اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۳ آذر ۱۴۰۳

اگر من پیامبر نبودم، عمر پیامبر می شد

متن فارسی

از بلال بن رباح، به طور مرفوع آمده است: اگر من میان شما مبعوث نشده بودم عمر مبعوث می شد!

ابن عدی آن را، از دو طریق آورده و گفته است: زکریا (و کار) کذاب حدیث ساز است وابن واقد عبد الله متروک الحدیث است و مشرح بن عاهان قابل احتجاج نیست. و ابن جوزی در ” الموضوعات ” آن را با همان دو طریق آورده و گفته است: این دو حدیث بطور صحیح از رسول خدا نیامده است، اما اولی، برای اینکه زکریا ابن یحیی از دروغ گویان بزرگ است که ابن عدی گفته است: او حدیث ساخته است، و اما دومی، به خاطر آنکه احمد و یحیی گفته اند: عبد الله بن واقد کسی نیست، و نسائی گفته است: متروک الحدیث است و ابن حبان گفته است: نوشته های مشروح دگرگون شده است و احتجاج به آن باطل است. و ابن عساکر در تاریخش جلد 3 صفحه 287 آن را از طریق مشرح بن عاهان چنین آورده است”: اگر بعد ازمن پیامبری باشد او عمر بن خطاب است.”

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 500

متن عربی

– عن بلال بن رباح مرفوعاً: لو لم أُبعث فیکم لبُعث عمر.

أخرجه ابن عدی «3» بطریقین و قال: لا یصحّ، زکریا- الوکّار- کذّاب یضع «4»، و ابن واقد- عبد اللَّه- متروک، و مشرح بن هاعان لا یُحتجُّ به «5».

و أورده بالطریقین ابن الجوزی فی الموضوعات «6» فقال: هذان حدیثان لا یصحّان عن رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم؛ أمّا الأوّل: فإنّ زکریّا بن یحیى کان من الکذّابین الکبار. قال ابن عدی: کان یضع الحدیث. و أمّا الثانی: فقال أحمد و یحیى «7»: عبد اللَّه ابن واقد لیس بشی‏ء. و قال النسائی «8»: متروک الحدیث. و قال ابن حبّان: انقلبت على مشرح صحائفه، فبطل الاحتجاج به «9».

و أخرجه ابن عساکر فی تاریخه «10» (3/287) من طریق مشرح بن هاعان

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏5، ص: 501

 بلفظ: لو کان بعدی نبیّ لکان عمر بن الخطّاب.