اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۷ مهر ۱۴۰۳

ویژگی دشمنان علی(ع) از قریش، انصار، عرب و سایر مردم

متن فارسی

7- حافظ دار قطنى و شیخ الاسلام حمویئى در فرائد هر یک با سند مرفوع از انس آورده ‏اند که گفت: چون روز قیامت شود، منبرى براى من بر پا گردد، منادى از درون عرش ندا برآرد: محمد کجاست؟ من پاسخ گویم، گویندم: بر شو. بر منبر بالا شوم. باز ندا برآید: على کجاست؟ او نیز پائین ‏تر از من بر منبر برآید، و جهانیان دانند که محمد سرور رسولان است و على سرور مؤمنان «1».
انس گوید: مردى به پاشد و عرض کرد: اى رسول خدا، کیست که على را بعد از این دشمن بدارد، فرمود: اى برادر انصارى، از قریش جز زنازادگان، و از انصار مدینه جز یهودان، و از عرب جز بى‏ پدران، و از سایر مردم جز بدکاران على را دشمن ندارند.

این حدیث را سیوطى به خاطر اینکه در سندش اسماعیل بن موسى فزارى یاد شده، ضعیف شمرده، اما ابن حبان در زمره ثقاتش شناخته، مطین راستگویش دانسته، و نسائى گوید: عیبى بر او نیست، و از ابى داود حکایت شده که مردى راستگو است. بخارى در کتاب خلق افعال عباد از او روایت کرده، و هم ابو داود، ترمذى، ابن ماجة، ابن خزیمة، ساجى، ابو یعلى و جز آنان از او روایت کرده ‏اند و بر او خرده نگرفته ‏اند، آرى جرمش این است که شیعه ‏اى علوى مذهب است.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏4، ص: 432

متن عربی

 7-أخرج الحافظ الدارقطنی، و شیخ الإسلام الحمّوئی فی فرائده ( «1») بإسنادهما عن أنس مرفوعاً قال: «إذا کان یوم القیامة نُصب لی منبر، ثمّ ینادی منادٍ من بطنان العرش: أین محمد؟ فأجیب. فیقال لی: ارق. فأکون أعلاه، ثمّ ینادی الثانیة: أین علیّ؟ فیکون دونی بمرقاة، فیعلم جمیع الخلائق أنّ محمداً سیّد المرسلین و أنّ علیّا سیّد المؤمنین» ( «2»). قال أنس: فقام إلیه رجلٌ فقال: یا رسول اللَّه من یبغض علیّا بعدُ؟!

فقال: «یا أخا الأنصار، لا یبغضه من قریش إلّا سفحیّ، و لا من الأنصار إلّا یهودیّ، و لا من العرب إلّا دعیّ، و لا من سائر الناس إلّا شقیّ».

هذا الحدیث ضعّفه السیوطی ( «3») لمکان إسماعیل بن موسى الفزاری فی سنده. و قد ذکره ابن حبّان فی الثقات ( «4»)، و قال مطین: کان صدوقاً، و قال النسائی: لا بأس به. و عن أبی داود: إنّه صدوق فی الحدیث، روى عنه البخاری فی کتاب خلق أفعال العباد، و أبو داود و الترمذی، و ابن ماجة، و ابن خزیمة، و الساجی، و أبو یعلى و غیرهم ( «5»)، و لم یُذکر غمزٌ فیه عن أحد من هؤلاء الأعلام. نعم؛ ذنبه الوحید أنَّه شیعیٌّ علویُّ المذهب.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج‏4، ص: 432