اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۳ آذر ۱۴۰۳

اسماعیل بن محمد هنگام غسل دادن، عورت خود را می ‏پوشاند

متن فارسی

 «ابن جوزی» و «ابن کثیر» از «احمد اسواری» که ثقه بود و اسماعیل بن محمّد حافظ را به دست خود غسل داده بود نقل کرده اند که گفته است: «هنگام غسل دادن، آنگاه که خواسته بود خرقه را از عورت او بردارد، شیخ اسمعیل با دست خود آنرا بر روی عورت خود کشید و آنرا پوشاند و غسل کننده بر زبان آورد که آیا پس از مرگ هم می توان زنده شد؟» «المنتظم» 10: 90، «تاریخ» ابن کثیر 12: 217.
«امینی» می گوید: پس از مرگ، امثال «طلحی» دیگر زنده نیستند، تا روزی که وقت معلوم فرا رسد. لکن این غلو در طرفداری و دوستی است که زنده می کند و می میراند و می میراند و زنده می کند.

 (الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 11  ص217)

متن عربی

66- الطلحی یستر سوأته بعد موته

أخرج ابن الجوزی و ابن کثیر بالإسناد عن أحمد الأسواری و کان ثقةً، و هو تولّی غسل إسماعیل بن محمد الحافظ «3» أنّه قال: أراد أن ینحِّی الخرقة عن سوأته

                        الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 11، ص: 217

وقت الغسل، فجذبها الشیخ إسماعیل من یده و غطّی فرجه، فقال الغاسل: أحیاةٌ بعد الموت؟

المنتظم (10/90)، تاریخ ابن کثیر (12/217) «1».

قال الأمینی: لا حیاة بعد الموت لأمثال الطلحی، إلی یوم الوقت المعلوم، لکن الغلوّ فی الحبِّ یُحیی و یُمیت، و یُمیت و یُحیی.