اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

عید گرفتن روز غدیر خم توسط پیامبر(ع)

متن فارسی

سابقه این عید غدیر خم  امتداد داشته و پیوسته در اعصار و قرون گذشته چنین بوده تا دوران عهد پیغمبر صلی الله علیه وآله و آغاز پیدایش این فضیلت و عید، روز غدیر بوده است در حجه الوداع پس از آنکه پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله جایگاه استوار و ثابت خلافت کبری را آشکار و مرکز امارت خود را از وجهه دینی و دنیوی به آن گروه عظیم از پیروان خود ابراز فرمود و مبنای رفیع دین مقدسش را معین داشت، در نتیجه روز مزبور عالیترین اشتهار را به دست آورد تا به حدی که هر کس با اسلام و معالم اسلام وابسته و معتقد بود از موقعیت آن روز قرین مسرت گردید، چه مسرتی از این بالاتر که در چنین روزی مرکز شریعت و سرچشمه ریزش و فیضان انوار تابان احکام دین معلوم و مشهود گشته و دیگر امیال و اهواء این و آن این پایگاه استوار را زایل و منقلب نمیکند و جهل و ابهامی وجود ندارد که این امر صریح را در گودال پست اوهام پنهان نماید، چه روزی بزرگتر از این روز هست؟ در حالی که سنن و آداب شریعت در این روز آشکار گشته و شاهراه سعادت نمایانده شده و تکمیل دین و اتمام نعمت در آن صورت گرفته و قرآن کریم آن را تایید و پشتیبانی نموده. زمانی که پادشاهان صوری بر سریر سلطنت تکیه میزنند ملت آن روز را روز شادی و مسرت و عید میگیرند و به افتخار آن چراغان میکنند، محافل جشن تشکیل میدهند و گروه گروه در آن مجامع و محافل مجتمع شده و خطباء و ادباء به ایراد خطابه و سرودن مدایح و قصائد میپردازند و خوانهای نعمت میگسترانند چنانکه این سیره و عادت در هر قوم و ملتی معمول است، بنابر این قاعده روزی که سلطنت اسلامی ولایت عظمای دین تحقق یافته به نام شخصیتی که پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله به وحی الهی او را با تصریح و تاکید به آن مقام منصوب فرموده سزوارتر است که چنین روزی عید گرفته شود و مجلل ترین مظاهر جشن و سرور در آن نمایان گردد، و به اعتبار اینکه چنین روزی از اعیاد دینی است شایسته و روا است که مضافا بر اجراء مراسم شادی و مسرت اموری که موجب قرب به درگاه حضرت باری است از روزه و نماز و دعا و غیره مورد عمل قرار گیرد چنانکه قریبا به وظائف و مقررات مذکوره نیز واقف خواهید شد انشاء الله تعالی.

و برای تامین همین منظور و اموری که ذکر شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله امر فرمود، حاضرین در آن مجمع را از امت خود که از جمله آنها شیخین (ابوبکر- و عمر) بودند و دیگر بزرگان قریش و وجوه انصار و همچنین زوجات خود را که بر امیر المومنین علیه السلام وارد شوند و او را به این منصب عالی و حظ وافری که به سبب عهده دار شدن مقام ولایت کبری و اریکه امر و نهی در دین خدا احراز نموده تهنیت و شاد باش گویند.

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 506

متن عربی

الأمر الثانی: إنَّ عهد هذا العید یمتدُّ إلى أمد قدیم متواصلٍ بالدور النبویّ، فکانت البدأة به یوم الغدیر من حجّة الوداع بعد أن أصحر نبیُّ الإسلام صلى الله علیه و آله و سلم بمرتکز خلافته الکبرى، و أبان للملإ الدینیِّ مستقرَّ إمرته من الوجهة الدینیّة و الدنیویّة، و حدّد لهم مستوى أمر دینه الشامخ، فکان یوماً مشهوداً یسرُّ موقعه کلّ معتنق للإسلام، حیث وَضح له فیه مُنتَجع الشریعة، و مُنبَثق أنوار أحکامها، فلا تلویه من بعده الأهواء یمیناً و شمالًا، و لا یسفُّ به الجهل إلى هوّة السفاسف، و أیّ یوم یکون أعظم منه؟ و قد لاح فیه لاحب السنن، و بان جَدَد الطریق، و أُکمل فیه الدین، و تمّت فیه النعمة، و نَوّه بذلک القرآن الکریم.

و إن کان حقّا اتّخاذ یوم تسنّم فیه الملوک عرش السلطنة عیداً یحتفل به بالمسرّة و التنویر، و عقد المجتمعات و إلقاء الخطب و سرد القریض و بسط الموائد، کما جرت به

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 507

العادات بین الأُمم و الأجیال، فیوم استقرّت فیه الملوکیّة الإسلامیّة و الولایة الدینیّة العظمى، لمن جاء النصُّ به من الصادع بالدین الکریم الذی لَا ینْطقُ عَن الهوى إنْ هُوَ إِلَّا وحیٌ یُوحى، أولى أن یُتَّخذ عیداً یُحتفل به بکلِّ حفاوةٍ و تبجیلٍ، و بما أنَّه من الأعیاد الدینیّة یجب أن یزاد فیه على ذلک بما یقرِّب إلى اللَّه زُلفى؛ من صومٍ و صلاة و دعاء و غیرها من وجوه البرِّ، کما سنوقفک علیه فی الملتقى إن شاء اللَّه تعالى.

و لذلک کلّه أمر رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم من حضر المشهد من أُمّته، و منهم الشیخان و مشیخة قریش و وجوه الأنصار، کما أمر أمّهات المؤمنین بالدخول على أمیر المؤمنین علیه السلام و تهنئته على تلک الحظوة الکبیرة بإشغاله منصّة الولایة و مرتبع الأمر و النهی فی دین اللَّه.