اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

ماجرای کشته شدن عثمان

متن فارسی

طبرى و دیگر مورخان از قول یوسف بن عبد اللّه بن سلام مینویسد: «عثمان در حالیکه محاصره بود و مردم خانه‌اش را از هر سو در بر گرفته بودند در برابر مردم ظاهر شد و چنین گفت: شما را به خداى عز و جل سوگند میدهم که مگر نمیدانید هنگام در گذشت امیر المؤمنین عمر بن خطاب- رضى اللّه عنه- از خدا بدعا خواستید که برایتان خیر پیش آورد و کارى کند که باتفاق آرا بهترین شخص انتخاب شود؟ یا میخواهید بگوئید خدا دعاى آنها را اجابت ننموده، و با این سخن به خداى منزه اهانت روا دارید؟

در حالی که میدانید در آن هنگام از میان بشر فقط شما اهل دین خدا بودید و هنوز وحدت آراء و اتحاد سیاسى خود را از دست نداده بودید. یا میخواهید بگوئید: خدا دینش را بى اهمیت شمرده مورد بى اعتنائى قرار داد و التفاتى باین ننمود که چه کسى عهده دار دینش میشود؟ در حالیکه دین (اسلام) در آنهنگام وسیله پرستش خداى یگانه بود و هنوز پیروانش دسته دسته نشده بودند تا یکدیگر را واگذارند و مورد بیمهرى قرار دهند. یا میگوئید: تعیین من بصورت مشورتى صورت نگرفته است؟ و خود را بناروا برترى داده‌اید (و به مقام حکومت نشانده‌اید) و خدا امتى را که در برابرش سر بنافرمانى بر دارد به خود او وامیگذارد، و چون در تعیین زمامدار مشورت نشده و از آنچه مایه ناخشنودى خداست پرهیز نگشته چنین شده است. یا میگوئید خدا نمیدانست عاقبت کار و حکومتم چه خواهد شد؟ باین ترتیب که در قسمتى از (دوره) حکومتم درستکار و مورد خشنودى دینداران بودم ولى بعدا کارهائى در حکومت از من سرزده که خدا را به خشم میآورد و شما را نیز به خشم می‌آورد. و از کارهاى اخیر روزى که خدا مرا برگزید و خلعت افتخار آمیز (خلافت) پوشانید خبر نداشت. شما را بخداوند قسم میدهم آیا سوابق خوب مرا و کارهاى نیکوئى را که قبلا انجام داده‌ام بیاد ندارید، آن وظائفى که در برابر خدا داشتم و وظیفه جهاد با دشمنانش را انجام داده‌ام و خدا بر انجامش گواهى داد؟ وظیفه همه کسانى که پس از من بیایند این است که به افتخار آن انجام وظائف اعتراف داشته باشند.
دست نگهدارید، و مرا نکشید. زیرا فقط سه گونه شخص را میتوان کشت:
1- مردى که با داشتن همسر مرتکب زنا شود 2- پس از مسلمانى کافر شود 3- کسى را بدون این که قاتل باشد بقتل رساند. بنابر این اگر شما مرا بکشید شمشیر را بر گردن خویش نهاده‌اید و خدا آن شمشیر را تا به قیامت از میان بر نخواهد داشت. مرا نکشید، چون اگر مرا بکشید پس از من هرگز به حال جماعت نماز نخواهید گذاشت و پس از من هرگز مال غنیمتى میان شما تقسیم نخواهد شد و هیچگاه خدا اختلاف را از میان شما نخواهد زدود.

