اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

نظر عمر بن خطاب درباره جانشینی پیامبر(ص)

متن فارسی

برداشت عمر از جانشینی پیامبر و سخنان او در این زمینه

از زبان عبد الرحمن بن ابزی آورده اند که گفت:  عمر گفت تا هنگامی که کسی از جنگاوران نبردگاه بدر زنده باشد این کار در میان آنان می چرخد و سپس تا آنگاه که کسی از جنگاوران نبردگاه احد بر جای باشد در میان آنان و به همین گونه در میان… و در میان… و برای هیچ کدام از آزاد شدگان و فرزندانشان و برای کسانی که پس از گشوده شدن مکه اسلام آورده اند بهره ای از این کار نیست  ” طبقات ابن سعد ” ج 3 ص 248 و در سخنی از او که ابن حجر در ” اصابه ” یاد کرده- ج 2 ص 305 ص:  این کار در خور آزاد شدگان و فرزندان آزادگان شدگان نیست. و گفت:  اگر یکی از این دو مرد را می یافتم این کار را به او باز گذارده و پشت گرم می شدم:  سالم برده بو حذیفه و بو عبیده جراح و اگر سالم بود برگزیدن جانشین را به شوری باز نمی گذاشتم . و چون او را زخم زدند گفت : اگر آن مرد را که پیش سرش کم مو است  -علی علیه السلام را می گوید-  سرپرست خویش گردانند، آنان را به راه راست کشد، پس پسر عمر به او گفت: چه انگیزه ای تو را از این باز می دارد که خود، علی را نامزد پیشوائی بشناسانی؟ گفت : خوش ندارم که هم در زندگی بار این برنامه را بر دوش کشم و هم پس از مرگ.   “الانساب = نژادها ” از بلاذری ج 5 ص 16 ” استیعاب ” از بو عمر ج 2 ص 419 و هم گفت که اگر عثمان را سرپرست کار گردانم البته دودمان ابو معیط ( امویان) را بر گردن مردم سوار می کند و به خدا سوگند که اگر چنین کنم چنان کند و اگر چنان کند به سوی او رهسپار شوند تا سر از تنش جدا کنند.  گفتند: علی چه ؟ گفت : مردی گوشه گیر و ترسو است گفتند طلحه؟ گفت او مردی خودپسند است و خویش را بزرگ می شمارد گفتند زبیر چه؟ گفت : این جا نیست. گفتند: سعد؟ گفت : او در پی اسب و کمان است. گفتند : عبد الرحمن پسر عوف؟ گفت: او خیلی تنگ چشم است و این کار تنها بر کسی می برازد که بی ریخت و پاش فراوان ببخشاید و بی آنکه بر دیگران سخت بگیرد از ریخت و پاش خود داری کند. این گزارش را قاضی بو یوسف انصاری که به سال 182 در گذشته در نگاشته خود « الاثار = بر جای مانده ها » از زبان استادش بو حنیفه- پیشوای حنفیان- آورده است. این گفته ها و آن چه به دنبال آن بیاید زنجیره ای از گرفتاری های تن فرسا است که با برداشت های درست و منطقی نمی سازد ولی ما بزرگوارنه از سر آن می گذریم.

از زبان پسر عباس آورده اند که عمر گفت:  نمی دانم با پیروان محمد چه کنم ؟ و این پیش از آن بود که وی را زخم بزنند-  گفتم اندوه چه را می خوری با این که کسی را می یابی که در میان آنان جانشین خویش گردانی؟ گفت: آیا دوستتان-  علی-  را می گوئی؟ گفتم: آری او شایستگی دارد هم برای خویشاوندی اش با پیک خداوند-  درود و آفرین خدا بر وی-  و هم از این روی که داماد وی است و چه پیشینه ها دارد و چه آزمایش های تن فرسا پس داده! عمر گفت:  خوی مزه پرانی و بیهوده پردازی اش را نمی پسندم . گفتم : با طلحه چگونه ای؟ گفت:  گردن کش و خودخواه است .گفتم : عبد الرحمن پسر عوف؟ گفت : مردی شایسته است و با ناتوانی هائی، گفتم: پس سعد؟ گفت: او پنجه شیر دارد و در پی کارزار است اگر کار دهکده ای بر دوش او بار شود در می ماند گفتم : پس زبیر؟ گفت بسیار آزمند و تنگ چشم است، در هنگام خشنودی خوی گروندگان به کیش ما را دارد و به گاه خشمناکی به بد کیشان می ماند و تنها کسی شایستگی این کار را دارد که نیرومند باشد ولی درشتی نکند، نرم باشد ولی ناتوانی ننماید، بخشنده باشد ولی از ریخت و پاش بیهوده بپرهیزد، گفتم با عثمان چگونه ای؟ گفت: اگر او به سرپرستی رسد خاندان ابو معیط ( امویان) را بر گردن مردم می نشاند و اگر چنین کند او را خواهند کشت. این گزارش را بلاذری در ” الانساب ” ج 5 ص 16 آورده و در گزارشی همانند آن که در ص 17 یاد کرده می نویسد که از عمر درباره طلحه بپرسیدند؟  پاسخ داد: بینی اش در آسمان است و نشیمنگاهش در آب!

( الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 7 ص 196)

متن عربی

رأی الخلیفة الثانی فی الخلافة و أقواله فیها:

عن عبد الرحمن بن أبزی قال: قال عمر: هذا الأمر فی أهل بدر ما بقی منهم أحد، ثمّ فی أهل أحد ما بقی منهم أحد، و فی کذا و کذا، و لیس فیها لطلیق و لا لولد طلیق و لا لمسلمة الفتح شی ء. طبقات ابن سعد «3» (3/248). و فی کلمة له ذکرها ابن

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 7، ص: 196

حجر فی الإصابة (2/305): إنّ هذا الأمر لا یصلح للطلقاء و لا لأبناء الطلقاء.

و قال: لو أدرکنی أحد رجلین فجعلت هذا الأمر إلیه لوثقت به: سالم مولی أبی حذیفة، و أبی عبیدة الجرّاح. و لو کان سالم حیّا ما جعلتها شوری «1».

و قال لمّا طُعن: إن ولّوها الأجلح سلک بهم الطریق الأجلح المستقیم، یعنی علیّا. فقال له ابن عمر: ما یمنعک أن تقدّم علیّا؟ قال: أکره أن أحملها حیّا و میّتاً.

الأنساب للبلاذری (5/16)، الاستیعاب لأبی عمر «2» (2/419).

و قال: لو ولّیتها عثمان لحمل آل أبی معیطٍ علی رقاب الناس، و اللَّه لو فعلت لفعل، و لو فعل لأوشکوا أن یسیروا إلیه حتی یجزّوا رأسه. فقالوا: علیّ؟ قال: رجل قُعدد «3»، قالوا: طلحة؟ قال: ذاک رجل فیه بأو «4»، قالوا: الزبیر؟ قال: لیس هناک، قالوا: سعد؟ قال: صاحب فرس و قوس، فقالوا: عبد الرحمن بن عوف؟ قال: ذاک فیه إمساک شدید، و لا یصلح لهذا الأمر إلّا معط فی غیر سرف، و ممسک فی غیر تقتیر.

أخرجه القاضی أبو یوسف الأنصاری المتوفّی (182) فی کتابه الآثار «5» نقلًا

الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج 7، ص: 197

عن شیخه إمام الحنفیّة أبی حنیفة.

هذه الکلمات و ما یتلوها سلسلة بلاء تشذّ عن الحقّ و المنطق غیر أنّا نمرّ بها کراماً.

و عن ابن عبّاس قال: قال عمر: لا أدری ما أصنع بأمّة محمد؟ و ذلک قبل أن یُطعن، فقلت: و لِمَ تهتمّ و أنت تجد من تستخلفه علیهم؟ قال: أصاحبکم؟ یعنی علیّا، قلت: نعم، هو أهل لها فی قرابته برسول اللَّه صلی الله علیه و آله و سلم و صهره و سابقته و بلائه. فقال عمر: إنّ فیه بطالة و فکاهة. قلت: فأین أنت عن طلحة؟ قال: أین الزهو و النخوة؟ قلت: عبد الرحمن بن عوف؟ قال: هو رجل صالح علی ضعف. قلت: فسعد؟ قال: ذاک صاحب مقنب و قتال، لا یقوم بقریة لو حمّل أمرها. قلت: فالزبیر؟ قال: لقیس مؤمن الرضی کافر الغضب شحیح. إنّ هذا الأمر لا یصلح إلّا لقویّ فی غیر عنف، رفیق فی غیر ضعف، جواد فی غیر سرف. قلت: فأین عن عثمان؟ قال: لو ولیها لحمل بنی أبی معیط علی رقاب الناس، و لو فعلها لقتلوه.

ذکره البلاذری فی الأنساب (5/16)، و فی لفظ آخر له (ص 17): قیل: طلحة؟ قال: أنفه فی السماء و استه فی الماء.