اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۶ خرداد ۱۴۰۴

نشانه ایمان و نفاق در دین پیامبر(ص)

متن فارسی

قرآن مودت و محبت عترت پیغمبر را واجب دانسته  و در میان مسلمانان جای تردید نیست که نشانه ایمان و نفاق در قانون پیامبر محبوب، دوستی علی و دشمنی اوست چنان که حدیثش را ذکر خواهیم کرد. و این مورد اتفاق امت اسلامی است چنان که در حدیث غدیر گذشت که پیغمبر خدا درباره علی فرمود: پروردگارا دوست بگیر هر کس علی را دوست بگیرد و دشمن بدار هر کس علی را دشمن دارد.

در حدیث صحیح از پیغمبر (ص) چنین رسیده است:
من احبّ علیا فقد أحبّنی و من ابغض علیا فقد ابغضنی و من آذی علیا فقد آذانی و من آذانی فقد آذی اللّه.
و پیغمبر اکرم (ص) از جبرئیل آورده که او خبر داده است «خوشبخت کامل کسی است که علی را در زندگی من و بعد از مرگ من دوست دارد و بدبخت کامل کسی است که علی را در زمان حیات و بعد از مرگ من دشمن دارد» 

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏3، ص: 43

متن عربی

… و القرآن أوجب على الأمّة مودّة العترة النبویّة «4»، و من المتسالم علیه بین المسلمین أنّ آیة الإیمان و النفاق فی شرعة النبیّ المحبوب: حبُّ علیّ و بغضه کما یأتی حدیثه.

و قد اتّفقت الأمّة على ما مرّ

فی حدیث الغدیر من قول رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فی علیّ: «اللهمّ والِ من والاه، و عادِ من عاداه».

و صحّ عن النبیّ صلی الله علیه و آله و سلم قوله: «من أحبّ علیّا فقد أحبّنی، و من أبغض علیّا فقد أبغضنی، و من آذی علیّا فقد آذانی و من آذانی

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏3، ص: 44

فقد آذی اللَّه» «5».
و أخبر صلی الله علیه و آله و سلم عن جبرئیل أ نّه أخبره بأنّ: «السعید کلّ السعید من أحبّ علیّا فی حیاتی و بعد مماتی، ألا و إنّ الشقیّ کلّ الشقیّ من أبغض علیّا فی حیاتی و بعد مماتی» «6».
و کیف خفی علی هذا الرجل أنّ عزو عداء سیّد العترة و سیّدتها إلی زوجات النبیّ قذفٌ مقذعٌ، و سبٌّ شائنٌ، إن عُرض علی محکمة العدل الإسلامیّ و أخذ