در جوابش چنین گفتند: درباره این که گفتى مردم بعد از عمر- رضى اللّه عنه- از خداى عز و جل خواستند در مورد کسى که زمامدارشان میشود خیر پیش آورد و پس از خیر خواهى از خدا تو را عهده‌دار زمامدارى کردند. باید بگوئیم: خدا هر چه پیش آورده خیر بوده است باین معنى که خداى منزه حکومت تو را بلا و وسیله آزمایشى ساخته تا بدان وسیله بندگانش را بیازماید. درباره پیشگامى و سابقه‌ات با پیامبر خدا (ص) سخن گفتى. حقیقت این است که تو (در ایمان به اسلام) پیشگام بودى و خوش سابقه و صلاحیت تصدى خلافت را نیز داشتى اما بعدا تغییر (عقیده و رویه) دادى و بدعتهائى که میدانى از تو سر زد. در خصوص این که گفتى اگر تو را بکشیم چه بلاهائى بر سرمان خواهد آمد، باید بگوئیم درست نیست که از ترس آشوبى که سال آینده پیش خواهد آمد اکنون از اجراى قانون اسلام خوددارى کنیم. در پاسخ این حرفت که جز قتل سه گونه شخص جایز نیست، باید بگوئیم ما در قرآن می‌بینیم کشتن غیر از این سه گونه اشخاص هم جایز شمرده شده است و آن کشتن کسى است که در جهان براى فاسد کردن تلاش میکند، و کشتن کسى که به تجاوز مسلحانه مبادرت جسته و بعد در ادامه تجاوزش به جنگ می‌پردازد، و کشتن کسى که در راه دریافت حقى ایجاد مانع میکند و در این ممانعت گردنفرازى نموده و کار را به جنگ میرساند. و مسلم است که تو به تجاوز مسلحانه مبادرت کرده‌اى و مانع دریافت و تحقق حقى گشته‌اى و در برابر تحقق آن ایستاده و گردنفرازى نموده‌اى، نمیگذارى قصاص آنان که عمدا به ایشان ظلم کرده‌اى (بعنوان اجراى قانون و اجراى قانون کیفرى) از تو گرفته شود، و به حکومت کردن بر ما چسبیده‌اى، و در حکومت و تقسیم در آمد عمومى از قانون اسلام منحرف گشته و ستم روا داشته‌اى. اگر ادعا دارى بر سر اینها در برابرمان گردنفرازى نمیکنى و کسانى که به حمایتت برخاسته‌اند و نمیگذارند دست ما به تو برسد بی‌اجازه‌ات بجنگ برخاسته‌اند در حقیقت چنین است که آنان از این دفاع میکنند که تو به حکومت چسبیده‌اى، بنابر این هر گاه تو از حکومت استعفا دهى آنها از جنگ براى حمایتت دست خواهند کشید.»

بلاذرى و دیگر مورخان مینویسند: «وقتى به مصریان و دیگر کسانى که در محاصره عثمان شرکت جسته بودند اطلاع رسید که او به عبد اللّه بن عامر و معاویه چه نوشته است کار را بر او سخت‏تر گرفتند و محاصره‌اش را تنگ‏تر ساختند و به این که کارش را با کشتنش خاتمه دهند راغب‏تر گشتند. در محاصره، طلحه بر مردم چیرگى سیاسى یافته بود، و بآنها دستور داد نگذارند کسى نزد عثمان برود یا از خانه‌اش خارج شود یا آب به او برسد «ام حبیبه» دختر ابو سفیان با مشک کوچکى آب در هنگام شدت محاصره آمد، نگذاشتند وارد خانه عثمان شود، گفت: او قیّم خانواده ما و عهده‌دار سرپرستى یتیمان ما است و من می‌خواهم در این باره با او مذاکره کنم. در نتیجه، به او اجازه ورود دادند، و او آن مشک کوچک آب را به عثمان رسانید.

