اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۶ خرداد ۱۴۰۴

معاویه جزء یاران پیامبر(ص) نیست

متن فارسی

“امینی ” گوید: با من بیائید تا این اوراق سیاه را، که به انواع رسوائی ها آلوده و آکنده از ننگ و فساد و مهلکات است بخوانیم و ببینیم آیا در شریعت تابناک یا در نوامیس انسانی و مقیاس های عدل، مجوزی برای این جنایات دیده می شود و آیا این جنایاتی که به دست فرزند هند به عمل آمده، هیچیک از جنایتکاران تاریخ، مرتکب آن می شدند؟ شما نمی توانید کسی را بیابید. چنین جنایاتی از هیچ جنایتکاری شنیده نشده است، نه تنها از گروندگان دین حنیف، بلکه از کسی که لااقل از عاطفه انسانی بوئی برده بادش و این همه شقاوت و جنایت را جایز شمرد، و یا این مایه ننگ و رسوایی را تحمل کند. و آیا می توانی ” معاویه ” را، با این همه جنایات از مصادیق این آیه کریمه بدانی؟:

“محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم تراهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله َ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ: محمّد صلّى اللّه علیه و آله فرستاده خدا است. و آنانکه با اویند، بر کافران سخت و با همدیگر مهربانند. آنها را می بینی که رکوع گزاران و سجده کنان هستند، فضلی را که از پروردگار می رسد و خشنودی او را می اندوزد، نشانی ایشان از سجده در چهره ها یشان است…و اکنون آیا ” پسر ابی سفیان ” را خارج از این گروه مومنان نمی بینی؟
به راستی که او نه با رسول الله صلی الله علیه و آله بود و نه به خاندان و هواداران او رحمت می آورد و مهر می ورزید. بلکه او از کسانی بود که با او دشمنی ورزیدند، او را سب و نفرین کردند، کشتند، هتک نمو دند، و همه اینان از ربقه اسلام خارج اند. و مگر نه این است که ” معاویه ” بر برگزید گان امت پیامبر اسلام سخت گرفت، بر مردمی که رکوع گزار و سجده کننده و عاشقان فضل و خشنودی پروردگار بودند؟ اینجا است که فقط انصاف می تواند داوری کند. و اینجا است که قاتلان ” عثمان ” به فراموشی سپرده می شوند و تبعات و گناه کار همه، به نام ولای ” علی ” علیه السلام نوشته می شود، که خداوند متعال ولایت خود را با دوستی او و دوستی پیامبر صلی الله علیه و اله مقرون داشته و دوستی او را همردیف محبت خدا و پیغمبر قرار داده پیروی آنها را بر کسانی که طاعت خود بر آنها فرض شده و مودت آنها را برای کسانی که خداوند بدانها داده، اجر رسالت قرار داد.
“معاویه ” و کار گزارانش، هیچکس را جز علی علیه السلام و هوادارانش دشمن نداشته و مرتکب اعمالی شدند که جز بر کشتگان از دین و دشمنان خدا، دست به چنان کارهائی نمی زنند. یک فرد طرد شده ملعون، پسر ” مروان ” طرد شده دیگر و بدترین مرد قبیله ” ثقیف ” یعنی ” مغیره بن شعبه ” و جوانان فاسق قریش همه در امن و رفاه بودند و حکومت را به دست افراد فاجر بی تبار که دشمن اهل بیت وحی بودند، سپرده بود، افراد ی همچون ” بسر بن ارطاه ” ” مروان بن حکم ” ” سفیان بن عوف”، “نعمان بن بشیر “، ” ضحاک بن قیس “، ” سمره بن جندب ” و نظایر آنان.
این افراد را بر بندگان خدا مسلط می کرد، و با اینکه خود به خوبی اینان را می شناخت و هر گز اعتنائی به این سخن رسول الله صلی الله علیه و اله نمی کرد، که فرمود: “هر گاه کسی فرمانروایی مسلمانان را بپذیرد، و کسی را مامور کاری کند، و بداند که در میان بندگان خدا شخص دیگری از او داناتر و آگاه تر به کتاب خدا و سنت رسولش و جود دارد، بر خدا و رسول او و همه مومنان خیانت کرده است. “
