اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

نقابت

متن فارسی

“نقابت ” منصبی است که به خاطر حفظ و نگهداشت شرافت خاندانها تاسیس شده تا از برخورد و درگیری با افراد فرومایه درامان مانند، ضمنا نقیب هر خاندان نسبت به افراد همتبارش مهربانتر و قهرا فرمانش نافذتر است.

نقابت دو قسم است: کلی و جزئی، نقابت جزئی، تنها به امور سرپرستی قیام می کند، بدون اینکه حکمی صادر کند یا کیفری اجرا نماید، از این رو، فقه و دانش، جز شرائط آن نخواهد بود، بلکه تنها نسبت به دوازده مورد نظارت خواهد نمود:

1- آمار خانواده های سادات و حفظ نژاد و تبارشان که با بیگانگان مخلوط و مشتبه نشوند، آنکه از جمع خاندان خارج می شود معلوم باشد و آنکه داخل آنان می گردد شناخته باشد.

2-  فامیل های مختلف با نام و نسب مضبوط گردند، و پدر خانواده مشخص باشد، تا در اثر تشابه نام و مکان نژاد آنان مختلط نگردد.

3- ضبط آمار نوزادان، دختر و پسر، تا پدر و مادر آنان مشتبه نگردد، و ثبت نام اموات که راه افترا و تزویر در نسب آنان بسته شود.

4-  مراقبت افراد از نظر آداب و اخلاق، تا شایسته مقام و منزلت تبار خود، در اجتماع ظاهر شوند، در نتیجه حشمت و موقعیت آنان برقرار و حرمت رسول خدا محفوظ ماند.

5-  دور نگه داشتن آنان از مشاغل پست، و باز داشتن از کارهایزشت و پلید که نه خوار و بی مقدار شوند و نه زیردست این و آن.

6-  مانع شود که پیرامون، معاصی نچرخند و حرمت قانون را زیر پا ننهند تا آنجا که در نصرت دین اجدادشان تعصب بیشتر داشته و در پاک کردن محیط از آلودگیها و منکرات جدیت وافرتری نشان دهند. وگرنه زبان ملامتگران باز شود، و مورد خشم و نفرت واقع شوند.

7-  مراقب باشد که شرافت و افتخارات آنان، باعث نشود که به دیگران زور بگویند و جفا روا دارند، که این خود انگیزه خشم و کین است، بلکه وادار کند تا با لطف و تواضع دلهای دیگران را بجانب خود معطوف دارند.

8-  یاری کند تا حقوق آنان پامال نشود، و نه اجازه دهد که آنان حقوق دیگران را نادیده بگیرند، انصاف دهد و انصاف بگیرد.

9-  حقوق مالی آنان را مانند سهم سادات درغنائم و اموال خراجیه استیفا کند و طبق دستور الهی، در میان آنان تقسیم کند.

10-  مراقب باشد که زنان و دوشیزگان با شوهران لایق و همرتبه خود، ازدواج کنند تا شرافت خاندان محفوظ و مصون بماند.

11-  به استثنای اجرا حدود و قصاص، نسبت به خطاکاران، اجراء عدالت نموده سختگیر باشد، از لغزش بزرگان چشم بپوشد و با پند و تذکر از خطای آنان درگذرد.

12-  موقوفه هائی که ویژه آنان خاندان است، مورد نظارت و سرپرستی قرار دهد: در حفظ اصل بکوشد، و هر چه یشتر در ازدیاد منافع و بهره آن تلاش کند، و اگر تولیت آن با دگران است، در استیفاء حقوق و قسمت کردن آن نظارت کند، اگر وقف خصوصی است، مستحقین آن را تشخیص دهد و شرائط لازم را رعایت نماید، ناحق به حق دار برسد.

نقابتکلی و عمومی

علاوه بر آنچه در نقابت جزئی و خصوصی یاد شد، پنج وظیفه دیگر به نقیب محول می شود:

1- در منازعات و درگیریها داور آنان باشد.

2-  سرپرستی اموال و املاک یتیمان را در دست بگیرد.

3-  درمورد ارتکاب جرائم، حدود و کیفر لازمرا اجرا کند.

4-  برای شوهر دادن زنانو دوشیزگانی که برای آنان ولی و سرپرست معین نشده، اقدام کند.

5-  با اجرا حکم ” حجر ” دست سفیهان و نابخردان را از ضایع کردن اموال کوتاه کند و در صورت بازگشتن به رشد و صلاحیت، اموال آنان را در اختیار خودشان قرار دهد.

