[انکار حدیث ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها]
20- گوید: حدیثی که پیغمبر (ص) فرموده باشد:
یا فاطمة انّ اللّه یغضب لغضبک و یرضی لرضاک
ای فاطمه خدا بخشم تو خشم آید و برضای تو، راضی شود.
دروغی از او (علّامه) است. نه این روایت را از پیغمبر (ص) نقل کرده اند و نه در کتابهای حدیث معروف، چنین حدیثی شناخته شده و نه سلسله سندی صحیح
یا حسن دارد (20/170 منهاج السنه)
پاسخ- کاش من می دانستم باعثی که این مرد را در این ورطه می اندازد چیست؟
آیا جهل مرکب او و محدودیت احاطه اش از اطلاع بر کتب حدیث، آنگاه گنده دماغیش او را وادار می کند، آنچه را نمی یابد، به طور قطع تکذیب کند؟! یا کینه های شدیدی که نسبت به اهل بیت وحی دارد، او را به پرتگاه دشمنی با آنان و به انکار فضائل و مناقبشان می اندازد. من گمان دارم هر دو گونه درد از جانش دور نمی شود.
امّا حدیث، اسناد معروفی نزد حفّاظ و بزرگان دارد، برخی اعتراف به صحت آن کرده و پاره ای حسن بودن آن را تأیید کرده اند و آن را به پیغمبر مقدس (ص) رسانده اند.
[نقل احادیث وارده در این باب و راویان آن ]
از کسانی که حدیث را روایت کرده اند:
1- امام ابو الحسن الرضا سلام اللّه علیه به اسناد خود بنا بر نقل ذخائر 39.
2- حافظ ابو موسی بن مثنّی بصری متوفی 252 بنقل معجمش.
3- حافظ ابو بکر ابن ابی عاصم متوفی 287 به نقل الاصابه و دیگران.
4- حافظ ابو یعلی موصلی متوفی 307 در سنن خود.
5- حافظ ابو القاسم طبرانی متوفی 360 در معجمش.
6- حافظ ابو عبد اللّه حاکم نیشابوری متوفی 405 در مستدرک 3/154 با اعتراف به صحت حدیث.
7- حافظ ابو سعید خرگوشی متوفی 406 در تألیفش.
8- حافظ ابو نعیم اصفهانی متوفی 430 در فضائل الصحابه.
9- حافظ ابو القاسم ابن عساکر متوفی 571 در «تاریخ الشام».
10- حافظ ابو المظفر سبط ابن جوزی متوفی 654 در تذکره اش 175.
11- حافظ ابو العباس محب الدین طبرانی متوفی 694 در ذخائر 39.
12- حافظ ابو الفضل ابن حجر عسقلانی متوفی 852 در «الاصابه» 4/378.
13- حافظ شهاب الدین ابن حجر هیثمی متوفی 954 در الصواعق 105.
14- حافظ ابو عبد اللّه زرقانی مالکی متوفی 1122 در شرح المواهب 3/202.
15- حافظ ابو العرفان الصّبان متوفی 1206 در اسعاف الراغبین 171 و گوید:طبرانی و دیگران به اسناد حسن آنرا روایت کرده اند.
16- حافظ بدخشی صاحب مفتاح النجاة فی «نزل الابرار: 47.
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 3، ص: 257