اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

تنبیه سؤال کننده از قرآن با چوب درخت خرما تا سرحد بیهوشی

متن فارسی

1-  از سلیمان یسار نقل شده: مردی را که به او صبیغ میگفتند وارد مدینه شد و شروع کرد به پرسیدن از متشابهات قران پس عمر فرستاد و او را حاضر کرد و قبلا برای او دو شاخه درخت خرما آماده کرده بود، پس باو گفت: تو کیستی، گفت: من بنده خدا صبیغ هستم،پس عمر یکی از آن چوب درخت خرما رابرداشت و او را زد و گفت من بنده خداعمرم، پس آن قدر بر سر و صورت او زدتا خون جاری شد از سرش، پس گفت ای امیرالمومنین کافیست تو را چونکه آنچه در سرم میافتم رفت (یعنی عقلم).
و از نافع مولای عبد الله نقل شده که: صبیغ عراقی از چیزهائی از قران سئوال میکرد، در مجامع مسلمین تا آنکه وارد مصر شد پسعمرو بن عاص او را فرستادپیش عمر بن خطاب و چون فرستاده عمرو بن عاص با نامه آمد و آنرا خواند، پس گفت: مردی کجاست، گفت در بار و بنه است عمر گفت: ببیناگر رفته باشد که از من بتو شکنجه دردناک خواهد رسید، پس او را آورد پسعمر گفت: سئوال میکنی برای فتنه گری و فرستاد چوبهای تری آوردند و شروع کرد بزدن پشت و کفل او پس او راول کرد تاخوب شد سپس شروع کرد بزدن او تامجروح شد و بیهوش گردید آنگاه واگذارد تا بهبودی پیدا کرد پس او را باز طلبید که شکنجه دهد، صبیغ گفت: اگر میخواهی مرابکشی پس مرا بکش کشتن خوبی، و اگر میخواهی مرا مداوا کنی بخدا قسم من خوب شدم، پس او را مرخص کرد که بوطن خودعراق برگردد و بابو موسی اشعری نوشت: که هیچکس از مسلمین حق مجالست و رفت و آمد با او را ندارد، پس این تنهائی سخت شد بر این مرد، پس ابو موسی بعمر نوشت، که این مرد توبه کرده و توبه اش خوبست، پس عمر نوشت: که مردم با او مجالست ورفت و آمد کنند.
و از سائب بن یزید نقل شده: گوید پیش عمر آمدم، و گفتند: ای امیرالمومنین: ما مردی رادیدیم که از تاویل مشکلات قران میپرسیدپس عمر گفت: بار خدایا مرا مسلط بر او فرما پس در بین روزیکه عمر نشسته بود و با مردم صبحانه میخورد که مردی آمد و بر اولباس و عمامه صفدی بود و صبر کرد تا فارغ شد، گفت: ای امیر مومنان: و الذاریات ذروا فالحاملات وقرا، پس عمر گفت: تو همانهستی و برخاست بسمت او مچ دستش را گرفت و مرتب او را شلاق زد تا عمامه از سرش افتاد و گفت: بآنکسیکه جان عمر بدستاوست اگر تو را سر تراشیده یافته بودم هر آینه سراز بدنت جدا میکردم، لباسی او را بپوشانید، و سوارش کنید بر شتری و او را بیرونکنید تا بوطنش برسانید،سپس خطیبی برخیزد و بگوید: که صبیغ علمی طلب کرد پس خطاء کرد و همواره در میان قومش سرشکسته و بدنام و درمانده شد تا هلاک شد در حالیکه او بزرگ قومش بود.و از انس روایت شده که عمر بن خطاب صبیغ کوفی را شلاق زد
درباره مسئله ایکه از مشکله قرآن پرسیده بود تا خون در پشتش جاریشد.و از زهری رسیده: که عمر شلاق زد برای زیاد پرسیدنش از حروف قرآن تا آنکه خون از پشتش جاری شد.
غزالی در احیاء العلوم ج 1 ص 30 گوید: و عمر آنستکه باب سخن گفتن و جدل را بست و صبیغ را با شلاق زد وقتیکه ایراد کرد براو سئوالاتی در تعارض دو آیه ای در کتاب خدا و او راترک کرد و مردم را وادار کرد او را ترک کنند.و این صبیغ آن صبیغ بن عسل و ابن عسیل هم گفته میشود و صبیغبن شریک هم از بنی عسیل گفته اند.
2-  از ابی العدیس روایت شده گوید: مانزد عمر بن خطاب بودیم که مردی آمد پیش او، پس گفت: ای امیر مومنان، الجوار الکنس چیست، پس عمر زد با شلاقیکه با او بود در عمامه مردی تا از سرش افتاد و گفت: آیا حروری هستی، قسم بآنکسیکه جان عمر دردست اوست اگر سر تراشیده تو را دیده بودم هر آینهشپش را از سرت دور میکردم.
3-  از عبد الرحمن بن یزید نقل شده: که مردی از عمر از فاکهه وابا پرسید پس چون ایشانرا دید که میگویند، با شلاق به طرف آنهاحمله کرد.
امینی (رضوان الله تعالی علیه) گوید: خیال میکنم که در گفته شاخه های خرما و زبان تازیانه و منطق شلاق مخصوص خلیفه (دره)جواب و پاسخ قاطعی است از هر چه که انسانی نمیداند و بهمین هم اشاره کرده گفته خلیفه: ما نهی از تکلف شدیم در پاسخ ازساده ترین سئوالیکه هر عرب خالصی میداند بدان که آن معنای (اب) است که در خود قرآن مبین هم تفسیر شده بقول خدایتعالی: متاعا لکم و لانعامکم: خوراک برای شما و حیوانات شما.و مننمیدانم که سئوال کننده گان و دانش پژوهان بچه جهت مستحق خونین شدن و بدرد آمدن شدند بمجرد سئوال از آنچهنمیداند از مشکل قرآن یا آنچه از ایشان از لغت آن پنهان شده است و در اینها چیزی نیست از آنچه که موجب الحاد و کفر شودلکن قصه ها جاری شدهبر آنچه که میبینی.آنگاه: گناه پاسخ دهنده گان علمی از سئوال (الاب) چهبوده و برای چه خلیفه با شلاق و دره اش بجان آنها افتاده وآیا باقی میماند قائمه ای برای اصول آموختن و یاد گرفتن و حال آنکهحال اینگونه است و شاید امت اسلامی محرومشده اند به برکت این شلاق از پیش افتادن و ترقی کردن در علم بعد از اینکه کارش باینجا بکشد که مانند ابنعباس هم به ترسد که از خلیفه سئوال کند از قول خدای تعالی: و ان تظاهراعلیه و گوید: دو سال صبرکردم که میخواستم سئوال کنم از عمر بن خطاب ازحدیثی و مرا منع نمیکرد از او مگر هیبتش و گوید: یک سال صبر کردم که میخواستم سئوال کنم عمر بن خطاب را از آیه پس نتوانستم از هیبت او سئوالکنم از آن.

