اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

دو داماد ناخلف اموی پیامبر(ص)

متن فارسی

براى نشان دادن میزان سازگارى عثمان کریم النفس، حدیث انس از پیغمبر خدا (ص) هنگام دفن دختر عزیزش را کافى میدانم وى گوید:
هنگامی که پیغمبر بر سر قبر نشست و از چشمانش سرشک همى بارید فرمود:
کدامیک از شما دیشب با همسر خود در نیاویخته است؟
ابو طلحه گفت: من یا رسول اللّه، پیغمبر او را دستور فرمود تا در قبر داخل گردد.
ابن بطّال گوید: پیغمبر نمیخواست اجازه دهد عثمان داخل قبر شود با اینکه براى اینکار از هر فرد دیگر شایسته ‏تر به نظر می رسید به دلیل اینکه او شوهر بوده و همسرى را از دست داده بود که هیچ چیز با آن برابرى نمی کرد، از این رو وقتى پیغمبر فرمود: کدامیک از شما دیشب با همسر خود در نیاویخته است؟ عثمان ساکت ماند و پاسخ نداد: من. زیرا او در همان شبى که یکى از همسرانش در گذشته بود اندوه مصیبت وارده و گسیختگى پیوندش با پیغمبر، او را از سرگرمى‏ هاى جنسى‏ اش باز نداشته بود، در نتیجه از حق خود، که از ابو طلحه یا هر کس دیگر به اینکار شایسته‏ تر بود، محروم ماند. این مفهوم معنى آشکار حدیث است، و شاید پیغمبر این مطلب را به وسیله وحى آگاه شده بود، پیغمبر ایرادى به او نگرفت زیرا عملش شرعا مجاز بود ولى نشان می داد درجه مصیبت او به حدى نرسیده است که او را به خود سرگرم سازد و لذا عمل او را با تعریضى غیر مستقیم، ممنوع قلمداد فرمود «1».
اما درباره أبو العاص دیگر از من توقع نداشته باشید سخنى بگویم کسی که تا سال صلح حدیبیّة مشرک مانده بود و دوبار با مشرکان اسیر گردید و اسلام میان او و زنش زینب دختر پیغمبر براى مدت شش سال جدائى افکند، زینب به عنوان اسلام مهاجرت کرد و او را براى شرکش ترک گفت، بعد از اسلامش به هیچ وجه جمله ‏اى که رابطه او را با پیغمبر اکرم و حتى سازش با او را برساند، به زبان نیاورد

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏3، ص: 42

متن عربی

 و حسبک فی مداراة عثمان الکریم

حدیث أنس عن رسول اللَّه لمّا شهد دفن رقیّة ابنته العزیزة و قعد على قبرها، و دمعت عیناه فقال: «أیّکم لم یُقارف اللیلة أهله؟» فقال أبو طلحة: أنا. فأمره أن ینزل فی قبرها.

قال ابن بطّال: أراد النبیُّ صلى الله علیه و سلم أن یحرم عثمان النزول فی قبرها، و قد کان أحقّ الناس بذلک لأنّه کان بعلها، و فقد منها علقاً لا عوض منه، لأنّه حین

قال علیه السلام: «أیّکم لم یُقارف اللیلة أهله؟»

سکت عثمان و لم یقل: أنا؛ لأنّه قد قارف لیلة ماتت بعض نسائه! و لم یشغله الهمُّ بالمصیبة و انقطاع صهره من النبیّ صلى الله علیه و سلم عن المقارفة، فحُرِم بذلک ما کان حقّا له، و کان أولى به من أبی طلحة و غیره. و هذا بیّنٌ فی معنى الحدیث،

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏3، ص: 42

و لعلّ النبیّ صلى الله علیه و سلم قد کان علم ذلک بالوحی، فلم یقل له شیئاً لأنّه فعل فعلًا حلالًا، غیر أنّ المصیبة لم تبلغ منه مبلغاً یشغله حتى حُرِم ما حُرِم من ذلک بتعریض غیر صریح. الروض الأُنف «1» (2/107).

و ما عسانی أن أقول فی أبی العاص الذی کان على شرکه إلى عام الحدیبیّة، و أُسر مع المشرکین مرّتین، و فرّق الإسلام بینه و بین زوجته زینب بنت النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم ستّ سنین، و هاجرت مسلمةً و ترکته لشرکه، و لم ترد قط بعد إسلامه کلمة تعرب عن صلته مع النبیّ و مداراته له،