اینان به کارهای زشت مشغول بودند، و به امر ” معاویه، ” به انواع گناهان و و تباهی هادست می یازیدند، لکن از نظر او هیچ منع دینی برای ارتکاب چنین جرائم وجود وجود نداشت. پس ” معاویه ” فرمان داد که بر مکه مکرمه هجوم برند، شهری که خدا آنجا را بر واردین و ساکنانش، ولو کافر باشند، جای امن قرار داده است، و اهالی و پرندگان و حیوانات و گیاهان آنها را در دین خود محترم داشته و تجاوز به آن را حرام کرده است. و این همان شهری است که پیامبر خدا صلی الله علیه و اله آنگاه که آنجا را تسخیر فرمود خون ” ابو سفیان ” و نظایر او را که پرچمداران کفر و الحاد بودند، محترم شمرد. و در روز فتح و دیگر ایام، این اصل را رعایت فرمود. و پیامبر صلی الله علیه و اله می فرمود: “این شهری است که خداوند، آنگاه که آسمان ها و زمین را آفرید، اینجا را محترم شمرد. و تا روز قیامت این شهر در حریم حرمت الهی است و پیش از من بر احدی کشتار در آنجا حلال نبوده، و بر من نیز جز ساعتی در روز حلال نیست و این به حکم خدا تا روز قیامت حرام است. حتی خاری از آن نباید بریده شود و در آن شکار حرام است، و آنچه بر روی زمین بیفتد، جز در مواردی که صاحبش را بشناسند و رد کنند، نمی توانند بر دارند. ” و پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است “: شهر مکه را خدا نه مردم، حرام داشته است. کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، نمی تواند در آنجا خونی بریزد، یا درختی ببرد و اگر کسی برای جنگ با پیامبر خدا اجازه خواست، به او بگوئید: کسی نمی تواند با پیامبر صلی الله علیه و اله بجنگد و فقط خدا به پیامبرش صلی الله علیه و اله اجازه داده و بر شما اجازه نداده است. و آن هم فقط یک ساعت در روز، این اجازه را داده و حرمت مکه امروز همان حرمت دیروز است. هر که حاضر است، این امر را به غایبان برساند. “
و ” پسر هند ” امر کرد تا مدینه رسول الله صلی الله علیه و اله را محاصره کردند. و اهالی آنجا را بیم دادند و صدماتی بر آنها رساندند، و دستور داد تا بگردند تا هر کس از شیعیان امیر المو منین ” علی ” علیه السلام یافتند، دستگیر کنند، در حالی که حرمت مدینه منوره در اسلام کاملا محرز است و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله ضمن روایاتی فرموده اند: “مدینه حرمی است از ” عائر ” تا ” فلان ” هر کس در آن کار زشتی انجام دهد، یا گناهکاری را در آن بپذیرد، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر او باد. دیگر توبه و عبادت او پذیرفته نیست. حقوق مسلمانان همه برابر است، و هر گاه مسلمانی پیمان شکنی کند، لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر او باد، و توبه و عمل چنین کسی هرگز پذیرفته نمی شود. “
“کسی بر اهل مدینه کید نمی کند و توطئه نمی چیند، مگر آنکه همچون نمک در آب، حل و مضمحل می شود و از بین می رود” .
“هر کس بخواهد بر اهل مدینه بدی برساند، خداوند او را، همچون سرب در آتش یا نمک در آب متلاشی می کند.”
“خدایا، ابراهیم، مکه را حرم قرار داد و من نیز مدینه را همچون حرمت مکه و منی محترم و حرم شمرده ام. مباد که در آن جا خونی ریخته یا سلاحی از برای جنگ بکار رود، و نباید درخت او بریده شود. مگر آنکه برای علوفه لازم باشد. “
و فرمود ه است “: هر کس درباره این شهر اراده بدی کند، خداوند او را همچون نمک در آب ذوب می کند، ” و در عبارت سعد آمده است “: هر کس در باره مردم مدینه اندیشه بدی داشته باشد، خداوند او را ذوب و نابود می کند.”…
“مدینه از اینجا تا آنجا حرم است. نباید درختی از آن بریده شود، و در آن کار زشتی انجام گیرد (زنا شود). هر کس در مدینه مرتکب این اعمال شود خدا و فرشتگان و همه مردم او را نفرین می کنند. “
“هر ستمگری که فکر بدی در باره مدینه داشته باشد، خداوند او را از بین می برد، همچنانکه برای اهل مدینه اراده سوئی داشته باشد.”…
“خدایا، هر کس مردم مدینه را بترساند و ستم روا دارد، او را بترسان و لعنت خدا و فرشتگان و مردم بر چنین کسی باد. دیگر توبه و باز گشت او پذیرفته نمی شود. “
“هر کس مردم مدینه را بترساند، خدای در روز قیامت او را بیم می دهد و هرگز عمل و توبه او قبول نیست.”
“هر کس مردم مدینه را با ستم خود بترساند، خداوند او را لعنت می فرستد. ” و در عبارت ابن نجار چنین است “: هر کس مردم مدینه را از روی ظلم بترساند خداوند او را مشمول ترس می کند، و خدا و فرشتگان و مردم بر او لعنت کنند. “
“هر کس مردم مدینه را بترساند، دل مرا ترسانیده است. ”

