اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۲ مهر ۱۴۰۴

نظر سعید الدین فرغانی درباره حدیث غدیر

متن فارسی

7- سعید الدین فرغانى، متوفاى 699- به طوری که ذهبى در «العبر» ذکر نموده، در شرح قصیده تائیه ابن فارض حموى متوفاى 576 که اوّل آن این بیت است:

سقتنى حمیّا الحبّ راحة مقلتى                           و کأسى محیّا من عن الحسن جلّت‏«2»

در شرح این بیت او:

و اوضح بالتأویل ما کان مشکلا                              علىّ بعلم ناله بالوصیّة«1»

گوید: و همچنین، این بیت، مبتدا است و خبر آن محذوف «2»، تقدیر آن چنین است: و بیان على کرم اللّه وجهه و توضیح او بوسیله تأویل مشکلات کتاب و سنت بواسطه علمى است که به او رسید بدین سبب که پیغمبر صلى اللّه علیه و آله او را وصىّ و قائم مقام شخص خود قرار داد با این سخن خود:
«من کنت مولاه فعلى مولاه»
و این سخن پیغمبر صلى اللّه علیه و آله در روز غدیر خم است، بنابر آنچه خود آن جناب کرّم اللّه وجهه در جمله از ابیات خود بدان اشعار داشته که از آن جمله این است:

و اوصانی النبیّ على اختیارى                              لامّته رضى منه بحکمی‏
و اوجب لى ولایته علیکم                                      رسول اللّه یوم غدیر خمّ‏«3»

و غدیر خم آبى است بر یک منزلى مدینه که اکنون (طریق المشاة إلى مکّة) معروف است این بیان (على علیه السّلام) به واسطه تأویل به سبب علمى که به وصیّت پیغمبر صلى اللّه علیه و آله حاصل گشته از جمله فضایل بی شماری است که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله او (على علیه السّلام) را بدان مخصوص گردانید و آن جناب آنها را در برگرفت.
و گوید (سخن فرغانى است): و امّا سهم (و بهره) علیّ بن أبی طالب کرم اللّه وجهه از علم و کشف و پرده برداشتن از مشکلات سخن بزرگ و کتاب کریم (قرآن) که خاصه ترین معجزات (پیغمبر صلى اللّه علیه و آله) است به واضح‏ ترین بیان به سبب (امتیاز و افتخاری است) که (على علیه السّلام) به سبب قول (پیغمبر صلى اللّه علیه و آله):
«أنا مدینة العلم و علیّ بابها»
و به قول آن جناب:
«من کنت مولاه فعلیّ مولاه»
بدان نایل و مفتخر گشت، با فضایل بی شمار دیگر

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 685

متن عربی

7- قال سعید الدین الفرغانیّ: المتوفّى (699)- کما ذکره الذهبیُّ فی العبر «5»- فی شرح تائیّة ابن الفارض الحموی «6» المتوفّى (576) التی أوّلها:

سقتنی حُمیّا الحبِّ راحةُ مقلتی             و کأسی مُحَیّا من عن الحسن جلّتِ‏

فی شرح قوله:

و أوضح بالتأویل ما کان مشکلًا             علیٌّ بعلمٍ ناله بالوصیّة

و کذا هذا البیت مبتدأ محذوف الخبر تقدیره: و بیان علیّ- کرّم اللَّه وجهه- و إیضاحه بتأویل ما کان مشکلًا من الکتاب و السنّة بواسطة علم ناله؛ بأن جعله النبیُّ صلى الله علیه و سلم وصیّه، و قائماً مقام نفسه

بقوله: «من کنت مولاه فعلیٌّ مولاه»

و ذلک کان یوم غدیر خُمٍّ على ما قاله- کرّم اللَّه وجهه- فی جملة أبیات منها قوله:

و أوصانی النبیُّ على اختیاری             لأمّته رضاً منه بحکمی‏

و أوجب لی ولایتَهُ علیکمْ             رسولُ اللَّهِ یومَ غدیرِ خُمِ‏

و غدیر خُمّ ماء على منزل من المدینة على طریق یقال له الآن طریق المشاة إلى

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 686

مکّة، کان هذا البیان بالتأویل بالعلم الحاصل بالوصیّة من جملة الفضائل التی لا تُحصى خصّه بها رسول اللَّه صلى الله علیه و سلم فورثها- علیه الصلاة و السلام- و قال:

و أمّا حصّة علیّ بن أبی طالب- کرّم اللَّه وجهه- من العلم و الکشف، و کشف معضلات الکلام العظیم، و الکتاب الکریم الذی هو من أخصّ معجزاته صلى الله علیه و سلم بأوضح بیان بما ناله

بقوله صلى الله علیه و سلم: «أنا مدینة العلم و علیّ بابها»،

و بقوله: «من کنتُ مولاه فعلیٌّ مولاه»، مع فضائل أُخر لا تُعَدُّ و لا تُحصى.