حرف سین
236- سالم بن عبد الاعلی، حدیث ساز بوده است «4».
237- سری بن عاصم ابو عاصم همدانی، کذاب و حدیث ساز و حدیث دزد بوده که روایات بی سند را، با سند میکرده است و احتجاج با آن جائز نیست «5».
238- سعید بن سلام ابو الحسن عطار بصری، کذاب است. گفته شده که حدیث ساز است و پیش اهل حدیث جدا بد نام میباشد. و در مکه به چیزهای باطل حدیث میکرده است»
239- سعید بن سنان ابو مهدی، کذاب است. گفته شده که در سال 168 ه فوت کرده است «1».
240- سعید بن عنبسه رازی، کذاب است و راست نمیگوید «2».
241- سعید بن موسی ازدی حدیث ساز بوده است «3».
242- سکین بن سراح (ابی سراج)، کذاب است «4».
243- سلم بن ابراهیم وراق بصری، کذاب است «5».
244- سلمة بن حفص سعدی، حدیث ساز بوده است «6».
245- سلام بن سلم (مسلم و سلیم) طویل ابو عبد اللّه تمیمی، حدیث ساز و دروغگو و متروک الحدیث بوده و پیش او روایات نادرست بوده و در سال 177 ه فوت کرده است «7».
246- سلیم بن مسلم حدیث ساز، جهمی، خبیث و متروک الحدیث است و حدیثش با پشیزی برابری نمیکند «8».
247- سلیمان بن احمد ابو محمد جرشی شامی، کذاب و متروک الحدیث و حدیث دزد است «9».
248- سلیمان بن احمد واسطی حافظ. که یحیی او را تکذیب کرده و ابن عدی گفته است: او پیشم حدیث دزد است و برای او در این کار افرادی است «10».
249- سلیمان بن احمد ملطی مصری متأخر، که دار قطنی او را تکذیبکرده است «1».
250- سلیمان بن احمد سرقسطی، بغدادی متوفی در سال 489 ه کذاب است «2».
251- سلیمان بن بشار، از کسانی است که به نام افراد مورد اعتماد احادیث زیادی ساخته است «3».
252- سلیمان بن داود بصری ابو ایوب، معروف به شاذ کونی، متوفی در سال 234 ه یکی از حفاظ کذاب و خبیث است و به مقتضای وقت و زمان حدیث می ساخته است و گفته شده که او اهل مسکر و در گفتار بی حیا بوده است «4».
253- سلیمان بن زید محاربی، ابو آدم کوفی، که ابن معین او را تکذیب کرده است «5».
254- سلیمان بن سلمه جبائری (در تاریخ ابن عساکر آمده، خبائری حمصی) دروغ میگفته و حدیث میساخته است «6».
255- سلیمان بن عبد الحمید ابو ایوب بهرانی حمصی، کذاب است و مورد اعتماد نیست «7».
256- سلیمان بن عمرو ابو داود نخعی، دروغگوترین افراد نسبت به رسول خدا و معروف به حدیث سازی بوده گر چه در ظاهر آدم صالحی بود اما حدیث ساز بوده است. خطیب گفته است: در بغداد افرادی بودند که دروغ میگفتند و حدیث میساختند و از آن جمله ابو داود نخعی بود.
و حاکم گفته است: من شکی در حدیث سازیش با همه عبادت و ظاهر الصلاحیش ندارم. و دیگری گفته است: او در عین حال، از همه مردم شب زنده دارتر و روزه دارتر بوده است «1».
257- سلیمان بن عیسی السجزی، کذاب و حدیث ساز بوده است و بیش از بیست حدیث ساخته است «2».
258- سهل بن صقین «3» ابو الحسن خلاطی بصری حدیث میساخته است «4».
259- سهل بن عامر بجلی حدیثهای باطل روایت میکرده و حدیث دروغ میساخته است «5».
260- سهل بن عمار نیشابوری که حاکم او را تکذیب کرده و ابو اسحاق فقیه گفته است: بخدا قسم! سهل بر نافع دروغ گفته و ابراهیم سعدی گفته است: او با کذب به من تقرب میجسته است «6».
261- سهل بن قرین بصری که ازدی او را تکذیب کرده است «7».
262- سیف بن عمر تمیمی برجمی، وضاع و ناکس است و عموم حدیثهایش نادرست و متهم به زندقه است «8».
263- سیف بن محمد ثوری پسر خواهر سفیان ثوری کذاب و خبیث و حدیث
ساز است که نباید حدیثش را نوشت «1» و در مجمع الزوائد جلد 1 صفحه 219 و اللئالی المصنوعة جلد 1 صفحه 67- 101- 129 و جلد 2 صفحه 209- 217 و خلاصة التهذیب صفحه 136 آمده است که: او به اتفاق کذاب است.
حرف شین
264- شاد بن شیر یامیان «2»، حدیث میساخته است «3».
265- شاه بن بشر خراسانی که ابن حبان گفته است: او حدیث میساخته است «4».
266- شاه بن قرح ابو بکر حدیث ساز بوده است «5».
267- شعیب بن عمرو الطحان که ازدی گفته او کذاب است «6».
268- شیخ بن ابی خالد بصری، حدیث میساخته و گفته است: چهارصد حدیث ساختم و آنها را در برنامههای زندگی روزمره مردم داخل کردم ولی حالا نمیدانم که چه کنم!؟»
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج5، ص: 351