سخن امام سجاد(ع)
ابن ابى الحدید در شرح خود 3/312 مینویسد: آوردهاند که على بن- الحسین (ع) را در این زمینه- ایمان ابوطالب- بپرسیدند پس گفت اى شگفتا راستى که خداى تعالى رسول خود را منع کرد از این که هیچ زن مسلمانى را در همسرى یک کافر رها کند و فاطمه بنت اسد از نخستین زنان پیشگام در اسلام است که همچنان در همسرى ابوطالب ماند تا او درگذشت.
سخن امام باقر(ع)
او (ع) را در این باره که مردم گویند ابوطالب در آبگینهاى از آتش دوزخ است بپرسیدند پس گفت اگر ایمان ابوطالب را در یک کفه ترازو نهند و ایمان این آفریدگان را در کفه دیگر البته ایمان او خواهد چربید سپس گفت مگر نمیدانید که امیر مؤمنان على (ع) در زندگى خود دستور میداد که به نیابت از سوى عبد اللّه و پسرش و ابوطالب حج بگزارند؟ و سپس نیز در وصیت نامهاش فرمود که از سوى آنان حج کنند؟ شرح ابن ابى الحدید 3/311
سخن امام صادق(ع)
از امام ابو عبد اللّه جعفر بن محمد (ع) آوردهاند که رسول خدا (ص) گفت راستى را که اصحاب کهف ایمان خویش پنهان داشتند و نمایش به کافرى دادند و خدا نیز دو پاداش به ایشان داد و ابوطالب نیز ایمان خویش نهان داشت و نمایش به بت پرستى داد و خدا دو پاداش به او داد.
شرح ابن ابى الحدید 3/312
امینى گوید این حدیث را ثقة الاسلام کلینى نیز در ص 244 از اصول کافى از زبان امام صادق با زنجیرهاى پیوسته آورده و عبارت او چنین است: مثل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را نهان داشتند و نمایش به بتپرستى دادند و خدا نیز دو پاداش به ایشان داد.
گزارش بالا با عبارت ابن ابى الحدید، سید ابن معد در ص 17 از کتاب الحجة از طریق حسین بن احمد مالکى آورده و این فراز را نیز افزون روایت کرده: که ابوطالب از دنیا بیرون نشد تا از سوى خداى تعالى او را مژده بهشت رسید.
سخن امام رضا(ع)
ابان بن محمود به على بن موسى الرضا (ع) نوشت فدایت شوم من در اسلام ابوطالب تردید دارم او به وى نوشت: هر کس پس از آن که راه راست براى او آشکار شد مخالفت پیامبر کند و جز به راه مؤمنان رود … تا آخر آیه و پس از آن نوشت: تو اگر معتقد به ایمان ابوطالب نباشى بازگشتگاهت به سوى آتش است.
الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج7، ص: 511