اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۴ آذر ۱۴۰۳

منتقدین حکومت عثمان

متن فارسی

بررسی این روایات تاریخی

از روایاتی که نقل کردیم دانسته میشود کسانی که به حکومت و زندگی عثمان خاتمه داده اند مهاجران و انصار و اصحاب پیامبر (ص) بوده اند و از آنجماعت فقط چهار نفر که قبلا نام بردیم در آن شرکت نداشته و مستثنی بوده اند. مهاجران و انصار واصحابند که در اعتراض و حمله به عثمان با مردمی که از مصر و کوفه و بصره آمده بودند همداستان و همدست گشته اند و پس از اینکه از هیچگونه عمل مسالمت آمیز و دلسوزانه برای برگردان عثمان از رویه نامردمی و خلاف اسلامیش و در توبه دادن او فرو نگذاشته اند به عزل و قتلش کمر بسته اند. در میان مردمی که از ولایات به مدینه آمده اند اصحاب عظیمالشان و معروفی و نیز انبوهی از مردان با فضیلت و متقی و دینشناسی ازتابعان وجود داشته اند که هیچکس نمیتواند در ایمان و دینداری و صلاحشان تردید کرده یا خدشه نماید. و همین اصحاب عالیقدر و مردان بزرگ وپرهیزگار و دینشناس در راس توده های ناراضی و خشمگین و متعرض قرار داشته اند. مثلا در میان مردمی که از کوفه آمده بودند این شخصیت ها دیده میشدند:

1- زید ملقب به “خوب”، صحابی پیامبر (ص) و مورد ستایش وی، نیکمردی درستکار.

2- مالک اشتر، از کسانی که محضر پیامبر (ص) را درک کرده اند، و قبلا عظمت و فضیلت و ایمان و صلاح و درستکاریش را شناخته ایم.

3- کعب بن عبده، که بلاذری میگوید: زاهد بوده است.

4- زیاد بن نصر حارثی، از کسانی که بافتخار درک درس و مصاحبت پیامبر (ص) نائل گشته اند.

5- عمرو بن اهتم، صحابی و سخنور توانا که در میان قبیله اش به شرافت و بزرگواری معروف بود، و ابن عبد البر در” استیعاب” و ابن اثیر در ” اسد الغابه ” و ابن حجر در ” اصابه ” شرح حالش را بعنوان یک صحابی آورده اند. در میان مصریان این شخصیت ها بودند:

6- عمرو بن حمق خزاعی، به مصاحبت پیامبر (ص) نائل گشته و احادیثی از حضرتش آموختهو این افتخار را یافته که پیامبر (ص)

در حقش دعا فرموده است.

7- عمرو بن بدیل خزاعی، صحابی عادل وراسترو که شرح حالش در فرهنگ اصحاب آمده است.

8- عبد الله بن بدیل خزاعی، ابو عمر (ابن عبد البر) درباره او مینویسد: رئیس قبیله خزاعه بود و خزاعه مورد محبت پیامبر (ص) قرار داشت، در جهادهای حنین وطائف، و تبوک شرکت جست، ارزش و شکوه و احترام فراوان داشت، و از درخشانترین چهره های اصحاب بود.

9- عبد الرحمن بن عدیس، با پیامبر (ص) مصاحبت داشته و از وی حدیث آموخته، و جزو کسانی است که زیر درخت در حدیبیه با پیامبر (ص) بیعت کرده اند و خدا از آنان و ایشان از او خشنود گشته اند.

10- محمد بن ابی بکر، چنانکه در” استیعاب ” و ” اصابه ” آمده علی علیه السلام او را ستوده و او را برتری بخشیده، و عابد و مجتهد بوده است و از سرآمدان عصر خویش. بالاخره در میان مردم بصره رئیسشان:

11- حکیم بن جبله عبدی، که ابو عمر درباره اش مینویسد: به ملاقات پیامبر (ص) نائل گشته و مردی صالح و دیندار بوده و قبیله اش از او اطاعت و پیروی نشان میداده اند. مسعودی مینویسد: از بزرگان قبیله عبد قیس و از زاهدان و پارسایان آنقوم است. و چنانکه ابن اثیر میگوید مولا امیر المومنین وی را وی را ستوده است.