جبیر بن مطعم میگوید: عثمان بطورى در محاصره قرار گرفت که به آبى جز حوضچه خانه‌اش نمیتوانست دسترسى داشته باشد. بهمین جهت نزد على (ع) رفتم و گفتم: آیا باین راضى هستى که خویشاوند تو چنان محاصره شود که بخدا نمیتواند جز از حوضچه خانه‌اش استفاده کند؟ گفت: پناه بر خدا! آیا او را باین حال در آورده‌اند؟
گفتم: آرى. پس به سراغ مشکهاى آب رفته آنها را به عثمان رسانده او را سیراب کرد.
چون جنگ در گرفت و در آن نبرد، زیاد بن نعیم فهرى با عده‌اى از یاران عثمان کشته شدند، مردم همچنان به زد و خورد ادامه دادند تا عمرو بن حزم انصارى درب خانه‌اش را که در همسایگى عثمان بود بگشود و مردم را صدا زد، و مردم از خانه او بر مدافعان عثمان تاختند و در داخل خانه با آنها جنگیدند تا شکست یافتند، و درب خانه را بروى آنها باز گذاشتند تا بگریزند و گریزان به خیابانهاى مدینه ریختند و عثمان با تنى چند از خانواده و یارانش تنها ماند و با او کشته شدند و عثمان رضى اللّه عنه کشته شد.»

ابن سعد و طبرى از قول عبد الرحمن بن محمد مینویسند: «محمد بن ابى بکر از خانه عمرو بن حزم از دیوار خانه عثمان به درون رفت و کنانة بن بشر بن عتاب و سودان بن حمران و عمرو بن حمق او را همراهى میکردند. عثمان را نزد همسرش نائله یافتند که داشت قرآن میخواند و سوره بقره را. محمد بن ابى بکر پیشا پیش رفته ریش عثمان را گرفته به او گفت: خدا ترا اى نعثل رسوا و ذلیل کرد! عثمان گفت: من نعثل نیستم بلکه بنده خدا (یا خداپرست) و امیر المؤمنینم! محمد (بن ابى بکر) گفت:
معاویه و فلان و فلان بدرد تو نخوردند. عثمان گفت: عمو جان! ریشم را ول کن. پدرت هرگز این را که تو گرفته‌اى نمیگرفت. محمد (بن ابى بکر) گفت: آخر نمی‌خواهم بیش از گرفتن ریشت با تو خشونت بخرج دهم. عثمان گفت: از خدا بر ضد تو و براى نجات از دست تو کمک میخواهم. آنگاه محمد بن ابى بکر با پیکانى که در دست داشت بر پیشانى او زد.»

بلاذرى مطلب را به این عبارت آورده است: «عثمان قرآن را برداشته به آغوش فشرد و گفت: بندگان خدا! هر حقى را که در این براى شما ثبت است بشما خواهم داد و از آنچه مورد نارضائى شماست دست خواهم کشید، خدایا تو شاهد باش.
محمد بن ابى بکر گفت: حالا قبول میکنى، در حالیکه قبلا سرپیچى (از حکم خدا و پیشنهادات حقه ما) میکردى و از تبهکاران بودى. آنگاه پیکانى را که در دست داشت به استخوان نرمه پشت گوش عثمان فرو برد و تکانى داد ولى نبرید. در این حال عثمان گفت: بندگان خدا! مرا نکشید که پشیمان خواهید شد و به اختلاف و کشمکش گرفتار خواهید شد.»
ابن کثیر باین صورت نوشته است: «محمد بن ابى بکر در یک گروه سیزده نفره آمده ریش عثمان را بچنگ گرفته بالا کشید تا صداى بهم خوردن دندانهایش شنیده شد، و گفت: معاویه بدردت نخورد، عبد اللّه بن عامر بدردت نخورد، و نامه‌هایت برایت فائده‌اى نکرد.»

به موجب نوشته ابن عساکر «محمد بن ابى بکر گفت: چه دینى دارى نعثل؟! گفت: دین اسلام، و نعثل هم نیستم بلکه امیر مؤمنانم. گفت رویه قرآنى را تغییر داده‌اى. عثمان گفت: قرآن بین من و شما حاکم باشد. آنگاه محمد بن ابى بکر پیش رفته ریش او را بچنگ گرفته و گفت: از ما روز قیامت نخواهند پذیرفت این را که بگوئیم: پروردگار ما! ما از سروران و بزرگانمان اطاعت نمودیم و در نتیجه آنها ما را از راه راست بدر بردند «1» و او را کشان کشان از خانه تا در منزل کشید، و عثمان در همانحال میگفت: عمو جان! پدرت هرگز ریشم را نمیگرفت.»

