اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

شهوت رانی خلیفه

متن فارسی

محمد بن سیرین می گوید: عمر بن خطاب گفت: “از کارهای جاهلیت هیچ چیز در من نمانده جز این که هیچ نمی اندیشم با که ازدواج می کنم و که به ازدواجم درمی آید “

به علت همین شهوت گرائی بود که عمر به منجلاب گناهانی در غلتید که در تاریخ ثبت است. مثلا این که برای هم بستری نزد کنیزش می رود. کنیز می گوید که در عادت زنانه است عمر بی توجه به تذکر کنیز با او در می آویزد و متوجه می شود در عادت زنانه است. به خدمت پیامبر (ص) می رود و ماجرا را بیان می کند. می فرماید: ابا حفص، خدا از گناهت در گذرد. نیم دینار صدقه بده شب رمضان – و پیش از روا شدن همبستری در آن- عنان به خواهش تن سپرد و با همسرش همبستری کرد. فردا به حضور پیامبر(ص) رسیده گفت: از خدا و از تو پوزش می طلبم. چون هوای نفسم مرا بفریفت تا با همسرم همبستری کردم. آیا راه خلاصی هست؟ فرمود: عمر سزاوار نبود چنان کاری بکنی و این آیه فرود آمد که “خدا دانا است که شما به خودتان خیانت می کردید، پس توبه تان را پذیرفت و از شما درگذشت. اکنون با زنتان همبستری کنید…”

ابن سعد در ” طبقات الکبری ” از قول علی بن زید این روایت را ثبت کرده است: “عاتکه دختر زید همسر عبد الله بن ابی بکر بود. عبد الله پیش از همسرش در گذشت. قبلا با همسرش شرط کرده بود که پس از مرگش به همسری دیگری در نیاید. عاتکه بنا به شرطی که با همسر مرحومش کرده بود از ازدواج با دیگری امتناع می ورزید و مردانی خواستگارش شدند و نپذیرفت. عمر به ولی آن زن گفت: برایش اسم مرا ببر و خواستگاریش کن. حاضر به همسری عمر هم نشد. عمر گفت: او را برای من عقد کن. او را برایش عقد کرد. عمر به خانه عاتکه رفت. عاتکه امتناع کرد و با عمر گلاویز شد. عمر به زور با او هم بستر شد. وقتی برخاست از آن زن اظهار انزجار کرد و از خانه اش بیرون رفت و دیگر باز نیامد. عاتکه خدمتکارش را نزد او فرستاد که بیا خود را برای همبستری تو آماده خواهم ساخت.”

(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ،ج10،ص57)

متن عربی

 قال محمد بن سیرین: قال عمر بن الخطاب: ما بقی فیّ شی ء من أمر الجاهلیّة إلّا أنّی لست أُبالی أیّ الناس نکحت و أیّهم أنکحت.

أخرجه ابن سعد فی الطبقات الکبرى «3» (3/208)، و رواه عبد الرزّاق «4» کما فی کنز العمّال «5» (8/297).

و من جرّاء تلک النزعة الجاهلیّة التی کانت قد بقیت فیه قحم فی مآثم سجّلها له التاریخ،

جاء عنه أنّه أتى جاریة له فقالت: إنّی حائض فوقع بها فوجدها حائضاً،

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص: 56

فأتى النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم فذکر له ذلک، فقال: یغفر اللَّه لک یا أبا حفص، تصدّق بنصف دینار «1».

و سوّلت له نفسه لیلة الصیام قبل حلّیة الرفث فیها و واقع أهله، فغدا على النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم فقال: أعتذر إلى اللَّه و إلیک، فإنّ نفسی زیّنت لی فواقعت أهلی، فهل تجد لی من رخصة؟ فقال: «لم تکن حقیقاً بذلک یا عمر!» فنزلت: (عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَ

و أخرج ابن سعد فی الطبقات الکبرى عن علیّ بن زید: أنّ عاتکة بنت زید کانت تحت عبد اللَّه بن أبی بکر، فمات عنها و اشترط علیها ألا تزوّج بعده، فتبتّلت فجعلت لا تتزوّج، و جعل الرجال یخطبونها و جعلت تأبى، فقال عمر لولیّها: اذکرنی لها، فذکره لها فأبت على عمر أیضاً، فقال عمر: زوّجنیها، فزوّجه إیّاها، فأتاها عمر فدخل علیها فعارکها حتى غلبها على نفسها فنکحها، فلمّا فرغ قال: أف أف أف أفف بها، ثم خرج من عندها و ترک لا یأتیها، فأرسلت إلیه مولاة أن تعال فإنّی سأتهیّأ لک «3»). الآیة «2».