از انس آمده است: هنگامی که سوره “التین” بر رسول خدا نازل شد، رسول خدا خیلی خوشحال گردید تا جائی که خوشیاش را برای ما آشکار فرمود، سپس از ابن عباس تفسیر این سوره را پرسیدیم، گفت، اما منظور از “و التین” بلاد شام، “الزیتون” بلاد فلسطین و “طور سینین” طور سینا است که خدا در آن جا، با موسی سخن گفت و منظور از “و هذا البلد الامین” شهر مکه و “لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم” محمد صلی الله علیه و آله است. و مقصود از “ثم رددناه اسفل سافلین” عبادت کنندگان لات و عزی و “الا الذین آمنوا و عملو الصالحات” ابو بکر و عمر و “فلهم اجر غیر ممنون” عثمان بن عفان و “فما یکذبک بعد بالدین” علی بن ابی طالب و “الیس الله باحکم الحاکمین” فرستادن شما در میان آنها و جمع کردن شما آنها را برای تقوا است ای محمد!
خطیب در تاریخش جلد 2 صفحه 97 آن را آورده و گفته است: این حدیث با این اسناد باطل است و اصل صحیحی تا آنجا که می دانیم برایش نیست، و رجال یاد شده در آن همگی ائمه مشهورند غیر از محمد بن بیان که فکر می کنیم گیر این حدیث از ناحیه او باشد، و توفیق ابن شخیر او را ارزشی ندارد، زیرا کسی که مثل حدیث را با این اسناد آورده اهل علم را از توجه به حال و وضع او بی نیاز کرده است و شاید او تظاهر به شایستگی می کرده و ابن شخیر نسبت به او حسن ظن پیدا کرده او را ستوده است، در صورتی که یحیی بن سعید فطان گفته است: صالحان را در چیزی دروغگوتر از حدیث ندیدم. و ذهبی در میزانش جلد 3 صفحه 32 آن را از طریق محمد بن بیان آورده و گفته است: او در کمال بیشتر از خدا آن را روایت کرده و گفته است: حسن بن عرفه به ماحدیث کرده آنگاه حدیث را نقل نموده است، سپس ذهبی افزوده است که: ابن جوزی گفته است: این حدیث را محمد بن بیان بن نام ابن عرفه ساخته، آنگاه عبارات یاد شده خطیب را ذکر کرده است.
الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج5، ص: 512 و 513