ابن سعد و طبرى مینویسند: «کنانة بن بشر پیکانى را که در دست داشت بالا برده بزیر گوش عثمان فرو برد و فشرد تا به حلقش در آمد و بعد شمشیرش را بر آورد، بر او زد تا کشته شد.

به موجب روایت ابن ابى عون: کنانة بن بشر تجیبى با میله آهنین بر پیشانى و جلو سر عثمان کوفت تا در غلتید. ولید بن عقبه یا دیگرى در این باره چنین سروده است:

آن تجیبى گرزى فرا برد و / بر سر و پیشانى او فرود آورد «2»

و چون در غلتید سودان بن حمران مرادى او را بشمشیر زده کشت. عمرو بن حمق بروى عثمان پریده بر سینه‌اش نشست و در حالیکه رمقى در بدن داشت نه ضربه بر او زد، و گفته: سه ضربه آن را بخاطر خدا زدم و شش ضربه دیگر را بخاطر کینه‌اى که از او در دل داشتم.»
عمیر بن ضابى آمده یکى از دنده‌هایش را شکست. ابن حجر در «اصابه» مینویسد: «وقتى عثمان کشته شد عمیر بن ضابى بر او پریده دو تا از دنده‌هایش را شکست.» مسعودى میگوید: «از جمله حمله کنندگان عمیر بن ضابى برجمى است که شکم عثمان را با شمشیر درید.» روایت دیگرى هم آورده که بعدا نقل میکنیم.

طبرى و ابن عبد ربه و ابن کثیر مینویسند: «سه ضربه بر سرش وارد آوردند و سه ضربه بر سینه‌اش، و ضربه‌اى بر جلو چشم و بالاى بینی‌اش وارد ساختند که استخوان را شکافت و هنوز رمقى داشت او را زخمگین ساختند، میخواستند سرش را ببرند نائله و دختر شبیبة بن ربیعه- دو همسرش- خود را بروى او انداختند، پس ابن عدیس گفت: ولش کنید! به دستور او رهایش کردند، و آن دو زن لگدمال شدند.»

ابن کثیر مینویسد: «بموجب یکى از روایات تاریخى غافقى بن حرب بعد از محمد بن ابى بکر پیش آمده با پاره آهنى بر دهان عثمان کوفت.»

بلاذرى از قول «وثاب» که در آن معرکه با عثمان بوده و دو زخم هم برداشته است مینویسد: «عثمان مرا فرستاد تا نزد مالک بن اشتر رفته او را دعوت کردم پیش عثمان بیاید. عثمان به او گفت: مردم از جان من چه میخواهند؟ جواب داد: پیشنهاد میکنند استعفا داده حکومتشان را بخودشان واگذارى، یا بگذارى قصاص احکام ناروائى را که صادر کرده‌اى از تو بگیرند، و در غیر اینصورت تو را خواهند کشت.
گفت: استعفا بده که نیستم و حاضر نمیشوم خلعتى را که خدا بر تنم آراسته بیرون بیاورم. در مورد قصاص گرفتن از خود نیز باید بگویم: خودت میدانى که دو همکار سابقم (ابو بکر و عمر) افراد را کیفر میدادند (یعنى گاهى بخطا! و بناروا!) و بدنم طاقت این را ندارد که از من قصاص شود (و کیفرهاى ناروا و خلاف قانونى را که در مورد دیگران انجام داده‌ام در مورد من اجرا شود)، در مورد کشتنم بخدا قسم اگر مرا بکشید بعد از آن هرگز همدیگر را دوست نخواهید داشت و بطور دسته جمعى و بالاتفاق به جنگ دشمن نخواهید رفت.
وثاب میگوید: من زخمى برداشته بودم و گاه خونریزى میکرد و زمانى خوب میشد. عثمان از من پرسید: آب براى وضو دارى! گفتم: آرى. وضو گرفت و بعد قرآن را بر گرفته در برابر زشتکاران سپر خویش ساخت. در اثنائى که وى در آنحال بود مردکى سر رسید مثل گرگ و نگاهى انداخت و سپس برگشت. گفتیم عاملى آنان را بر گرداند و دور داشت. بعد محمد بن ابى بکر سر رسیده دو زانو نشست، و ریش عثمان را- که خوش ریش بود- گرفته تکان داد بطوریکه صداى بهم خوردن دندانهایش شنیده شد، و به او گفت: معاویه بدردت نخورد، عبد اللّه بن عامر بدردت نخورد. عثمان گفت: عمو جان! دست نگهدار. بخدا قسم پدرت چنین رفتارى با من نمیکرد.
آنگاه به کمک همدیگر عثمان را کشتند.

