اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

اگر على(ع) نبود عمر هلاک شده بود

متن فارسی

16 «لولا على لهلک عمر» اگر على (علیه السلام) نبود عمر هلاک بود

زنى را آوردند نزد عمر که آبستن بود و اقرار کرد به زنا پس عمر فرمان داد که او را سنگسار کنند پس على علیه السلام برخورد کرد به او و فرمود: این زن را چه می شود، گفتند عمر دستور داده او را سنگسار کنند پس على علیه السلام او را برگردانید و فرمود: این تسلّط و حکومت تو است بر او و امّا حکومت و سلطه‏ اى نیست براى تو بر طفیلى که در شکم دارد. و شاید تو او را شکنجه دادى یا ترسانیدى گفت:
آرى شکنجه‏ اش دادم فرمود: آیا نشنیدى که پیغمبر خدا صلّى الله علیه و آله فرمود: حدّى نیست براى کسی که بعد از شکنجه اقرار کند که او را بزنند یا در زندان مجرّد و تک سلولى و غیره حبس کنند یا تهدید کنند که اگر نگوئى چنین و چنان خواهیم کرد پس اقرارى براى او نیست (و اقرار او ارزش و اعتبارى ندارد) پس عمر او را آزاد ساخت سپس گفت: «عجزت النساء ان تلدن مثل على بن ابیطالب لولا على لهلک عمر» بانوان عاجز و نازا هستند که مانند على بن ابیطالب بزایند. اگر على علیه السلام نبود عمر هلاک شده بود.
مدارک این قضیه:
الریاض النضرء ج 2 ص 196، ذخایر العقبى ص 80، مطالبالسئول ص 13، مناقب خوارزمى ص 48، اربعین فخر رازى ص 466

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 159

متن عربی

 16- لو لا علیّ لهلک عمر

أُتی عمر بن الخطّاب بامرأة حامل قد اعترفت بالفجور فأمر برجمها، فتلقّاها علیّ فقال: «ما بال هذه؟» فقالوا: أمر عمر برجمها. فردّها علیّ و قال: «هذا سلطانک علیها فما سلطانک على ما فی بطنها؟ و لعلّک انتهرتها أو أخفتها؟» قال: قد کان ذلک. قال: «أو ما سمعت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم قال: لا حدّ على معترف بعد بلاء، إنّه من قیّد أو حبس أو تهدّد فلا إقرار له» فخلّى سبیلها ثمّ قال: عجزت النساء أن تلدن مثل علیّ بن أبی طالب، لو لا علیّ لهلک عمر.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏6، ص: 159

الریاض النضرة «1» (2/196)، ذخائر العقبى (ص 80)، مطالب السؤول (ص 13)، مناقب الخوارزمی «2» (ص 48)، الأربعین للفخر الرازی (ص 466).