اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۳ آذر ۱۴۰۳

صدهزار نماز، استغفار و ختم قرآن برای 36 لغزش

متن فارسی

عبد العزیز مقدسى می‌گوید: از روز بلوغم تاکنون حسابم را رسیدم دیدم لغزشهایم بیش از سى و شش تا نیست و براى هر لغزشى صد هزار مرتبه استغفر اللّه گفتم و هزار رکعت نماز خواندم که در هر رکعتى یک ختم قرآن نمودم «7».

و تو می‌دانى که هزار رکعت نماز شامل هشتاد و سه هزار کلمه است، زیرا رکعت اول نماز از تکبیرة الاحرام تا سجدتین مجموع کلماتش 69 کلمه می‌شود و هرگاه همین رکعت هزار مرتبه خوانده شود می‌شود 69 هزار کلمه و از رکعت دوم چون تکبیرة الاحرام ندارد، هزار کلمه خارج می‌شود پس مجموع کلماتش می‌شود 68 هزار کلمه و هنگامى که کلمات تشهد را طبق مسلک شیعه و سلام را که عبارت است از «السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته» به آن بیافزائیم می‌شود 15 هزار کلمه در این صورت مجموع کلماتش می‌شود 83 هزار کلمه که 5057 کلمه از مجموع کلمات قرآن بیشتر است.
پس اعمال یاد شده را با هزار رکعت نماز مقایسه کن تا ببینى که چقدر بر آن فزونى دارد؟ اما دوستى نسبت به صاحب اوراد یاد شده به او اجازه می‌دهد که آن را ممکن بداند، ولى دشمنى با خاندان پیغمبر موجب می‌شود که آن را غیر ممکن بشمارد!!

و اما آنچه را که ابن تیمیة در پایان گفتارش آورده از اینکه: عثمان تمام قرآن را در یک رکعت از نمازش می‌خوانده، مطلبى است که از موضوع بحث خارج بوده، نهایت آنکه ابن تیمیة آن را به خاطر این آورده که مقابله کند فضیلت امام را با فضیلتى از عثمان، غافل از اینکه اشکالى را که بر نماز ائمه علیهم السلام وارد کرده بوده بر عمل عثمان نیز وارد خواهد بود، زیرا اولا چنین عملى طبق پندار او مخالف با سنت است، چون ثابت نشده که رسول خدا تمام قرآن را در یک رکعت از نماز خوانده باشد.
و ثانیا: چنین عملى از حد امکان خارج است؛ زیرا کلمات قرآن 77934 است و بنا به قول عطاء ابن یسار 77439 کلمه است و در هر صورت این یک رکعت نماز عثمان یا باید بین مغرب و عشاء واقع شده باشد و یا بعد از عشاء تا صبح و در هر دو صورت خواندن تمام قرآن در یک رکعت نماز غیر ممکن خواهد بود.

و از سوى دیگر؛ بخارى و مسلم، از پیامبر اکرم روایت کرده‌اند که آن حضرت به عبد اللّه بن عمر فرموده است: «قرآن را در هفت روز بخوان نه بیشتر» و نیز به طریق صحیح از آن حضرت روایت شده: «کسى که قرآن را کمتر از سه روز بخواند از آن چیزى نمی‌فهمد» به علاوه عثمان از زمره کسانى به شمار آمده که در هر هفته یک ختم قرآن می‌کرده است «1».

  الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 54

متن عربی

11- کان عبد العزیز المقدسی یقول: حاسبت نفسی من یوم بلوغی إلى یومی هذا فإذا زلّاتی لا تجاوز ستّا و ثلاثین زلّة، و لقد استغفرت اللَّه لکلّ زلّة مائة ألف مرة، و صلّیت لکلّ زلّة ألف رکعة، ختمت فی کلّ رکعة منها ختمة. صفة الصفوة «2» (4/219).

و أنت تعلم أنَّ ألف رکعة صلاة تکون ثلاثةً و ثمانین ألف کلمة؛ إذ الرکعة الأولى من تکبیرة الإحرام إلى السجدة الأخیرة تعدّ کلماتها (69) کلمة، و تکون إذا صلّیتها تسعة آلاف و ستّین ألفاً، و یخرج من الرکعة الثانیة ألف کلمة عن تکبیرة الإحرام غیر الموجودة فیها فتبقى ثمانیة و ستون ألفاً، و إذا أضفت إلیها کلمات التشهّد على طریقة الشیعة، و السلام بصیغة (السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته) و هی خمسة عشر ألف کلمة، یکون المجموع ثلاثة و ثمانین ألف کلمة تربو على کلمات القرآن الشریف بخمسة آلاف و سبع و خمسین کلمة، فقس الأعمال المذکورة إلى هذه تجدها تزید علیها بکثیر، لکن الولاء لصاحب الأوراد المذکورة یمکّنه منها، و البغضاء لصاحب الصلاة من العترة الطاهرة تُقعد به عن العمل.

و أمّا ما ختم به ابن تیمیّة کلامه من قراءة عثمان القرآن فی رکعة واحدة فهو خارجٌ عن موضوع البحث، غیر أنَّه راقه أن یقابل تلک المأثرة بفضیلة لعثمان ذاهلًا عن أنَّ ما أورده على صلاة الأئمّة من الإشکال واردٌ فیها، فهی تخالف السنّة

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 55

على زعمه أوّلًا؛ إذ لم یثبت عن رسول اللَّه قراءة القرآن فی رکعة واحدة، و أنّها خارجةٌ عن نطاق الإمکان ثانیاً؛ إذ کلمات القرآن سبعة و سبعون ألف و تسعمائة و أربع و ثلاثون کلمة، و فی قول عطاء بن یسار سبعة و سبعون ألف و أربعمائة و تسع و ثلاثون کلمة «1»، و تلک الرکعة الواحدة لا بدّ إمّا أن تقع بین المغرب و العشاء، و إمّا بعد العشاء الآخرة إلى صلاة الصبح، فإتیانها على کل حال فی رکعة غیر ممکن الوقوع.

على أنّ الشیخین- البخاری و مسلماً- قد أخرجا عن رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم أنّه قال لعبد اللَّه بن عمر: «و اقرأ فی سبع و لا تزد على ذلک».

و صحَّ عنه صلى الله علیه و آله و سلم «من قرأ القرآن فی أقلّ من ثلاث لم یفقه».

ثمّ إنّ عثمان عُدّ ممّن کان یختم فی کلّ أسبوع من الصحابة «2».