اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۶ مرداد ۱۴۰۳

قرینه پنجم بر دلالت حدیث غدیر(سخن پیامبر(ص) قبل از بیان ولایت در خصوص مرگ)

متن فارسی

این سخن پیغمبر صلی الله علیه و آله است قبل از بیان ولایت: «گوئی که من خوانده شده ام و دعوت الهی را (برای انتقال بسرای دیگر) اجابت نموده ام»، یا «نزدیک است که خوانده شوم و اجابت نمایم» یا «آگاه باشید، همانا نزدیک است که من از شما جدا شوم» یا «نزدیک است که فرستاده پروردگارم بیاید و من اجابت نمایم» و این کلمات از روایات حفاظ حدیث مکرر نقل شده است.

از این سخن این حقیقت معلوم میشود که از وظایف تبلیغی آن جناب موضوع مهمی باقی است که خوف دارد از اینکه مرگش در رسد و آن را اعلام نفرموده باشد، و اگر قیام به آن امر نکند امر رسالت ناتمام خواهد ماند، و آن حضرت بعد از آن کلمات و اشعار به اهمیت، امری را غیر از ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ولایت عترت طاهره که او سر حلقه آنان است، بیان و اعلام نفرمود، به طوری که در نقل مسلم مصرح است، با این کیفیت، آیا جایز است که آن امر مهم منطبق با این ولایت، جز معنای امامت که مورد تصریح کتب صحاح است، معنای دیگری باشد؟ و آیا دارای این مقام جز این است که اولی (سزاوارتر) به مردم از خود آنها باشد؟!

(الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج‏1، ص: 657)

متن عربی

القرینة الخامسة:

قوله صلی الله علیه و آله و سلم قبل بیان الولایة: «کأنّی دُعیتُ فأَجبتُ»، أو: «أنَّه یُوشِک أن أُدعی فأُجیب»، أو: «ألا و إنّی أُوشِک أن أُفارقَکم»، أو: «یوشِک أن یأتی رسول ربّی فأُجیب»،

و قد تکرّر ذکره عند حفّاظ الحدیث کما مرّ.

و هو یُعطینا علماً بأنّه صلی الله علیه و آله و سلم کان قد بقی من تبلیغه مهمّة یُحاذر أن یدرکه الأجل قبل الإشادة بها، و لو لا الهتاف بها بقی ما بلّغه مُخدَجاً، و لم یذکر صلی الله علیه و آله و سلم بعد هذا الاهتمام إلّا ولایة أمیر المؤمنین و ولایة عترته الطاهرة الذین یَقْدِمهم هو- صلوات اللَّه علیه- کما فی نقل مسلم، فهل من الجائز أن تکون تلک المهمّة المنطبقة علی هذه الولایة إلّا معنی الإمامة المصرّح بها فی غیر واحد من الصحاح؟ و هل صاحبها إلّا أولی الناس بأنفسهم؟