اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۲ مهر ۱۴۰۴

سخن ابو ایوب انصاری در مذمت مردم به خاطر عدم یاری امیرالمؤمنین(ع)

متن فارسی

سخن ابو ایوب انصاری از اصحاب پیش کسوت، و از مجاهدان بدر
در نطقی چنین میگوید: «از امیر المؤمنین (علی بن ابیطالب)- که خدایش گرامی بدارد- کسی سخن میشنود که گوشی پند نیوش و دلی حق نگهدار داشته باشد. خدا شما را با وجود او به افتخاری بزرگ نائل آورده که چنانکه بایسته است پذیرای آن نشده اید، این افتخار که پسر عموی پیامبر (ص) و بهترین و سر آمد مسلمانان و کسی که پس از پیامبر (ص) آقای مسلمانان است
در میان شما حضور پیدا کرده که شما را درس دین میدهد و دینشناس میگرداند و به جهاد بر ضد کسانی که عهد دین فرو گذاشته اند دعوت میکند. چنانکه بخدا میپندارم شما کرید و نمیشنوید و بر دلهاتان حجاب است و مهر جهالت که پاسخ مثبت نمیدهید. بندگان خدا! مگر همین دیروز شاهد تجاوز و انحراف از اسلام نبودید، بطوریکه آن تجاوز و انحراف بر همه بندگان خدا سایه گسترده و در جامعه اسلامی شیوع پیدا کرده بود و حقدار از حقش محروم گشته مقدساتش مورد اهانت قرار گرفته و خودش تازیانه خورده بود یا سیلی بر صورتش زده بودند یا شکمش را لگد کوب کرده یا او را بر خاک افکنده بودند.
وقتی امیر المؤمنین آمد حق و قانون اسلام را بر قرار ساخت و عدل و داد بگسترانید و طبق قرآن کار کرد. بنابراین، نعمتی را که خدا به شما ارزانی داشته شکر کنید و چون تبهکاران روی از خدا و سپاسش نگردانید، و مثل کسانی نباشید که گفتند فرمان را بگوش میگیریم و بگوش نگرفته بودند. شمشیرهایتان را تیز کنید و ابزار جنگ را نو سازید و برای جهاد آماده شوید، تا همینکه دعوت شدید نبرد را فراهم آئید و چون بشما فرمان داده شد اطاعت نمائید تا بدینگونه از راستگویان باشید» «1».
امینی گوید:
ابو ایوب انصاری بزرگترین صحابی است و خدا از میان انصار خانه او را برای اقامت پیامبرش برگزید و این افتخار بزرگ را به او بخشید و همین افتخار برایش کافی است، و از مجاهدان بدر است و در همه جنگهای اسلامی شرکت داشته، و پیامبر (ص) در حقش چنین دعا کرده است: «ای ابو ایوب! بد نبینی!» و این دعا همه مصائب جسمی و عقلی را شامل میشود از مرگ بذلت و اسارت و زندانی شدن ذلیل وار گرفته تا امراض خفت آوری چون جذام
و پیسی و اختلال حواس، و بیماری معنوی مثل تزلزل ایمان و سستی عقیده و انحراف از دین. بنابر دعای مستجاب پیامبر گرامی، ابو ایوب انصاری از همه این مصائب و معایب بری بوده است. هم او با این سلامت نفس، دوره حکومت عثمان را روزگار تجاوز و انحراف از اسلام میداند و مظالم و جنایاتی را که در آن بر نیکمردان عالیمقامی چون ابوذر و عمار و ابن مسعود رفته بر شمرده است. اگر جز شهادت ابو ایوب علیه عثمان وجود نمیداشت و در اختیار ما نمیبود برای محکومیت عثمان کافی مینمود و حجتی قاطع بشمار میرفت، تا چه رسد به اینکه شهادتش توسط توده انبوه مهاجران و انصار پیامبر (ص) تأیید و تحکیم شده است.

  الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 9، ص: 183

متن عربی

17- حدیث أبی أیوب الأنصاری

من السابقین من جلّة الصحابة البدریّین

قال فی خطبة له: إنّ أمیر المؤمنین- أکرمه اللَّه- قد أسمع من کانت له أُذن واعیة، و قلب حفیظ، إنّ اللَّه قد أکرمکم به کرامة ما قبلتموها حقّ قبولها، حیث نزل بین أظهرکم ابن عمّ رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم، و خیر المسلمین و أفضلهم و سیّدهم بعده، یفقّهکم فی الدین و یدعوکم إلی جهاد المحلّین، فو اللَّه لکأنّکم صمٌّ لا تسمعون، و قلوبکم غلف مطبوع علیها فلا تستجیبون. عباد اللَّه ألیس إنّما عهدکم بالجور و العدوان أمس؟ و قد شمل العباد، و شاع فی الإسلام، فذو حقّ محروم مشتوم عرضه، و مضروب ظهره، و ملطوم وجهه، و موطوء بطنه، و مُلقیً بالعراء، فلمّا جاءکم أمیر المؤمنین صدع بالحقّ، و نشر العدل، و عمل بالکتاب، فاشکروا نعمة اللَّه علیکم و لا تتولّوا مجرمین، و لا تکونوا کالذین قالوا: سمعنا و هم لا یسمعون، اشحذوا السیوف، و جدّدوا آلة الحرب، و استعدّوا للجهاد، فإذا دعیتم فأجیبوا، و إذا أُمرتم فأطیعوا، تکونوا بذلک من الصادقین.

الإمامة و السیاسة (1/112) فی طبع، و فی آخر (ص 128)، جمهرة الخطب

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 9، ص: 183

 (1/236) «1».

قال الأمینی: هذا أبو أیّوب الأنصاری، عظیم الصحابة الذی اختار اللَّه داره منزلًا لرسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم من بین الأنصار، و حسبه ذلک شرفاً، و هو من البدریّین، و شهد المغازی کلّها، و قد دعا له رسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم لمّا أخذ شیئاً من کریمته الشریفة

بقوله: «لا یصیبک السوء یا أبا أیّوب» «2»، و هذا یعمّ الأسواء الظاهرة من قتلٍ بهوان، و أسر و سجن فی مذلّة، و أمراض مخزیة من جذام و برص و غیرهما و اختلال فی العقل، و الأسواء المعنویّة من تزحزح عن الإیمان و تضعضع فی العقیدة، و انحیاز عن الدین، فهو رضوان اللَّه علیه مکلوء عن هذه کلّها بتلک الدعوة المجابة، و هو مع فضله هذا یعدّ عهد عثمان عهد جور و عدوان، و یعدّد ما حدث هنالک من البوائق النازلة علی صلحاء الأُمّة کأبی ذر و عمّار و ابن مسعود و غیرهم ممّا مرّ تفصیله، و لو لم یکن إلّا شهادة أبی أیّوب لکفت حجّة فی کلّ مهمّة، فکیف و قد صافقه علی ما یقول سروات المهاجرین و الأنصار؟