“نقیب ” با اجرا این پنج وظیفه مقام نقابت عمومی و کلی را احراز می نماید و اینجاست که بایدفقیه و دانشمند باشد تا حکومت و داوری او نافذ گردد… (احکام سلطانیه ص82 ملاحظه شود)

این نقابت عامه همان منصب والائی است که به سرورمان شریف رضی محول گشته بود.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏4، ص: 282 – 285

متن عربی

النقابة:

النقابة موضوعة على صیانة ذوی الأنساب الشریفة عن ولایة من لا یکافئهم فی النسب، و لا یساویهم فی الشرف؛ لیکون علیهم أحنى و أمره فیهم أمضى، و هی على ضربین: خاصّة و عامّة، و أمّا الخاصّه فهو أن یقتصر بنظره على مجرّد النقابة من غیر تجاوز لها إلى حکم و إقامة حدّ، فلا یکون العلم معتبراً فی شروطها، و یلزمه فی النقابة على أهله من حقوق النظر اثنا عشر حقّا:

1- حفظ أنسابهم من داخل فیها و لیس هو منها، أو خارج عنها و هو منها،

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏4، ص: 283

فیلزمه حفظ الخارج منها کما یلزمه حفظ الداخل فیها؛ لیکون النسب محفوظاً على صحّته، معزوّا إلى جهته.

2- تمییز بطونهم و معرفة أنسابهم؛ حتى لا یخفى علیه منهم بنو أب، و لا یتداخل نسب فی نسب، و یثبتهم فی دیوانه على تمییز أنسابهم.

3- معرفة من وُلد منهم من ذکر أو أنثى فیثبته، و معرفة من مات منهم فیذکره؛ حتى لا یضیع نسب المولود إن لم یثبته، و لا یدّعی نسب المیّت غیره إن لم یذکره.

4- أن یأخذهم من الآداب بما یضاهی شرف أنسابهم و کرم محتدهم؛ لتکون حشمتهم فی النفوس موقورة، و حرمة رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فیهم محفوظة.

5- أن ینزّههم عن المکاسب الدنیئة، و یمنعهم من المطالب الخبیثة؛ حتى لا یستقلَّ منهم مبتذل، و لا یستضام منهم متذلّل.

6- أن یکفّهم عن ارتکاب المآثم، و یمنعهم من انتهاک المحارم؛ لیکونوا على الدین الذی نصره أغیر، و للمنکر الذی أزالوه أنکَر؛ حتى لا ینطق بذمِّهم لسان، و لا یشنأهم إنسان.

7- أن یمنعهم من التسلّط على العامّة لشرفهم و التشطّط علیهم لنسبهم، فیدعوهم ذلک إلى المقت و البغض، و یبعثهم على المناکرة و البعد، و یندبهم إلى استعطاف القلوب و تألّف النفوس؛ لیکون المیل إلیهم أوفى، و القلوب لهم أصفى.

8- أن یکون عوناً لهم فی استیفاء الحقوق حتى لا یضعفوا عنها، و عوناً علیهم فی أخذ الحقوق منهم حتى لا یمنعوا منها؛ لیصیروا بالمعونة لهم منتصفین، و بالمعونة علیهم منصفین.

9- أن ینوب عنهم فی المطالبة بحقوقهم العامّة فی سهم ذوی القربى فی الفی‏ء

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏4، ص: 284

و الغنیمة الذی لا یخصُّ به أحدهم، حتى یقسم بینهم بحسب ما أوجبه اللَّه لهم.

10- أن یمنع أیاماهم أن یتزوّجن إلّا من الأکفاء لشرفهنّ على سائر النساء، صیانة لأنسابهنّ، و تعظیماً لحرمتهنّ، أن یزوّجهنّ غیر الولاة، أو ینکحهنّ غیر الکفاة.

11- أن یقوّمَ ذوی الهفوات منهم فیما سوى الحدود بما لا یبلغ به حدّا، و لا ینهر ( «1») به دماً، و یقیل ذا الهیئة منهم عثرته، و یغفر بعد الوعظ زلّته.

12- مراعاة وقوفهم بحفظ أصولها و تنمیة فروعها، و إذا لم یرد إلیه جبایتها راعى الجباة لها فیما أخذوه، و راعى قسمتها إذا قسموه، و میّز المستحقّین لها إذا خصّت، و راعى أوصافهم فیها إذا شرطت؛ حتى لا یخرج منهم مستحقّ، و لا یدخل فیها غیر محقّ.

النقابة العامة:

فعمومها أن یُرَدّ إلى النقیب فی النقابة علیهم- مع ما قدّمناه من حقوق النظر- خمسة أشیاء:

1- الحکم بینهم فیما تنازعوا فیه.

2- الولایة على أیتامهم فیما ملکوه.

3- إقامة الحدود علیهم فیما ارتکبوه.

4- تزویج الأیامى اللّاتی لا یتعیّن أولیاؤهن، أو قد تعیّنوا فعضلوهنّ.

5- إیقاع الحجر على من عته منهم أو سفه، و فکّه إذا أفاق و رشد.

فیصیر بهذه الخمسة عامّ النقابة، فیعتبر حینئذٍ فی صحّة نقابته و عقد ولایته أن

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏4، ص: 285

 یکون عالماً من أهل الاجتهاد، لیصحَّ حکمه، و ینفذ قضاؤه.. إلى آخر ما فی الأحکام السلطانیّة ( «1») (ص 82- 86) و هذه النقابة هی التی کانت ولایتها لسیّدنا المترجَم.