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 413

متن عربی

90- اجتهاد الخلیفة فی السؤال عن مشکلات القرآن

1- عن سلیمان بن یسار: إنّ رجلًا یقال له صبیغ قدم المدینة فجعل یسأل عن متشابه القرآن، فأرسل إلیه عمر و قد أعدّ له عراجین النخل فقال: من أنت؟ قال: أنا عبد اللَّه صبیغ، فأخذ عمر عرجوناً من تلک العراجین فضربه، و قال: أنا عبد اللَّه عمر. فجعل له ضرباً حتی دمی رأسه، فقال: یا أمیر المؤمنین حسبک قد ذهب الذی کنت أجد فی رأسی.

و عن نافع مولی عبد اللَّه: إنّ صبیغ العراقی جعل یسأل عن أشیاء من القرآن فی أجناد المسلمین حتی قدم مصر فبعث به عمرو بن العاص إلی عمر بن الخطّاب، فلمّا أتاه الرسول بالکتاب فقرأه فقال: أین الرجل؟ فقال: فی الرحل. قال عمر: أبصر أن یکون ذهب فتصیبک منّی العقوبة الموجعة. فأتاه به، فقال عمر: تسأل محدثة؟ فأرسل عمر إلی رطائب من جرید فضربه بها حتی ترک ظهره دبرة «1»، ثمّ ترکه حتی برأ، ثمّ عاد له ثمّ ترکه حتی برأ، فدعا به لیعود له. قال صُبیغ: إن کنت ترید قتلی فاقتلنی قتلًا جمیلًا، و إن کنت ترید أن تداوینی فقد و اللَّه برئت. فأذن له إلی أرضه و کتب إلی أبی موسی الأشعری: أن لا یجالسه أحد من المسلمین. فاشتدّ ذلک علی الرجل، فکتب أبو موسی إلی عمر: أن قد حسنت توبته، فکتب عمر: أن یأذن للناس بمجالسته.

