اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۶ مرداد ۱۴۰۳

اعمال و عبادات جعلی در مقابل عبادات حضرت علی(ع)

متن فارسی

انسان بررسی‌گر، در طی کتب و قاموس‏ها، اعمال زیاد طاقت فرسائی را که بیش از هزار رکعت نماز وقت را اشغال می‌کند می‌یابد که به افراد معمولی نسبت داده شده و احدی از ابن تیمیة و دیگران، چنان اعمال را منکر نشده و راویان چنان روایاتی را مورد طعن و انکار قرار نداده‌اند و فلسفه آن بسیار روشن است، زیرا انگیزه‌هائی که ایجاب می‌کرده فضائل ائمه علیهم السلام را انکار کنند در آن موارد وجود نداشته است.

و اینک گوشه‌ای از آن اعمال را ذیلا خاطرنشان می‌کنیم:
1- عویمر بن زید ابو الدرداء صحابی متوفی 32 ه در هر روز صد هزار تسبیح می‌گفته است «1».
2- ابو هریره دوسی صحابی متوفی 57- 58- 59 ه در هر شبی پیش از خواب 12 هزار مرتبه تسبیح می‌گفته و در هر روز 12 هزار بار استغفار می‌کرده است «2».
3- خالد بن معدان متوفی 103- 104- 108 ه در هر روز غیر از قرآنی که می‌خوانده چهل هزار تسبیح می‌گفته است «3».
4- عمیر ابن هانی متوفی 127 ه در هر روز صد هزار تسبیح می‌گفته است «4»
5- ابو حنیفه، پیشوای حنفی‌ها می‌رفت برای نماز جمعه و پیش از آن بیست رکعت نماز می‌خوانده و قرآن را در آن ختم می‌کرده است «1».
6- یعقوب ابن یوسف ابو بکر مطوعی متوفی 287 ه در هر روز (در نسخه دیگر آمده: در هر شب) سوره توحید را سی و یک هزار بار یا چهل و یک هزار بار می‌خوانده است «2» (تردید از جعفر راوی بوده است).
7- جنید قواریری متوفی 298 ه هر روز سیصد رکعت و به قول ابن جوزی چهارصد رکعت نماز می‌خوانده و سیصد هزار تسبیح می‌گفته است«3».
8- فقیه حرم امام محمد در هر روز شش هزار مرتبه قل هو اللّه احد می‌خوانده و این قسمتی از اوراد او بوده است «4»
9- شیخ احمد زواوی متوفی 922 ه هر روز و شب بیست هزار مرتبه تسبیح می‌گفته و چهل هزار مرتبه صلوات بر پیغمبر می‌فرستاده است«5».
10- محمد بن سلیمان جزولی هر روز چهارده هزار مرتبه بسم اللّه می‌گفته «6

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 53

متن عربی

مشکلة الأوراد و الختمات:

یجد الباحث فی طیّات الکتب و المعاجم أعمالًا کبیرةً باهظةً تستوعب من الوقت أکثر من ألف رکعة صلاة، معزوّة إلى أُناس عادیّین لم ینکرها علیهم و لا على رواتها أحدٌ لا ابن تیمیّة و لا غیره؛ لأنَّ بواعث الإنکار على أئمّة أهل البیت علیهم السلام لا توجد هنالک، و إلیک نُبَذاً من تلک الأعمال:

1- کان عُویمر بن زید أبو الدرداء الصحابیّ المتوفّى (32) یسبِّح کلّ یوم مائة ألف تسبیحة. شذرات الذهب «1» (1/173).

2- کان أبو هریرة الدوسی الصحابیّ المتوفّى (57، 58، 59) یسبِّح کلّ لیلة اثنی عشر ألف تسبیحة قبل أن ینام، و یستغفر اللَّه و یتوب إلیه کلّ یوم اثنی عشر ألف مرة «2». البدایة و النهایة (8/110، 112)، شذرات الذهب (1/173).

3- کان خالد بن معدان المتوفّى (103، 104، 108) یسبِّح فی الیوم أربعین ألف تسبیحة، سوى ما یقرأ من القرآن «3». حلیة الأولیاء (5/210)، خلاصة

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 53

الخزرجی (ص 88)، دول الإسلام (1/54).

4- کان عمُیر بن هانی المتوفّى (127) یسبِّح کلّ یوم مائة ألف تسبیحة «1». صفة الصفوة (4/163)، میزان الاعتدال (2/305)، تهذیب التهذیب (8/150)، شذرات الذهب (1/173).

5- کان أبو حنیفة إمام الحنفیّة المتوفّى (150) یأتی إلى الجمعة و یصلّی قبل صلاتها عشرین رکعة یختم فیهنّ القرآن. مناقب أبی حنیفة للخوارزمی (1/240)، مناقب الکردری (1/244).

6- کان یعقوب بن یوسف أبو بکر المطوعی المتوفّى (287) یقرأ کلّ یوم- و فی نسخة: و لیلة- سورة التوحید إحدى و ثلاثین ألف مرّة، أو: إحدى و أربعین ألف «2»- شکَّ جعفر الراوی عنه- تاریخ بغداد (14/289)، البدایة و النهایة (11/84)، المنتظم (6/26).

7- کان الجنید القواریری المتوفّى (298) وِرْده کلّ یوم ثلاثمائة رکعة، قال ابن الجوزی: أربعمائة رکعة و ثلاثین ألف تسبیحة «3». المنتظم (6/106)، صفة الصفوة (2/235)، البدایة و النهایة (11/114)، تاریخ بغداد (7/242).

8- کان فقیه الحرم الإمام محمد یقرأ کلّ یوم ستّة آلاف قل هو اللَّه أحد، و هی من جملة أوراده. طبقات الأخیار «4» (2/170).

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 54

9- کان الشیخ أحمد الزواوی المتوفّى (922) یقرأ کلّ یوم و لیلة عشرین ألف تسبیحة، و أربعین ألف صلاة على النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم. شذرات الذهب «1».

10- کان محمد بن سلیمان الجزولی یقرأ نهاراً أربعة عشر ألف بسملة، و سلکتین من تألیفه دلائل الخیرات فی الصلاة على النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم. نیل الابتهاج (ص 317).