از قول ابن سیرین مینویسد: ابن بدیل با شمشیر بسراغ عثمان آمد و بینشان کینه و دشمنى بود. در حالیکه میگفت: حتما او را خواهم کشت. کنیز عثمان به او گفت: تو کوچکتر از آنى که چنین کارى بتوانى. وى به اطاقى که عثمان در آن نشسته بود در آمد و ضربه شمشیرى بر او نواخت که نمیدانم بکجایش اصابت کرد». «1»

( الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب ج 9 ص 282 )

متن عربی

43- حدیث مقتل عثمان

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏

أخرج الطبری فی تاریخه و غیره؛ من طریق یوسف بن عبد اللَّه بن سلام، قال:

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 283

أشرف عثمان على الناس و هو محصور و قد أحاطوا بالدار من کلّ ناحیة، فقال: أنشدکم باللَّه جلّ و عزّ هل تعلمون أنّکم دعوتم اللَّه عند مصاب أمیر المؤمنین عمر بن الخطّاب رضى الله عنه أن یخیر لکم، و أن یجمعکم على خیرکم؟ فما ظنّکم باللَّه؟ أ تقولونه «1»: لم یستجب لکم، وهنتم على اللَّه سبحانه؟ و أنتم یومئذ أهل حقّه من خلقه، و جمیع أمورکم لم تتفرّق، أم تقولون: هان على اللَّه دینه فلم یُبال من ولاه؟ و الدین یومئذ یُعبد به اللَّه و لم یتفرّق أهله، فتوکلوا أو تخذلوا و تعاقبوا، أم تقولون: لم یکن أخذ عن مشورة؟ و إنّما کابرتم مکابرة، فوکل اللَّه الأُمّة إذا عصته، لم تشاوروا فی الإمام، و لم تجتهدوا فی موضع کراهته، أم تقولون: لم یدر اللَّه ما عاقبة أمری؟ فکنت فی بعض أمری مُحسناً و لأهل الدین رضى فما أحدثت بعد فی أمری ما یسخط اللَّه و تسخطون ممّا لم یعلم اللَّه سبحانه یوم اختارنی و سربلنی سربال کرامته، و أنشدکم باللَّه هل تعلمون لی من سابقة خیر و سلف خیر قدّمه اللَّه لی، و أشهدنیه من حقّه و جهاد عدوّه، حقّ على کلّ من جاء من بعدی أن یعرفوا لی فضلها؟ فمهلًا لا تقتلونی فإنّه لا یحلّ إلّا قتل ثلاثة: رجل زنى بعد إحصانه، أو کفر بعد إسلامه، أو قتل نفساً بغیر نفس فیُقتل بها، فإنّکم إن قتلتمونی وضعتم السیف على رقابکم ثمّ لم یرفعه اللَّه عزّ و جلّ عنکم إلى یوم القیامة، و لا تقتلونی فإنّکم إن قتلتمونی لم تصلّوا من بعدی جمیعاً أبداً، و لم تقتسموا بعدی فیئاً جمیعاً أبداً، و لن یرفع اللَّه عنکم الاختلاف أبداً.