و عن السائب بن یزید، قال: أُتی عمر بن الخطّاب فقیل: یا أمیر المؤمنین إنّا

                        الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 413

لقینا رجلًا یسأل عن تأویل مشکل القرآن. فقال عمر: اللّهمّ مکّنی منه. فبینما عمر ذات یوم جالساً یغدّی الناس إذ جاء الرجل و علیه ثیاب و عمامة صفدی حتی إذا فرغ قال: یا أمیر المؤمنین و الذاریات ذرواً فالحاملات وقراً؟ فقال عمر: أنت هو؟ فقام إلیه و حسر عن ذراعیه فلم یزل یجلده حتی سقطت عمامته. فقال: و الذی نفس عمر بیده لو وجدتک محلوقاً لضربت رأسک، ألبسوه ثیاباً و احملوه علی قتب و أخرجوه حتی تقدموا به بلاده ثمّ لیقم خطیب ثمّ یقول: إنّ صبیغاً ابتغی العلم فأخطأه. فلم یزل وضیعاً فی قومه حتی هلک و کان سیّد قومه.

و عن أنس: إنّ عمر بن الخطّاب جلد صبیغاً الکوفی فی مسألة عن حرف من القرآن حتی اضطربت الدماء فی ظهره.

و عن الزهری: إنّ عمر جلد صبیغاً لکثرة مساءلته عن حروف القرآن حتی اضطربت الدماء فی ظهره «1».

قال الغزالی فی الإحیاء «2» (1/30): و عمر هو الذی سدّ باب الکلام و الجدل و ضرب صبیغاً بالدرّة لما أورد علیه سؤالًا فی تعارض آیتین فی کتاب اللَّه و هجره و أمر الناس بهجره. انتهی.

و صبیغ هذا هو صبیغ بن عسل. و یقال: ابن عسیل. و یقال: صبیغ بن شریک من بنی عسیل.

                        الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 414

2- عن أبی العدیّس، قال: کنّا عند عمر بن الخطّاب فأتاه رجل فقال: یا أمیر المؤمنین ما الجوار الکنّس؟ فطعن عمر بمخصرة معه فی عمامة الرجل فألقاها عن رأسه، فقال عمر: أ حروریّ؟ و الذی نفس عمر بن الخطّاب بیده لو وجدتک محلوقاً لأنحیت القمل عن رأسک.

کنز العمّال «1» (1/229) نقلًا عن الکنی للحاکم، الدرّ المنثور «2» (6/321).

3- عن عبد الرحمن بن یزید: أنّ رجلًا سأل عمر عن (فاکِهَةً وَ أَبًّا

) فلمّا رآهم یقولون أقبل علیهم بالدرّة «3».

قال الأمینی: أحسب أنّ فی مقول العراجین، و لسان المخصرة، و منطق الدرّة الجواب الفاصل عن کلّ ما لا یعلمه الإنسان، و إلیه یوعز قول الخلیفة: نهینا عن التکلّف، فی الجواب عن أبسط سؤال یعلمه کلّ عربی صمیم ألا و هو معنی الأبّ المفسّر فی نفس الکتاب المبین بقوله تعالی: (مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ

) «4».

و أنا لا أعلم أنّ السائلین بما ذا استحقّوا الإدماء و الإیجاع بمحض السؤال عمّا لا یعلمونه من مشکل القرآن أو ما غاب عنهم من لغته؟ و لیس فی ذلک شی ء ممّا یوجب الإلحاد، لکنّ القصص جرت علی ما تری.

ثمّ ما ذنب المجیبین بعلم عن السؤال عن الأبّ؟ و لما ذا أقبل علیهم الخلیفة بالدرّة؟ و هل تبقی قائمة لأُصول التعلیم و التعلّم و الحالة هذه؟ و لعلّ الأُمّة قد حرمت ببرکة تلک الدرّة عن التقدّم و الرقیّ فی العلم بعد أن آل أمرها إلی أن هاب مثل ابن

                        الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 415

عبّاس أن یسأل الخلیفة عن قوله تعالی: (وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَیْهِ ) «1» و قال: مکثت سنتین أُرید أن أسأل عمر بن الخطّاب عن حدیث ما منعنی منه إلّا هیبته «2». و قال: مکثت سنة و أنا أُرید أن أسأل عمر بن الخطّاب رضوان اللَّه علیه عن آیة فلا أستطیع أن أسأله هیبةً «3».