احمد در ” مسند ” 354:3 ، این روایت را بواسطه ” جابر بن عبدالله” چنین نقل کرده:
“یکی از فرمانروایان فتنه و فساد، وارد مدینه شد، و در آن هنگام، نور چشم جابر زایل شده بود. به جابر گفتند: می توانی از این حاکم دور بشوی. پس بیرون آمد و در میان دو پسرش راه می رفت. سنگی به پایش خورد و آن را خون آلود کرد، و گفت: نابود و سرنگون باد کسی که رسول الله را ترسانید. یکی از پسران وی یا هر دو آنها گفتند: ای پدر، رسول الله صلی الله علیه و اله را چگونه می ترسانند، با اینکه او وفات فرموده است؟ گفت: از رسول الله صلی الله علیه و اله شنیدم که فرمود “: هر کس بترساند”… تا آخر حدیث.
به اعتقاد من (امینی): این امیری که در حدیث اشاره شده، همان ” بسر بن ارطاه ” است، چنانکه ” سمهودی ” در ” وفاء الوفاء” 31:1 روایت کرده و صحیح دانسته است.
و بنا به نقل ” طبرانی ” در ” الکبیر، ” پیغمبر صلی الله علیه و اله فرموده است “: هر که مردم مدینه را اذیت کند، خدا را ایذاء کرده و لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر او است، و دیگر هیچ عبادت و تو به ای از او پذیرفته نیست. “
آری “، بسر ” به امیری رسید خود نیز، هیچ یک از این جنایات را انکار نکرد، بر محرمات دست زد، کشتارها کرد، زن ها را اسیر نمود اطفال را سربرید، خانه ها را ویران ساخت، عرض مردم را مورد شتم و تجاوز قرار داد، حقوق رسول الله صلی الله علیه و اله و مجاوران حرم امن آن بزرگوار را لگد مال کرد، و به مجاورانش توهین روا داشت، مجاوران حرمی که همچون حرم خدا محترم است، در حالی که خدا فرموده: “والذین یوذون رسول الله لهم عذاب الیم “: ” آنانکه رسول الله را برنجانند، بر آنها کیفر دردناکی است.” “و ان الذین یوذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره “: ” آنانکه خدا و رسولش را می آزارند، خداوند در دنیا و آخرت بر ایشان لعنت می کند. “
وای بر کسی که جرات را به جائی برساند که او را به دشمنی با خدا و رسولش بر انگیزد، و بر علیه دین او قیام کند. چنانکه ” یزید “نیز پای بجای پای پدرش گذاشت و در گناهان سنگین و هجوم به مردم مدینه منوره و مشرفه از او گوی سبقت ربود. و برابر وصیت پدرش “، مسلم بن عقبه ” را مامور کرد که در جوار این سرزمین مقدس به جنایت و خرابکاری بپردازد.
و ” ابن ابی حیثمه ” به اسنادش از ” جویریه دختر اسماء نقل می کند: از بزرگان و سالخوردگان مدینه که با هم صحبت می کردند، شنیدم که می گفتند: وقتی معاویه به حال احتضار افتاد، یزید را خواست و بدو گفت “: هر گاه مردم مدینه،بر تو بشورند، مسلم بن عقبه را که هواداری او را من تصدیق دارم، بر آنجا بگمارد. ” هنگامی که ” یزید ” والی شد ” عبدالله بن حنظله ” با گروهی به پیش او رفتند و او خیلی احترام کرد. لکن در برگشت، مردم را بر علیه ” یزید ” تحریض کرد، و عیب های او را باز گفت، و دعوت کرد که ” یزید “را از مقامش خلع کنند و مردم هم موافقت نمودند، پس یزید مسلم بن عقبه را با تجهیزات روانه کرد – الخ.
و بلا ذری در ” انساب الاشراف ” 43:5 ، روایت فوق را مبسوط تر از ” سمهودی ” نقل کرده است.

(الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 11 ص 45 – 50)

متن عربی

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏11، ص: 45

قال الأمینی: هلمَّ معی نقرأ هذه الصحائف السوداء المحشوّة بالمخازی و شیة العار، المملوّة بالموبقات و البوائق، فننظر هل فی الشریعة البیضاء، أو فی نوامیس البشریّة، أو فی طقوس العدل مساغٌ لشی‏ء منها؟ دع ذلک کلّه هل تجد فی عادات الجاهلیّة مبرّراً لشی‏ء من تلکم الهمجیّة؟ و هل فعل أولئک الأشقیاء الأشدّاء فی أیّامهم المظلمة فعلًا یربو على مخاریق ابن هند؟ لا. و إنَّک لا تسمع عن أحد ممّن یحمل عاطفة إنسانیّة، و لا أقول ممّن یعتنق الدین الحنیف فحسب، یستبیح شیئاً من ذلک أو یحبِّذ مخزاةً من تلکم المخازی، و هل تجد معاویة و هذه جنایاته من مصادیق قوله تعالى: (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ) الآیة «1»؟ فهل ترى ابن أبی سفیان خارجاً عنهم؟ فلیس هو من رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و لا ممّن معه، و لا رحیماً بهم، أو أنَّ من ناوأه و عاداه و سبّه و آذاه و قتله و هتکه خارجون عن ربقة الإسلام؟ فهو شدیدٌ علیهم و هم خیرةُ أُمّة محمد المسلمة، تراهم رکّعاً سجّداً یبتغون فضلًا من اللَّه و رضواناً. فالحکم للنصفة لا غیرها.

کأنَّ هاهنا نسیت ثارات عثمان و عادت تبعة أُولئک المضطهدین محض ولاء علیّ أمیر المؤمنین علیه السلام و قد قرن اللَّه ولایته بولایته و ولایة رسوله، و حبّهم لمن یحبّه اللَّه و رسوله، و طاعتهم لمن فرض اللَّه طاعته، و ودّهم من جعل اللَّه ودّه أجر الرسالة. فلم یقصد معاویة و عمّاله أحداً بسوء إلّا هؤلاء، فطفق یرتکب منهم ما لا یُرتکب إلّا من أهل الردّة و المحادّة للَّه و لرسوله. فکان الطرید اللعین ابن الطرید اللعین مروان، و أزنى ثقیف مغیرة بن شعبة، و أُغیلمة قریش الفسقة فی أمنٍ و دعة، و کان یولِّی لأعماله الزعانفة الفجرة أعداء أهل بیت الوحی: بُسر بن أرطاة، و مروان بن الحکم، و مغیرة بن شعبة، و زیاد بن أبیه، و عبد اللَّه الفزاری، و سفیان بن عوف، و النعمان بن

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏11، ص: 46

بشیر، و الضحّاک بن قیس، و سمرة بن جندب، و نظراءهم، یستعملهم على عباد اللَّه و هو یعرفهم حقّ المعرفة و لا یبالی

