اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۶ مرداد ۱۴۰۳

شفاعت پیامبر(ص) درباره خانواده گرامیشان

متن فارسی

امام رازى در فوائد خود به اسناد خویش از عبد اللّه بن عمر آورده است که گفت رسول خدا (ص) گفت چون روز قیامت شود براى پدرم و مادرم و براى عمویم ابوطالب و براى برادرى که پیش از اسلام داشتم شفاعت خواهم کرد.
ذخائر العقبى ص 7، الدرج المنیفة از سیوطى ص 7، مسالک الحنفا، ص 14 که می‌نویسد: ابو نعیم و دیگران آن را آورده‌اند و در آن تصریح شده که برادر پیامبر برادر شیرى او بوده، طریق گزارش این حدیث، یکى نیست و برخى از آنها مؤید برخى دیگر است زیرا یک حدیث، هر چند ضعیف باشد اگر طرق بسیار داشت قوى می‌شود و برترین طرق آن نیز حدیث ابن مسعود است که حاکم آن را صحیح شمرده

و در تاریخ یعقوبى 2/26 می‌نویسد: از او (ص) روایت شده که گفت: خداى عز و جل به راستى مرا وعده کرده که درباره چهار کس: پدرم، مادرم، عمویم، برادرى که پیش از اسلام داشتم (نیکى خواهد نمود)

ابن جوزى بدون زنجیره‌اى پیوسته با اسناد خود از على (ع) آورده است که پیامبر گفت جبرئیل (ع) بر من فرود آمد و گفت: خدا تو را سلام می‌رساند و می‌گوید: آتش دوزخ حرام شد بر کسى که تو را از پشت خود فرود آورد و بر کسى که تو را در شکم خود جاى داد و حمل کرد و بر کسى که تو را در کنار خود سرپرستى کرد، آن پشت از عبد اللّه بود و آن شکم از آمنه و آن دامان از عمویش ابوطالب و (همسر او) فاطمه بنت اسد. التعظیم و المنة از سیوطى ص 25

و در شرح ابن ابى الحدید 3/311 می‌نویسد: رسول خدا (ص) گفت جبرئیل مرا گفت: خداوند شفاعت تو را درباره شش کس می‌پذیرد: کسى که تو را در شکم خود جاى داد و برداشت- آمنه بنت وهب- و کسى که تو را از پشت خود فرود آورد- عبد الله بن عبد المطلب- و کسى که تو را در کنار خود سرپرستى کرد- ابوطالب- و کسى که تو را در خانه خود پناه داد.- عبد المطلب- و برادرى که در روزگار پیش از اسلام داشتى.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏7، ص: 508

متن عربی

الکلم الطیّب:

أخرج تمام الرازی فی فوائده؛ بإسنادهِ عن عبد اللَّه بن عمر قال: قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم: «إذا کان یوم القیامة شفعت لأبی و أُمّی و عمّی أبی طالب و أخٍ لی کان فی الجاهلیّة».

ذخائر العقبى (ص 7)، الدرج المنیفة للسیوطی (ص 7)، مسالک الحنفا (ص 14)

، و قال فیه: أخرجه أبو نعیم و غیره و فیه التصریح بأنّ الأخ من الرضاعة، فالطرق عدّة یشدّ بعضها بعضاً؛ فإنّ الحدیث الضعیف یتقوّى بکثرة طرقه، و أمثلها حدیث ابن مسعود فإنّ الحاکم صحّحه.

و فی تاریخ الیعقوبی «3» (2/26) روی عنه صلى الله علیه و آله و سلم أنّه قال: «إنّ اللَّه عزّ و جلّ و عدنی فی أربعة: فی أبی و أُمّی و عمّی و أخٍ کان لی فی الجاهلیّة».

أخرج ابن الجوزی بإسناده عن علیّ علیه السلام مرفوعاً: «هبط جبرئیل علیه السلام علیّ فقال: إنّ اللَّه یقرئک السلام و یقول: حرِّمت النار على صلب أنزلک، و بطن حملک، و حجر کفلک»، أمّا الصلب فعبداللَّه، و أمّا البطن فآمنة، و أمّا الحجر فعمّه- یعنی أبا طالب-

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏7، ص: 509

و فاطمة بنت أسد. التعظیم و المنّة للحافظ السیوطی (ص 25).

و فی شرح ابن أبی الحدید «1» (3/311): قال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم: «قال لی جبرائیل: إنّ اللَّه مشفّعک فی ستّة: بطن حملتک آمنة بنت وهب، و صلب أنزلک عبد اللَّه ابن عبد المطّلب، و حجر کفلک أبو طالب، و بیت آواک عبد المطّلب، و أخ کان لک فی الجاهلیّة» إلى آخرهِ.