اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

بهترین افراد این امت چه کسانی هستند؟

متن فارسی

حافظ عاصمی در ” زین الفتی، شرح سوره هل اتی ” روایتی ثبت کرده است از طریق حاکم ابی احمد از ابی میمون – احمد بن محمد بن میمون بن کوثر بن حکیم همدانی در حلب- از اسحاق بن ابراهیم بن اخیل عبسی از میسر بن اسماعیل از کوثر بن حکیم همدانی از نافع از پسر عمر، منسوب به پیامبر (ص) که ” دلسوز ترین فرد امتم برای امتم ابو بکر است و آن که بیش از همه حکم خدا را گرامی می دارد، عمر است. و پر شرم ترین فردش عثمان و وادارترینش به قضا علی و استادترینش در قرائت قرآن ابی، و فریضه شناس ترینش زید بن ثابت و راست سخن ترینش ابوذر و حلال و حرام شناس  ترینش معاذ بن جبل و علامه این امت عبدالله بن عباس، و هر امتی امینی دارد و امین این امت ابو عبیده جراح است “.

در سند روایت، عده ای ناشناس وجود دارد که یکی از دیگری نقل می کند تا می رسد به ” کوثر ” و او چنانکه ابو زرعه می گوید: “ضعیف ” و سست روایت است.

یحیی بن معین می گوید: بی ارزش است.

احمد بن حنبل بن حنبل می گوید: روایتش باطل و بی اساس است و ارزشی ندارد.

دارقطنی و دیگران می گویند: مجهول است. و هم او می گوید “ضعیف ” و زشت روایت است.

جوزجانی می گوید: در محضر درس من نوشتن روایات او روا نیست، زیرا او متروک است.

ابن عدی می گوید: عموم روایاتش غیر محفوظ است.

ابن ابی حاتم می گوید: از پدرم درباره او پرسیدم، گفت: سست روایت است. پرسیدم: متروک است؟ گفت: نه، و از او حدیثی راست و استوار سراغ ندارم و او بی ارزش است.

ساجی می گوید: ضعیف است.

برقانی و دارقطنی می گویند: متروک الحدیث است.

حاکم و ابو نعیم می گویند: روایاتی نامعلوم و نادرست نقل کرده است.

عقیلی و دولابی و ابن جارود و ابن شاهین او را در ردیف راویان ضعیف ذکرکرده اند.

ابو الفتح می گوید: ضعیف است.

(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ،ج10،ص137)

متن عربی

24- أخرج الحافظ العاصمی فی زین الفتى شرح سورة هل أتى، من طریق الحاکم أبی أحمد، عن أبی میمون أحمد بن محمد بن میمون بن کوثر بن حکیم الهمدانی بحلب، عن إسحاق بن إبراهیم بن الأخیل العبسی، عن میسر «5» بن إسماعیل، عن کوثر بن حکیم الهمدانی، عن نافع عن ابن عمر مرفوعاً: إنّ أرأف أُمّتی لها أبو بکر، و إنّ أجلّها فی أمر اللَّه لعمر، و إنّ أشدّها حیاءً عثمان، و إنّ أقضاها لعلیّ، و إنّ أقرأها لأُبیّ، و إنّ أفرضها زید بن ثابت، و إنّ أصدقها لهجة أبو ذر، و إنّ أعلمها بالحلال و الحرام لمعاذ بن جبل، و إنّ حبر هذه الأمّة عبد اللَّه بن عبّاس، و لکلّ أُمّة أمین و أمین هذه الأُمّة أبو عبیدة الجراح.

قال الأمینی: فی الإسناد مجاهیل یروی واحد عن آخر عن کوثر، و هو کما قال أبو زرعة: ضعیف. و قال یحیى بن معین: لیس بشی ء. و قال أحمد بن حنبل «6»:

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 10، ص: 138

أحادیثه بواطیل لیس بشی ء. و قال الدارقطنی «1» و غیره: مجهول، و قال: ضعیف منکر الحدیث، و قال الجوزجانی: لا یحلّ کتابة حدیثه عندی لأنّه متروک، و قال ابن عدیّ «2»: عامّة ما یرویه غیر محفوظ، و قال ابن أبی حاتم «3»: سألت أبی عنه فقال: ضعیف الحدیث، قلت: هو متروک؟ قال: لا، و لا أعلم له حدیثاً مستقیماً و هو لیس بشی ء، و قال الساجی: ضعیف. و قال البرقانی و الدارقطنی: متروک الحدیث، و قال الحاکم و أبو نعیم: روى أحادیث مناکیر و ذکره العقیلی «4»، و الدولابی، و ابن الجارود، و ابن شاهین فی الضعفاء، و قال أبو الفتح: ضعیف «5».