بقول رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم: «من تولّى من أمر المسلمین شیئاً فاستعمل علیهم رجلًا و هو یعلم أنّ فیهم من هو أولى بذلک و أعلم بکتاب اللَّه و سنّة رسوله فقد خان اللَّه و رسوله و جمیع المؤمنین» «1». فکانوا یقترفون السیئات، و یجترحون المآثم بأمر منه و رغبة، و لم تکن عنده حریجة من الدین تزعه عن تلکم الجرائم، فأمر بالإغارة على مکة المکرّمة و قد جعلها اللَّه بلداً آمناً یأمن من حلَّ بها و إن کان کافراً، و لأهلها و طیرها و وحشها و نباتها حرمات عند اللَّه، و هی التی حقنت دم أبی سفیان و من على شاکلته من حاملی ألویة الکفر و الإلحاد، فکان رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم یرعاها کلّ الرعایة یوم الفتح و غیره، فما عامل أهلها هو و جیشه الفاتح إلّا بکلّ جمیل،

و کان صلى الله علیه و آله و سلم یقول: «إنَّ هذا بلد حرم اللَّه یوم خلق السموات و الأرض، و هو حرام بحرمة اللَّه إلى یوم القیامة، و إنّه لم یحلّ القتال فیه لأحد قبلی، و لم یحلّ لی إلّا ساعة من نهار، فهو حرامٌ بحرمة اللَّه إلى یوم القیامة، لا یعضد شوکه، و لا ینفر صیده، و لا یلتقط لقطته إلّا من عرفها و لا یختلى خلاها» «2». و قال صلى الله علیه و آله و سلم: «إنّ مکة حرّمها اللَّه و لم یحرمها الناس، فلا یحلُّ لأمرئ یؤمن باللَّه و الیوم الآخر أن یسفک بها دماً، و لا یعضد بها شجرة، فإن أحدٌ ترخّص لقتال رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فقولوا له: إن اللَّه أذن لرسوله صلى الله علیه و آله و سلم و لم یأذن لکم، و إنَّما أذن لی ساعةً من نهار، و قد عادت حرمتها الیوم کحرمتها بالأمس، و لیبلّغ الشاهد الغائب» «3». و أمر ابن هند بالاستحواذ على مدینة الرسول صلى الله علیه و آله و سلم و إخافة أهلها و الوقیعة فیهم و استقراء من یوجد فیها من شیعة علیّ أمیر المؤمنین صلوات اللَّه علیه، و للمدینة

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏11، ص: 47

المنوّرة فی الإسلام حرمتها الثابتة، و لنبیّه صلى الله علیه و آله و سلم فیها

قوله الصادق: «المدینة حرم ما بین عائر إلى کذا، من أحدث فیها حدثاً «1» أو آوى محدثاً فعلیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین، لا یقبل منه صرفٌ و لا عدل، ذمّة المسلمین واحدة، فمن أخفر مسلماً فعلیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین، لا یقبل منه صرفٌ و لا عدلٌ» «2».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «لا یکید أهل المدینة أحدٌ إلّا انماع کما ینماع الملح فی الماء» «3».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «لا یرید أحدٌ أهل المدینة بسوء إلّا أذابه اللَّه فی النار ذوب الرصاص أو ذوب الملح فی الماء» «4».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «اللّهمّ إنّ إبراهیم حرّم مکة فجعلها حرماً و إنِّی حرّمت المدینة حراماً ما بین مأزمیها، أن لا یهراق فیها دمٌ، و لا یحمل فیها سلاحٌ لقتال، و لا تخبط فیها شجرةٌ إلّا لعلف» «5».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «من أراد أهل هذه البلدة بسوء- یعنی المدینة- أذابه اللَّه کما یذوب الملح فی الماء». و فی لفظ سعد: «من أراد أهل المدینة بسوء أذابه اللَّه …» «6».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «المدینة حرمٌ من کذا إلى کذا، لا یقطع شجرها، و لا یحدث فیها

