المرزبان الأعور، قال ابن معین «2»: لیس بشی ء، لا یکتب حدیثه، و قال عمرو بن علیّ: ضعیف الحدیث، متروک الحدیث، و قال أبو زرعة: لیّن الحدیث فدلّس، و قال البخاری: منکر الحدیث، و قال أبو حاتم»: لا یحتجّ بحدیثه، و قال النسائی «4»: ضعیف، و قال أیضاً: لیس بثقة، و لا یکتب حدیثه، و قال الدارقطنی: متروک. و قال الساجی: صدوق فیه ضعف، و قال العجلی: ضعیف، و قال ابن حبّان «5»: کثیر الوهم فاحش الخطأ «6»، و قال ابن حجر فی الإصابة (4/174): أبو سعید ضعیف و لم یدرک أبا محجن. عن أبی محجن الثقفی و ما أدراک ما الثقفی، کان یُدمن الخمر، منهمکاً فی الشراب، حدّه عمر فی [الخمر] «7» سبع مرّات و نفاه إلى جزیرة فی البحر، و بعث معه رجلًا فهرب منه، و هو صاحب الشعر الدائر السائر:

إذا متُّ فادفنّی إلى جنب کرمةٍ             تروّی عظامی بعد موتی عروقها

و لا تدفننِّی بالفلاة فإنَّنی             أخاف إذا ما متُّ أن لا أذوقها

هذا أبو محجن فانظر ما ذا ترى، و أنت بین أمرین: إمّا أن تأخذ بکتاب اللَّه و فیه قوله تعالى: (إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا) «8» و إمّا أن تجنح إلى ما جاء به القوم

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص: 140

من خرافة: الصحابة کلّهم عدول (وَ لا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّیِّئَةُ) «1»، (لا یَسْتَوِی أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ) «2»، (لا یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَ الطَّیِّبُ ) «3»، (أَ فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ ) «4».