اولین دایرةالمعارف دیجیتال از کتاب شریف «الغدیر» علامه امینی(ره)
۲۱ مهر ۱۴۰۴

نهی از متعه نساء توسط خلیفه دوم

متن فارسی

69 متعه نساء
1- از جابر بن عبد الله گوید: ما بودیم که متعه می کردیم با یک مشت خرما و آرد در عهد و ایّام رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و ابو بکر تا آنکه پس از آن عمر نهى کرد در کار عمرو بن حریث.
صحیح مسلم ج 1 ص 395، جامع الاصول ابن اثیر، تیسیر الوصول ابن دبیع ج 4 ص 262، زاد المعاد ابن قیم ج 1 ص 444 فتح البارى ابن حجر ج 9 ص 141، کنز العمال ج 8 ص 294.

2- از عروه بن زبیر: به درستی که خوله دختر حکیم وارد بر عمر بن خطاب شد پس گفت که ربیع بن امیّه استمتاع کرد و کامیاب شد از زن بزا و زاینده اى پس از او آبستن شد پس عمر بیرون رفت در حالی که عبایش را می کشید از ناراحتى، پس گفت: این متعه است و اگر من جلوتر درباره آن رأى داده بودم هر آینه او را سنگسار می کردم.
سندهاى آن صحیح و راویانش تمامى مورد اعتماد. مالک آن را در موطأ ج 2 ص 30 نقل کرده و شافعى در کتاب ام ج 7 ص 219 و بیهقى در سنن کبرى ج 7 ص 206 آورده است.

3- از حکم گوید: على رضوان الله علیه فرمود: اگر این که عمر … نهى از متعه نکرده بود زنا نمی کرد مگر شقى و بدبخت.
صورت دیگر:
از حکم: پرسیدند از این آیه، آیه متعه نساء، آیا منسوخه است گفت نه و على علیه السلام فرمود: اگر این که عمر نهى از متعه نکرده بود زنا نمی کرد مگر شقى جنایتکار.
مدارک این:
تفسیر طبرى ج 5 ص 9 با سندهاى صحیح، تفسیر ثعلبى، تفسیر رازى ج 3 ص 200، تفسیر ابى حیّان ج 3 ص 218، تفسیر نیشابورى، الدر المنثور ج 2 ص 140 به چندین طریق.

4- از ابى جریح از عطاء گوید شنیدم ابن عباس می گفت خدا رحم کند بر عمر متعه نبود مگر رحمتى از خدا که به آن ترحم نموده بود بر امّت محمّد و اگر عمر آن را نهى نکرده بود هر آینه محتاج به زنا نمی شد مگر اندکى از مردم (پست بدبخت)
مدارک این:
احکام القران جصاص ج 2 ص 179، بدایه المجتهد ابن رشد ج 2 ص 58 النهایه ابن اثیر ج 2 ص 249، غربیین هروى، فائق زمخشرى ج 1 ص 331 تفسیر قرطبى ج 5 ص 130 و در آن عوض الا شقى: الا شفى مگر بدبخت و همین طور در تفسیر سیوطى ج 2 ص 140 از طریق در حافظ عبد الرزاق و ابن المنذر از عطاء لسان الغرب ابن منظور ج 19 ص 166، تاج العروس ج 10 ص 200 و از اوّل حدیث حذف کرده رحم الله عمر، و زیاد کرد او و ابن منظور از عطاء گفت: قسم به خدا مثل این که من می شنوم قول او را الا شقى مگر بدبخت.

