اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

نظر امام مالکی ها درباره نماز خلیفه دوم

متن فارسی

برداشت مالک
به گونه ای که در المدونة الکبری 1/68 می خوانیم پیشوای مالکیان می گوید: یک بار عمر حمد و سوره نخواند و چون وی را گفتند تو حمد و سوره
ترجمه الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 15، ص: 298
نخواندی پرسید پشت خم کردن و پیشانی بر زمین نهادن چگونه بود گفتند نیکو.
گفت پس باکی نیست «1».» این سخن را بنیاد کار نتوان گرفت و من بر آنم که هر کس چنین کند باید نماز را از سر بگیرد هر چند که هنگامش گذشته باشد و هم درباره کسی که در دو رکعت از نماز ظهر و عصر یا عشا، حمد و سوره نخواند می گوید: نمازش پذیرفته نیست و باید آن را از سر بخواند و هر که حمد و سوره را در بیشتر رکعت ها نخواند باید نماز را دوباره بخواند و اگر در پاره ای از آن ها بخواند و در پاره ای نخواند نیز باید نماز را دوباره بخواند و اگر در دو رکعت، آن را بخواند و در دو رکعت آن را نخواند نیز باید نماز را دوباره بخواند، از هر نمازی که خواهد باشد.
و گفت: هر کس خواندن حمد را فراموش کند تا آن جا که سوره را بخواند باید برگردد و حمد را بخواند و پس از پایان آن، سوره را بخواند و گفت: روا نیست بجای حمد و سوره ای که در یک رکعت نخوانده در رکعت دیگر دوبار بخواند. و هم درباره کسی که سوره حمد را در دو رکعت نخوانده و چیزی جز حمد را خواند گوید که: بایستی نمازش را از سر بگیرد و هم درباره مردی که در یک رکعت از نمازهای واجب حمد و سوره را نخوانده گوید: آن رکعت با هر دو سجده اش ندیده گرفته می شود و ارجی به آن نباید نهاد.

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 8، ص: 260

متن عربی

رأی مالک:

و قال إمام المالکیة کما فی المدوّنة الکبری «2» (1/68): لیس العمل علی قول عمر حین ترک القراءة «3» فقالوا له: إنّک لم تقرأ؟ فقال: کیف کان الرکوع و السجود؟ قالوا حسن. قال: فلا بأس إذن. و أری أن یعید من فعل هذا «4» و إن ذهب الوقت.

و قال فی رجل ترک القراءة فی رکعتین من الظهر أو العصر أو العشاء الآخرة: لا تجزئه الصلاة و علیه أن یعید، و من ترک القراءة فی جلّ ذلک أعاد، و إن قرأ فی بعضها و ترک بعضها أعاد أیضاً، و إذا قرأ فی رکعتین و ترک القراءة فی رکعتین، فإنّه یعید الصلاة من أیّ الصلوات کانت.

و قال: من نسی قراءة أُمّ القرآن حتی قرأ السورة فإنّه یرجع فیقرأ أُمّ القرآن ثمّ یقرأ سورة أیضاً بعد قراءته أُمّ القرآن. و قال: لا یقضی قراءة نسیها من رکعة فی رکعة أخری. و قال فیمن ترک أُمّ القرآن فی الرکعتین و قد قرأ بغیر أُمّ القرآن: یعید صلاته. و قال فی رجل ترک القراءة فی رکعة فی الفریضة: یلغی تلک الرکعة بسجدتیها و لا یعتدّ بها.

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 8، ص: 260