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏11، ص: 48

حدثٌ، من أحدث حدثاً فعلیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین» «7».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «أیّما جبّار أراد المدینة بسوء أذابه اللَّه تعالى کما یذوب الملح فی الماء». و فی لفظ: «من أراد أهل هذه البلدة بدهمٍ أو بسوء» «8».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: فیما أخرجه الطبرانی «9»

برجال الصحیح: «اللّهمّ من ظلم أهل المدینة و أخافهم فأخفه، و علیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین، لا یقبل منه صرفٌ و لا عدلٌ» «10».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «من أخاف أهل المدینة أخافه اللَّه یوم القیامة، و غضب علیه، و لم یقبل منه صرفاً و لا عدلًا» «11».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم فیما أخرجه النسائی «12»: «من أخاف أهل المدینة ظالماً لهم أخافه اللَّه، و کانت علیه لعنة اللَّه» «13».

و فی لفظ ابن النجّار: «من أخاف أهل المدینة ظلماً أخافه اللَّه و علیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین».

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم: «من أخاف أهل المدینة فقد أخاف ما بین جنبیَّ».

أخرجه أحمد فی مسنده «14» (3/354) بالإسناد عن جابر بن عبد اللَّه: إنَّ أمیراً من أُمراء الفتنة قدم المدینة و کان قد ذهب بصر جابر فقیل لجابر: لو تنحّیت عنه، فخرج یمشی بین ابنیه فنکب فقال: تعس من أخاف رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم. فقال ابناه أو أحدهما: یا أبت!

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏11، ص: 49

و کیف أخاف رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و قد مات؟ قال: سمعت رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم یقول: «من أخاف …» الحدیث. قلت: الأمیر المشار إلیه هو بُسر بن أرطاة کما فی وفاء الوفا للسمهودی «1» (1/31) و صحّح الحدیث.

و قوله صلى الله علیه و آله و سلم فیما أخرجه الطبرانی فی الکبیر «2»: «من آذى أهل المدینة آذاه اللَّه، و علیه لعنة اللَّه و الملائکة و الناس أجمعین، و لا یُقبل منه صرفٌ و لا عدلٌ».

وفاء الوفا «3» (1/32).

نعم؛ إنَّ بُسراً لم یلو على شی‏ء من ذلک و إنَّما اؤتمر بما سوّل له معاویة من هتک الحرمات بقتل الرجال، و سبی النساء، و ذبح الأطفال، و هدم الدیار، و شتم الأعراض، و ما رعى لرسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم إلّا و لا ذمّةً فی مجاوری حرم أمنه، و ساکنی حماه المنیع فخفر ذمّته کما هتک حرمته، و استخفَّ بجواره؛ و آذاه بإباحة حرمة حرم اللَّه تعالى، (وَ الَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ‏) «4» (إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ) «5»، فیا لها من جرأة تقحّم صاحبها فی المحادّة للَّه و لرسوله صلى الله علیه و آله و سلم و دینه القویم.

کما أنَّ یزید کان یحذو حذو أبیه فی جرائمه الوبیلة و شنّ الغارة على أهل المدینة المشرّفة، و بعث مسلم بن عقبة الهاتک الفاتک إلى هتک ذلک الجوار المقدّس بوصیّة من والده الآثم.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏11، ص: 50

قال السمهودی فی وفاء الوفا «1» (1/91): و أخرج ابن أبی خیثمة؛ بسند صحیح إلى جویریة بنت أسماء: سمعت أشیاخ المدینة یتحدّثون أنّ معاویة رضى الله عنه لمّا احتضر دعا یزید فقال له: إنَّ لک من أهل المدینة یوماً فإن فعلوا فارمهم بمسلم بن عقبة فإنّی عرفت نصیحته. فلمّا ولی یزید وفد علیه عبد اللَّه بن حنظلة و جماعة، فأکرمهم و أجازهم، فرجع فحرّض الناس على یزید و عابه و دعاهم إلى خلع یزید فأجابوه، فبلغ ذلک یزید فجهّز إلیهم مسلم بن عقبة. إلى آخره.

و أخرجه البلاذری فی أنساب الأشراف «2» (5/43) بلفظ أبسط من لفظ السمهودی.