اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

خدا عثمان را قرین مغفرت بدارد

متن فارسی

پاره ای از روایات جعلی در فضیلت عثمان

30/ احمد حنبل در” مسند ” روایتی ثبت کرده است از قول بهز – ابی اسود بصری – از ابی عوانه – وضاح بصری – از حصین از عمر بن جاوان بصری از احنف بن قیس بصری . می گوید : به قصد حج به راه افتادیم ، از مدینه گذشتیم ، در حالیکه در یکی از منازل میان راه بودیم یکی آمده به ما گفت : مردم در مسجد به حال نگرانی بسر می برند . من و همراهم به راه افتادیم ، دیدیم مردم در مسجد به دور چند نفر گرد آمده اند . از میان جمعیت عبور کردم تا به وسط آنها رسیدم و دیدم علی بن ابیطالب و زبیر و طلحه و سعد بن ابی وقاص ، در همین اثنا عثمان سر رسید و پرسید : علی اینجا است ؟ گفتند : آری . پرسید : طلحه هست ؟ گفتند : بله . پرسید : سعد اینجا است ؟ گفتند : بله . گفت : شما را به خدای یگانه سوگند می دهم آیا می دانید پیامبر خدا (ص) فرمود : چه کسی فلان قطعه زمین را می خرد که خدا او را بیامرزد ، بعد من آن را خریده به پیامبر خدا (ص) عرض کردم : من آن را خریدم . فرمود : آن را وقف مسجدمان کن و پاداش خویش بستان ؟ آنها گفتند : آری همین طور است که تو می گوئی. آنگاه عثمان گفت : شما را به خدای یگانه سوگند می دهم آیا می دانید پیامبر خدا (ص) گفت : چه کسی چاه ” رومه ” را می خرد ؟ و من آن را به فلان مبلغ خریدم و به پیامبر(ص) عرض کردم : من آن را – یعنی چاه “رومه ” را  -خریدم . فرمود : وقف آب آشامیدنی مسلمانان کن تا پاداش آن را ببری . گفتند : آری . عثمان گفت : شما را به خدای یگانه قسم می دهم آیا بخاطر دارید که پیامبر خدا (ص) روز تدارک سپاه ” تنگدستی ” نگاهی به چهره جماعتش افکند و گفت : چه کسی اینها را تدارک می کند، خدا او را قرین مغفرتش بدارد؟ آن وقت من آنها را تدارک کردم حتی تا جزئی ترین لوازمشان. گفتند : آری به خدا . عثمان گفت : خدایا تو شاهد باش . خدایا تو شاهد باش. خدایا تو شاهد باش. و برف. این را بیهقی هم در ” سنن الکبری ” با همین سند ذکر کرده است.

امینی گوید : این چند تا بصره ای – راویان آن روایت دروغین – که سرباز زنی گشته و زیر پرجم ” جمل ” جنگیده اند پنداشته اند می توانند چیزی بسازند تا این واقعیت را که مردان صالح و شخصیت های برجسته و پرهیزکار بصره علیه عثمان هم داستان گشته اند از نظرها بپوشانند، و دامن وی را از آلایش خلافکاری ها و انحرافاتش بری نمایند، غافل از این که اگر روایات دروغین آنها مورد قبول عده ای هم قرار گیرد باز منظورشان برنمی آید که سهل است قوزی بالای قوز عثمان خواهد گشت و می رساند که اصحاب بزرگ و مشهور حتی پس از شنیدن استدلال عثمان و سوگند دهیش دست از مخالفت با او در رویه اش بر نداشته و او را تا دم مرگ تعقیب کرده اند ، همچنان از دفاعش خودداری نموده و به تحریک علیه وی ادامه داده اند و به اهانت و تحقیر و تضعیف او پرداخته تا او را کشته اند تا آنجا که به جنازه اش حمله برده دنده اش را شکسته و نعشش را در گورستان یهودیان دفن کرده اند . و امت اسلامی – که به عقیده آنان بر خطا اجماع نمی کند – علیه وی اجماع و اتفاق یافته است. بنابراین برای عثمان هیچ قدر و اعتبار و احترامی باقی نمانده گرچه جاعلان هزار افسانه در فضائل و محاسنش بسازند . از آنچه گذشت بر می آید که پاداشهای عثمان – همانها که می گویند در ازای تدارک سپاه تنگدستی و حفر چاه ” رومه ” نصیبش گشته – اگر راست باشد نتائجی است مترتب بر کارهائی که کرده نه اینکه حقوق و خصائص ذاتی او باشد . این نتائج تا وقتی عاید عثمان می شده که بر کارهای ایجاب کننده اش ادامه دهد و چون از آن کارها دست برداشته و به خلافکاری و نقض قرآن و سنت در حکومت و اداره انحراف جسته از آن نتائج و آن پاداشها به دور گشته است و به همین لحاظ اصحاب اهمیتی به وی نداده و اعتنائی به جان و کارش ننموده و گذاشته اند محاصره و ذلیل کشته شود و در گورستان یهودیان مدفون باشد .

( الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 9 ص 461)

متن عربی

30- أخرج أحمد فی مسنده «2» (1/70) عن بهز أبی الأسود البصری، عن أبی عوانة الوضّاح البصری، عن حصین، عن عمرو بن جاوان البصری، عن الأحنف ابن قیس البصری، قال: انطلقنا حُجّاجاً فمررنا بالمدینة، فبینما نحن فی منزلنا إذ جاءنا آتٍ فقال: الناس من فزع فی المسجد. فانطلقت أنا و صاحبی فإذا الناس مجتمعون

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 9، ص: 462

على نفر فی المسجد، قال: فتخلّلتهم حتى قمت علیهم فإذا علیّ بن أبی طالب و الزبیر و طلحة و سعد بن أبی وقّاص، قال: فلم یکن ذلک بأسرع من أن جاء عثمان یمشی فقال: أ هاهنا علیّ؟ قالوا: نعم. قال أ هاهنا طلحة؟ قالوا: نعم. قال: أ هاهنا سعد؟ قالوا: نعم. قال: أنشدکم باللَّه الذی لا إله إلّا هو أ تعلمون أنّ رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم قال: من یبتاع مربد بنی فلان غفر اللَّه له فابتعته فأتیت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فقلت: إنّی قد ابتعته، فقال: اجعله فی مسجدنا و أجره لک؟ قالوا: نعم. قال: أنشدکم باللَّه الذی لا إله إلّا هو أ تعلمون أنّ رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم قال: من یبتاع بئر رومة، فابتعتها بکذا و کذا فأتیت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فقلت: إنّی قد ابتعتها یعنی بئر رومة- فقال: اجعلها سقایة للمسلمین و أجرها لک؟ قالوا: نعم. قال: أنشدکم باللَّه الذی لا إله إلّا هو أ تعلمون أنّ رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم نظر فی وجوه القوم یوم جیش العسرة فقال: من یجهّز هؤلاء غفر اللَّه له، فجهّزتهم حتى ما یفقدون خطاماً و لا عقالًا؟ قالوا: اللّهمّ نعم. قال اللّهمّ اشهد، اللّهمّ اشهد، اللّهمّ اشهد. ثمّ انصرف. و أخرجه البیهقی فی السنن الکبرى (6/167) بالإسناد المذکور.

قال الأمینی: زعم البصریّون جند المرأة أنّهم یسعهم تدارک تجمهر صلحاء البصرة على عثمان بتسطیر أمثال هذه الأفائک المفتعلة، و حسبوا أنّهم یبرّرون ساحة الرجل من تلکم الهنات الموبقة التی سجّلها له التاریخ، ذاهلین عن أنّ صحّة هذه الأساطیر تزید علیه وبالًا، فبعد ما سمع أعاظم الصحابة حجاجه هذا، و قرعت سمعهم تلکم المناشدات و ما أصاخوا إلیها، و ما زحزحوا عمّا کانوا علیه من خذلانه إلى التألیب علیه إلى الوقیعة فیه بکلّ ما یوهنه و یُزریه إلى قتله إلى کسر أضالعه إلى رمی جنازته إلى دفنه فی مقابر الیهود، و بعد ما أصرّت الأُمّة على مقته مجمعة على النقمة علیه و هی لا تجتمع على الخطأ کما یحسبون، لم یبق للرجل أیّ قیمة فی سوق الاعتبار و إن اختلقت ید الافتعال له ألف أُسطورة.
و تحصّل ممّا قدّمناه أنّ الأجور المذکورة على تقدیر الصحّة کانت مرتّبة على

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 9، ص: 463

الأعمال و لم تکن حقوقاً ثابتة للرجال فهی تدور مع الأعمال إن لم یبطلها ما هو أقوى منها کما هو الحال فی المقتضیات المقارنة بالموانع، و کان معتقد القوم فیما استنشدهم عثمان أنّها مقرونة بها، فلذلک لم یقیموا لکلّ ما استنشدهم فیه وزناً إن کانت للمزاعم حقیقة.
و منها