قالوا له: أمّا ما ذکرت من استخارة اللَّه عزّ و جلّ الناس بعد عمر رضى الله عنه فیمن یولّون علیهم ثمّ ولّوک بعد استخارة اللَّه، فإنّ کلّ ما صنع اللَّه الخیرة، و لکنّ اللَّه سبحانه جعل أمرک بلیّة ابتلى بها عباده.

و أمّا ما ذکرت من قدمک و سبقک مع رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فإنّک قد کنت ذا قدم و سلف و کنت أهلًا للولایة و لکن بدّلت بعد ذلک و أحدثت ما قد علمت.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 284

و أمّا ما ذکرت ممّا یصیبنا إن نحن قتلناک من البلاء فإنّه لا ینبغی ترک إقامة الحقّ علیک مخافة الفتنة عاماً قابلًا.

و أمّا قولک: إنّه لا یحلّ إلّا قتل ثلاثة فإنّا نجد فی کتاب اللَّه قتل غیر الثلاثة الذین سمّیت: قتل من سعى فی الأرض فساداً، و قتل من بغى ثمّ قاتل على بغیه، و قتل من حال دون شی‏ء من الحقّ و منعه ثمّ قاتل دونه و کابر علیه، و قد بغیت، و منعت الحقّ و حُلت دونه و کابرت علیه، تأبى أن تقید من نفسک من ظلمت عمداً، و تمسّکت بالإمارة علینا، و قد جرت فی حکمک و قسمک، فإن زعمت أنّک لم تُکابرنا علیه و أنّ الذین قاموا دونک و منعوک منّا إنّما یقاتلون بغیر أمرک فإنّما یقاتلون لتمسّکک بالإمارة، فلو أنّک خلعت نفسک لانصرفوا عن القتال دونک.

قال البلاذری و غیره: لمّا بلغ أهل مصر و من معهم ممّن حاصر عثمان ما کتب به إلى ابن عامر و معاویة فزادهم ذلک شدّة علیه و جدّا فی حصاره و حرصاً على معاجلته بالقتل.

و کان طلحة قد استولى على أمر الناس فی الحصار، و أمرهم بمنع من یدخل علیه و الخروج من عنده، و أن یُدخل إلیه الماء، و أتت أمّ حبیبة بنت أبی سفیان بأداوة و قد اشتدّ علیه الحصار فمنعوها من الدخول، فقالت: إنّه کان المتولّی لوصایانا و أمر أیتامنا و أنا أُرید مناظرته فی ذلک، فأذنوا لها فأعطته الأداوة.

و قال جبیر بن مطعم: حصر عثمان حتى کان لا یشرب إلّا من فقیر «1» فی داره فدخلت على علیّ فقلت: أرضیت بهذا أن یُحصر ابن عمّتک حتى و اللَّه ما یشرب إلّا من فقیر فی داره؟ فقال: سبحان اللَّه أو قد بلغوا به هذه الحال؟ قلت: نعم، فعمد إلى روایا ماء فأدخلها إلیه فسقاه.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 285

و لمّا وقعت الواقعة، و قام القتال، و قتل فی المعرکة زیاد بن نعیم الفهری فی ناس من أصحاب عثمان، فلم یزل الناس یقتتلون حتى فتح عمرو بن حزم الأنصاری باب داره و هو إلى جنب دار عثمان بن عفّان ثمّ نادى الناس فأقبلوا علیهم من داره فقاتلوهم فی جوف الدار حتى انهزموا و خلّی لهم عن باب الدار فخرجوا هراباً فی طرق المدینة. و بقی عثمان فی أُناس من أهل بیته و أصحابه فقتلوا معه و قتل عثمان رضى الله عنه.

