شیعه، علی و فرزندان گرامش را که امامان بعد از او هستند “محدث ” می دانند.
ثقة الاسلام کلینى در کتاب «اصول کافى» صفحه 84 تحت عنوان «فرق میان رسول و نبى و محدث» چهار حدیث درباره آن آورده است: یکى از آنها را از «برید» و او از امام باقر و صادق علیهما السلام ذیل آیه «و ما ارسلنا من قبلک من رسول و لا نبى و لا محدث» چنین آورده است: «برید میگوید: به امام عرض کردم: فدایت شوم، این کلمه (محدث) در قرائت ما نیست و بر فرض، رسول و نبى و محدث چه کسانی هستند؟ فرمود: رسول کسى است که فرشته بر او ظاهر میشود و با او سخن میگوید، و نبى کسى است که در خواب میبیند. و چه بسا نبوت و رسالت در یک فرد جمع میشود، و محدث کسى است که صدا را میشنود، ولى فرشته را نمیبیند. برید میگوید، گفتم، خدا شایستهات بگرداند چگونه میتواند بفهمد آنچه را که در خواب دیده درست است و از ناحیه فرشته است؟ فرمود: خداوند به او چنان توفیق میدهد که آن را میفهمد، خداوند با قرآنتان کتابهاى آسمانى و با پیامبرتان پیامبرى را ختم کرده است».
و حدیث دیگر نیز همینطور میان رسول و نبى و محدث فرق گذاشته است.
و دو حدیث دیگر نیز به تفصیل یاد شده است، یکى از آنها از «زرارة» است که میگوید: از امام باقر علیه السلام از قول خدا «و کان رسولا نبیا» پرسیدم که منظور از رسول و نبى کیست؟ فرمود: نبى کسى است که در خواب میبیند و فرشته را مشاهده میکند. گفتم: منزلت امام چیست؟ فرمود: صدا را میشنود و در خواب نمیبیند و فرشته را مشاهده نمیکند. آنگاه این آیه را وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِیٍ و لا محدث قرائت فرمود.
و دیگرى از «اسماعیل بن مرار» است که میگوید: حسن بن عباس معروف نامهاى به امام رضا علیه السلام نوشت که: قربانت گردم به من خبر بده که چه فرقى میان رسول و نبى و امام است؟ امام در جوابش نوشت یا گفت: رسول، کسى است که جبرئیل بر او نازل میشود، و او را میبیند و کلامش را میشنود و بر او وحى نازل میشود و چه بسا در خواب میبیند همانند رؤیاى حضرت ابراهیم علیه السلام.
نبى کسى است که گاهى کلام را میشنود و گاهى هم شخص را میبیند و کلام را نمیشنود، و امام کسى است که کلام را میشنود و شخص را نمیبیند.
الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج5، ص: 74