5- حافظ عبد الرزاق در تصنیف خود از ابن جریح نقل کرده گوید خبر داد مرا ابو الزبیر از جابر گفت: عمرو بن حریث وارد کوفه شد پس متعه کرد کنیزی را و آمد با آن نزد عمر در حالی که آن آبستن بود پس از او پرسید و او اعتراف کرد گفت: پس این در وقتى بود که عمر از آن نهى کرده بود (فتح البارى ج 9 ص 141)

6- حافظ ابن ابى شیبه از نافع نقل کرده: که از پسر عمر از متعه پرسیدند پس گفت حرام است پس به او گفتند: که ابن عباس فتوا به حلال بودن آن می دهد گفت پس چرا زمان عمر لبش را حرکت نداد و سخنى در این باره نگفت.
الدّر المنثور ج 2 ص 140، جمع الجوامع نقل از ابن جریر

7- طبرى از جابر نقل کرده که گفت: مردم بودند که متمتع و کامیاب از زنان می شدند (به صیغه کردن آنها) تا آن که عمر بن الخطاب نهى کرد ایشان را.

8- از سلیمان بن یسار از ام عبد الله دختر ابى خثیمه نقل شده که مردى از شام آمد و وارد بر او شد پس گفت که عزوبت سخت فشار آورده بر من پس یک زن برایم بیاور تا از او متمتع و کامیاب شوم (به صیغه کردن آن). گفت پس او را بر زنى هدایت و راهنمائى کردم پس با او ازدواج کرد و چند نفر از مردان عادل را بر این زناشوئى شاهد گرفت، پس آنچه خدا مقدّر کرده و خواسته بود که بماند ماند. سپس بیرون رفت پس عمر بن خطاب از این قضیّه با خبر شد و فرستاد به سوى من و پرسید آیا این قصّه که به من رسیده راست است گفتم: آرى، گفت: پس هر گاه آمد مرا خبر کن. پس چون مردى آمد من عمر را خبر کردم پس فرستاد عقب او و گفت: چه موجب شد بر اینکه تو این کار را کردى، گفت: من در زمان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بودم و کردم و آن حضرت ما را نهى نکرد تا آنکه خدا او را برد، پس از آن با ابى بکر بودیم او هم ما را منع نکرد تا از دنیا رفت، آنگاه با تو پس نرسید به ما درباره آن نهى و منعى، پس عمر گفت: اما قسم به آن کسی که جانم در دست اوست اگر پیش تر مطّلع از نهى من شده بودى هر آینه تو را سنگسار می کردم بیان کنید تا آنکه زناشوئى از زنا کردن شناخته شود.
(کنز العمال ج 8 ص 294، از طریق طبرى)

9- حافظ عبد الرزاق و حافظ ابو داود در پاسخ خود و ابن جریر طبرى از على امیر المؤمنین علیه السلام نقل کرده اند که فرمود: اگر سبقت نگرفته بود رأى عمر بن خطاب هر آینه امر می کردم به متعه و صیغه گرفتن. پس از آن زنا نمی کرد مگر بدبخت جنایتکار. (کنز العمال ج 8 ص 294)

10- عطاء گوید: جابر بن عبد الله وارد شد در حالیکه از عمره آمده بود پس ما آمدیم نزد او در منزلش پس مردم سئوال کردند او را از چیزهائى سپس متعه را یاد کردند، پس گفت: ما در زمان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و ابو بکر و عمر متعه می کردیم، و در عبارت احمد: تا آنکه در آخر خلافت عمر شد …
صحیح مسلم ج 1 ص 395 در باب نکاح متعه، مسند احمد ج 3 ص 380، و یاد کرده آن را فخر الدین ابو محمد زیلعى در تبیان الحقایق شرح کنز الدقایق و لفظ آن: ما متعه و صیغه می کردیم در زمان پیامبر خدا و ابوبکر و نیمى از خلافت عمر سپس نهى کرد مردم را از آن.