أخرج ابن سعد و الطبری من طریق عبد الرحمن بن محمد قال: إنّ محمد بن أبی بکر تسوّر على عثمان من دار عمرو بن حزم و معه کنانة بن بشر بن عتاب، و سودان ابن حمران، و عمرو بن الحمق، فوجدوا عثمان عند امرأته نائلة و هو یقرأ فی المصحف سورة البقرة، فتقدّمهم محمد بن أبی بکر فأخذ بلحیة عثمان فقال: قد أخزاک اللَّه یا نعثل، فقال عثمان: لست بنعثل، و لکن عبد اللَّه و أمیر المؤمنین. فقال محمد: ما أغنى عنک معاویة و فلان و فلان. فقال عثمان: یا ابن أخی دع عنک لحیتی، فما کان أبوک لیقبض على ما قبضت علیه، فقال محمد: ما أُرید بک أشدّ من قبضی على لحیتک. فقال عثمان: أستنصر اللَّه علیک و أستعین به، ثمّ طعن جبینه بمشقص «1» فی یده.

و فی لفظ البلاذری: تناول عثمان المصحف و وضعه فی حجره و قال: عباد اللَّه لکم ما فیه، و العتبى ممّا تکرهون، اللّهمّ اشهد، فقال محمد بن أبی بکر: الآن و قد عصیت قبل و کنت من المفسدین! ثمّ رفع جماعة قداح کانت فی یده فوجأ بها فی خُششائه «2» حتى وقعت فی أوداجه فحزّت و لم تقطع، فقال: عباد اللَّه لا تقتلونی فتندموا و تختلفوا.

و فی لفظ ابن کثیر: جاء محمد بن أبی بکر فی ثلاثة عشر رجلًا فأخذ بلحیته فعال بها حتى سمعت وقع أضراسه، فقال: ما أغنى عنک معاویة، و ما أغنى عنک ابن

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 286

عامر، و ما أغنت عنک کتبک.

و فی لفظ ابن عساکر: قال محمد بن أبی بکر: على أیّ دین أنت یا نعثل؟ قال: على دین الاسلام، و لست بنعثل و لکنّی أمیر المؤمنین. قال: غیّرت کتاب اللَّه. فقال: کتاب اللَّه بینی و بینکم. فتقدّم إلیه و أخذ بلحیته و قال: إنّا لا یُقبل منّا یوم القیامة أن نقول: ربّنا إنّا أطعنا سادتنا و کبراءنا فأضلّونا السبیل، و شحطه بیده من البیت إلى باب الدار و هو یقول: یا ابن أخی ما کان أبوک لیأخذ بلحیتی.

قال ابن سعد و الطبری: و رفع کنانة بن بشر مشاقص کانت فی یده فوجأ بها فی أصل أُذن عثمان فمضت حتى دخلت فی حلقه ثمّ علاه بالسیف حتى قتله.

و فی روایة ابن أبی عون ضرب کنانة بن بشر التجیبی جبینه و مقدّم رأسه بعمود حدید فخرّ لجنبه، قال الولید بن عقبة أو غیره:

علاه بالعمود أخو تجیب             فأوهى الرأسَ منه و الجبینا «1»

 

و ضربه سودان بن حمران المرادی بعد ما خرّ لجنبه فقتله، و أمّا عمرو بن الحمق فوثب على عثمان فجلس على صدره و به رمق فطعنه تسع طعنات، و قال: أمّا ثلاث منهنّ فإنّی طعنتهنّ للَّه، و أما ستّ فإنّی طعنت إیّاهنّ لما کان فی صدری علیه.

و أقبل عمیر بن ضابئ علیه فکسر ضلعاً من أضلاعه، و فی الإصابة: لمّا قتل عثمان وثب عمیر بن ضابئ علیه فکسر ضلعین من أضلاعه. و قال المسعودی: و کان فیمن مال علیه عمیر بن ضابئ البرجمی و خضخض بسیفه بطنه. و سیوافیک حدیث

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 287

آخر عنه لدة هذا.