(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 9 ص 259)

متن عربی

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 259

مسلمة فکلّمه أن یردّهم، فقال: و اللَّه لا أکذب اللَّه فی سنة مرّتین. تاریخ الطبری «1» (5/120، 121).

نظرة فی أحادیث الحصارین

أوّل ما یقع علیه النظر من هذه الأحادیث: أنّ المجهزین على عثمان هم المهاجرون و الأنصار من الصحابة- و لم یشذّ عنهم إلّا أربعة أسلفنا ذکرهم فی صفحة (ص 163)- و هم الذین أصفقوا مع أهل مصر و الکوفة و البصرة على مقت الخلیفة و قتله بعد أن أعیتهم الحیل، و أعوزهم السعی فی استتابته، و إکفائه عن الأحداث، و نزوعه عمّا هو علیه من الجرائم و إنّ فی المقبلین من تلکم البلاد من عظماء الصحابة، و من رجال الفضیلة و الفقه و التقى من التابعین جماعات لا یستهان بعدّتهم، و لا یُغمز فی دینهم، و هم رؤساء هاتیک الجماهیر و المؤلّبین لهم على عثمان:

فمن الکوفیّین:

1- زید الخیر، له إدراک أثنى علیه النبیّ الأعظم، و أنّه من الخیار الأبرار.

2- مالک بن الحارث الأشتر، له إدراک، أوقفناک على عظمته و فضله و موقفه من الإیمان، و مبلغه من الثقة و الصلاح.

3- کعب بن عبدة النهدی، و قد سمعت عن البلاذری أنّه کان ناسکاً.

4- زیاد بن النضر الحارثی، له إدراک.

5- عمرو بن الأهتم، صحابیّ خطیب بلیغ شریف فی قومه، ترجمه «2» ابن عبد البرّ فی الاستیعاب، و ابن الأثیر فی أُسد الغابة، و ابن حجر فی الإصابة.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 260

و فی المصریّین:

6- عمرو بن الحمق الخزاعی، صحب النبیّ و حفظ عنه أحادیث، و حظی بدعائه صلى الله علیه و آله و سلم له کما مرّ تفصیله (ص 45).

7- عمرو بن بدیل الخزاعی، صحابیّ عادل مترجم فی معاجم الصحابة.

8- عبد اللَّه بن بدیل الخزاعی، قال أبو عمر: کان سید خزاعة و خزاعة عیبة رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم، و شهد حنیناً و الطائف و تبوک، و کان له قدر و جلالة، و کان من وجوه الصحابة.

راجع «1»: الاستیعاب، و أُسد الغابة، و الإصابة.

9- عبد الرحمن بن عدیس أبو محمد البلوی، صحب النبیّ و سمع منه، و کان ممّن بایع تحت الشجرة من الذین رضی اللَّه عنهم و رضوا عنه.

10- محمد بن أبی بکر، و حسبک فیه ما فی الاستیعاب و الإصابة «2» من أنّ علیّا- أمیر المؤمنین- کان یُثنی علیه و یفضّله و کانت له عبادة و اجتهاد، و کان من أفضل أهل زمانه.

و رئیس البصریّین:

11- حکیم بن جبلة العبدی، قال أبو عمر فی الاستیعاب «3»: أدرک النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم و کان رجلًا صالحاً له دین، مطاعاً فی قومه. و قال المسعودی فی المروج «4» (2/7): کان

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 261

من سادات عبد القیس و زهّادها و نسّاکها. و أثنى علیه مولانا أمیر المؤمنین بقوله کما فی الکامل «1» (3/96):

دعا حکیم دعوةً سمیعه             نال بها المنزلة الرفیعه‏

یالهف ما نفسی على ربیعه             ربیعة السامعة المطیعه‏