11- از عمران بن حصین گفت: نازل شد آیه متعه (صیغه) در کتاب خداى تعالى و بعد از آن آیه اى نیامد که آن را نسخ و باطل کند پس پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمان داد ما را به متعه کردن و ما با رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله بودیم و صیغه می کردیم و او از دنیا رفت و ما را نهى از آن نکرد، بعد از آن مردى روى هواى خودش آنچه خواست گفت. «1»
مفسرین یاد کرده اند: در نزد قول خداى تعالى: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً»«2» پس آنچه را که کامیاب به آن شدید از زنان پس مزد و مهر آن را به عنوان وجوب بدهید در بیان دلیل کسی که متعه نکاح و عقد موقّت را جایز می داند، و برخى از ایشان در مقام اثبات نسبت جواز به عمران بن حصین یاد نموده اند.
تفسیر ثعلبى، تفسیر فخر رازى ج 3 ص 200 و 202، تفسیر ابى حیّان ج 3 ص 218، تفسیر نیشابورى.

12- از نافع از عبد الله بن عمر روایت شده: که از او پرسیدند از صیغه کردن زنها، پس گفت حرام است امّا محققا اگر عمر بن خطاب کسى را در صیغه گرفتن می گرفت هر آینه او را سنگباران می کرد. «1»

13- عمر … بود که می گفت: قسم به خدا نیاورند مردی را نزد من که متعه را روا و جایز بداند مگر آن که او را سنگسار کنم. «2»

14- از ابى سعید خدرى و جابر بن عبد الله انصارى گفتند ما تا نیمى از خلافت عمر صیغه می کردیم تا آنکه عمر مردم را منع کرد از آن در کار عمرو بن حریث. «3»
م- و ابن رشد آن را نقل کرده در بدایه المجتهد ج 3 ص 58 از جابر به لفظ: اینکه ما صیغه می کردیم در زمان رسول خدا صلّى الله علیه و آله و ابى بکر و نیمى از خلافت عمر سپس عمر مردم را نهى کرد از آن.

15- از ایّوب روایت شده که عروه به ابن عباس گفت: آیا از خدا نمی ترسى که رخصت و اجازه می دهى در متعه، پس ابن عباس گفت اى عریّه. برو از مادرت بپرس، پس عروه گفت اما ابو بکر و عمر صیغه و متعه نکردند، پس ابن عباس گفت به خدا قسم نمی بینم شما را که دست از نهى و منعتان بردارید تا آنکه خداوند شما را عذاب کند ما شما را از پیامبر صلّى اللّه علیه و آله حدیث می گوئیم و شما ما را از ابو بکر و عمر خبر می دهید.
حواله دادن ابن عباس فصل داورى را بر مادر عروه بن زبیر اسماء دختر ابو بکر براى این بود که زبیر او را صیغه کرده بود و او عبد الله بن زبیر را براى او زائیده بود.
راغب در کتاب محاضرات ج 2 ص 94 گوید عبد الله بن زبیر سرزنش و ملامت کرد عبد الله بن عباس را به حلال دانستن صیغه پس ابن عباس به او گفت برو از مادرت بپرس چگونه منقل بخور و آتش روشن شد بین او و بین پدرت زبیر، پس او را سئوال کرد، پس گفت من تو را نزائیدم مگر در صیغه بودن به پدرت.
و ابن عباس گفت اوّل منقلی که روشن شد در متعه منقل آل زبیر بود.
مسلم در صحیح خود ج 1 ص 354، از مسلم القرى نقل کرده که گفت: پرسیدم از ابن عباس از متعه حج پس رخصت داد در آن و بود ابن زبیر که نهى از آن می کرد، پس ابن عباس گفت: این مادر پسر زبیر است که حدیث می کند که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در آن رخصت داد پس بروید بر او وارد شوید و از او بپرسید، گوید: پس ما داخل بر او شدیم پس برخورد کردیم به زن چاق کور، پس گفت رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله رخصت در آن داد. مسلم به این عبارت آن را از دو طریق نقل کرده سپس گفته: پس امّا عبد الرحمن در حدیث او (متعه) است و نگفته (متعه حج) و امّا ابن جعفر پس گفت: شعبه گوید: مسلم (یعنى القرى) گوید نمیدانم منظورش متعه حج بود یا متعه زنان.
و متعه اگر چه اطلاق شده در لفظ عبد الرحمن و نمی داند مسلم کدام یک از دو متعه است آن امّا ابو داود طیالسى نقل کرده در مسندش ص 227، از مسلم القرى که گفت: ما وارد شدیم بر اسماء دختر ابى بکر پس از او پرسیدیم از متعه و صیغه کردن زنها، پس گفت این کار را ما در زمان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله کردیم.
بلى در آنچه که احمد در مسندش ج 6 ص 348 نقل کرده (متعه حج) است، روایت کرده آن را از طریق شعبه و شنیده بوده حکایت آن را از مسلم مردّد بودن او را و شاید بعد از این آن را مقیّد کرده به (نمی دانم که صیغه مقصودش بوده یا متعه حج) براى حفظ کردن بزرگوارى پسر زبیر و مخفى ماندن بر خواننده که آن (مدّعى خلافت) فرزند صیغه بوده است.
م- 16- ابن کلبى نقل کرده که سلمة بن امیة بن خلف جمى کامیاب شد از سلمى کنیز حکیم بن امیه بن اوقص اسلمى (یعنى او را صیغه کرد) پس براى او فرزندى زائید پس سلمه او را انکار کرد پس بگوش عمر رسید. پس متعه و صیغه را نهى کرد، و نیز روایت شده که سلمه استمتاع کرد کامجوئى کرد بزنى (بصیغه کردن او) پس این خبر بعمر رسید پس او را تهدید کرد.(اصابه ج 2 ص 63)