و فی لفظ الطبری و ابن عبد ربّة و ابن کثیر: ضربوه على رأسه ثلاث ضربات، و طعنوه فی صدره ثلاث طعنات، ضربوه على مقدّم العین فوق الأنف ضربة أسرعت فی العظم و قد أثخنوه و به حیاة و هم یریدون قطع رأسه، فألقت نائلة و ابنة شیبة بن ربیعة زوجتاه بنفسهما علیه. فقال ابن عدیس: اترکوه. فترکوه و وطئتا وطئاً شدیداً. و فی لفظ ابن کثیر: فی روایة: إنّ الغافقی بن حرب تقدّم إلیه بعد محمد بن أبی بکر فضربه بحدیدة فی فیه.

و ذکر البلاذری من طریق الحسن عن وثاب، و کان مع عثمان یوم الدار و أصابته طعنتان کأنّهما کیّتان، قال: بعثنی عثمان فدعوت الأشتر له، فقال: یا أشتر ما یرید الناس منّی؟ قال: یخیّرونک أن تخلع لهم أمرهم، أو تقصّ من نفسک و إلّا فهم قاتلوک. قال: أمّا الخلع فما کنت لأخلع سربالًا سربلنیه اللَّه، و أمّا القصاص فو اللَّه لقد علمت أنّ صاحبیّ کانا یعاقبان، و ما یقوم بدنی للقصاص، و أمّا قتلی فو اللَّه لئن قتلتمونی لا تتحابّون بعدی أبداً و لا تقاتلون عدوّا جمیعاً أبداً.

و قال وثاب: أصابتنی جراحة فأنا أنزف مرّة و أقوم مرّة، فقال لی عثمان: هل عندک وضوء؟ قلت: نعم. فتوضّأ ثمّ أخذ المصحف فتحرّم به من الفسقة، فبینا هو کذلک إذ جاء رُویجل کأنّه ذئب فاطّلع ثمّ رجع، فقلنا لقد ردّهم أمر و نهاهم، فدخل محمد بن أبی بکر حتى جثا على رکبتیه، و کان عثمان حسن اللحیة، فجعل یهزّها حتى سمع نقیض أضراسه ثمّ قال: ما أغنى عنک معاویة، ما أغنى عنک ابن عامر؟ فقال: یا ابن أخی مهلًا فو اللَّه ما کان أبوک لیجلس منّی هذا المجلس، قال: فأشعره»

 و تعاونوا علیه فقتلوه.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏9، ص: 288

و أخرج من طریق ابن سیرین، قال: جاء ابن بدیل إلى عثمان:- و کان بینهما شحناء- و معه السیف و هو یقول: لأقتلنّه، فقالت له جاریة عثمان: لأنت أهون على اللَّه من ذلک، فدخل على عثمان فضربه ضربة لا أدری ما أخذت منه.

راجع «1»: طبقات ابن سعد طبع لیدن (3/51)، أنساب البلاذری (5/72، 82، 83، 92، 97، 98)، الإمامة و السیاسة (1/39)، تاریخ الطبری (5/125، 131، 132)، العقد الفرید (2/270)، مروج الذهب (1/442)، الاستیعاب (2/477، 478)، تاریخ ابن عساکر (4/372)، الکامل لابن الأثیر (3/72، 75)، شرح ابن أبی الحدید (1/166، 168)، تاریخ ابن خلدون (2/401)، تاریخ أبی الفداء (1/170)، تاریخ ابن کثیر (7/184، 185، 187، 188)، حیاة الحیوان للدمیری (1/54)، مجمع الزوائد (7/232)، تاریخ الخمیس (2/263)، السیرة الحلبیة (2/85)، الإصابة (2/215)، إزالة الخفاء (2/239- 343).