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 290

متن عربی

69- متعة النساء
1- عن جابر بن عبد اللَّه قال: کنّا نستمتع بالقبضة من التمر و الدقیق الأیام على عهد رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و أبی بکر حتى- ثمّ- نهى عنه عمر فی شأن عمرو بن حریث «3».

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 290

صحیح مسلم (1/395)، جامع الأُصول لابن الأثیر، تیسیر الوصول لابن الدیبع (4/262)، زاد المعاد لابن القیّم (1/444)، فتح الباری لابن حجر (9/141)، کنز العمّال (8/294).
2- عن عروة بن الزبیر: أنّ خولة بنت حکیم دخلت على عمر بن الخطّاب رضى الله عنه فقالت: إنّ ربیعة بن أُمیّة استمتع بامرأة مولّدة فحملت منه، فخرج عمر رضى الله عنه یجرّ رداءه فزعاً فقال: هذه المتعة، و لو کنت تقدّمت فیه لرجمته.
إسناد صحیح رجاله کلّهم ثقات أخرجه مالک فی الموطّأ «1» (2/30)، و الشافعی فی کتاب الأُمّ «2» (7/219)، و البیهقی فی السنن الکبرى (7/206).
3-عن الحکم، قال: قال علیّ رضى الله عنه: «لو لا أنّ عمر رضى الله عنه نهى عن المتعة ما زنى إلّا شقی».
صورة أخرى:
عن الحکم؛ أنّه سُئل عن هذه الآیة- آیة متعة النساء- أ منسوخة؟ قال: لا.
و قال علیّ: «لو لا أنّ عمر نهى عن المتعة ما زنى إلّا شقی» «3».
تفسیر الطبری (5/9) بإسناد صحیح، تفسیر الثعلبی، تفسیر الرازی (3/200)، تفسیر أبی حیّان (3/218)، تفسیر النیسابوری، الدرّ المنثور (2/140) بعدّة طرق.
4- عن ابن جریج، عن عطاء، قال: سمعت ابن عبّاس یقول: رحم اللَّه عمر

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 291

ما کانت المتعة إلّا رحمة من اللَّه تعالى رحم بها أُمّة محمد، و لولا نهیه لما احتاج إلى الزنا إلّا شفى «1».
أحکام القرآن للجصّاص (2/179)، بدایة المجتهد لابن رشد (2/58)، النهایة لابن الأثیر (2/249)، الغریبین للهروی، الفائق للزمخشری (1/331)، تفسیر القرطبی (5/130) و فیه بدل إلّا شفى: إلّا شقیّ. و کذلک فی تفسیر السیوطی (2/140) من طریق الحافظین عبد الرزاق و ابن المنذر عن عطاء، لسان العرب لابن منظور (19/166)، تاج العروس (10/200) و حذف من صدر الحدیث: رحم اللَّه عمر، و زاد هو و ابن منظور. قال عطاء: و اللَّه لکأنّی أسمع قوله إلّا شفىً «2».
5- أخرج الحافظ عبد الرزاق فی مصنّفه «3» عن ابن جریج قال: أخبرنی أبو الزبیر عن جابر قال: قدم عمرو بن حریث الکوفة فاستمتع بمولاة، فأُتی بها عمر و هی حبلى، فسأله فاعترف، قال: فذلک حین نهى عنها عمر. فتح الباری «4» (9/141).
6- أخرج الحافظ ابن أبی شیبة «5»، عن نافع: أنّ ابن عمر سُئل عن المتعة، فقال: حرام. فقیل له: ابن عبّاس یفتی بها، قال: فهلّا ترمرم بها- تزمزم- فی زمان عمر. الدرّ المنثور «6» (2/140)، جمع الجوامع «7» نقلًا عن ابن جریر.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 292

7- أخرج الطبری، عن جابر، قال: کانوا یتمتّعون من النساء حتى نهاهم عمر بن الخطّاب. کنز العمّال «1» (8/293).
8- عن سلیمان بن یسار، عن أُمّ عبد اللَّه ابنة أبی خیثمة: أنّ رجلًا قدم من الشام فنزل علیها فقال: إنّ العزبة قد اشتدّت علیَّ فأبغینی امرأةً أتمتّع معها. قالت: فدللته على امرأة فشارطها و أشهدوا على ذلک عدولًا، فمکث معها ما شاء اللَّه أن یمکث، ثمّ إنّه خرج فأخبر عن ذلک عمر بن الخطّاب، فأرسل إلیَّ فسألنی أحقّ ما حدّثت؟
قلت: نعم. قال: فإذا قدم فأذنینی، فلمّا قدم أخبرته، فأرسل إلیه فقال: ما حملک على الذی فعلته؟ قال: فعلته مع رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم ثمّ لم ینهنا عنه حتى قبضه اللَّه، ثمّ مع أبی بکر فلم ینهنا عنه حتى قبضه اللَّه، ثمّ معک فلم تحدث لنا فیه نهیاً. فقال عمر: أما و الذی نفسی بیده لو کنت تقدّمت فی نهی لرجمتک، بیّنوا حتى یعرف النکاح من السفاح. کنز العمّال «2» (8/294) من طریق الطبری.
9- أخرج الحفّاظ عبد الرزّاق «3»، و أبو داود فی ناسخه، و ابن جریر الطبری «4»، عن علیّ أمیر المؤمنین، قال: «لو لا ما سبق من رأی عمر بن الخطّاب لأمرت بالمتعة، ثمّ ما زنى إلّا شقیّ». کنز العمّال «5» (8/294).

10- قال عطاء: قدم جابر بن عبد اللَّه معتمراً فجئناه فی منزله، فسأله القوم عن أشیاء ثمّ ذکروا المتعة، فقال: استمتعنا على عهد رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و أبی بکر و عمر.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 293

و فی لفظ أحمد: حتى إذا کان فی آخر خلافة عمر رضى الله عنه.
صحیح مسلم «1» (1/395) فی باب نکاح المتعة، مسند أحمد «2» (3/380)، و ذکره فخر الدین أبو محمد الزیلعی فی تبیان الحقائق شرح کنز الدقائق و لفظه: تمتّعنا على عهد رسول اللَّه و أبی بکر و نصفاً من خلافة عمر ثمّ نهى الناس عنه.
11- عن عمران بن حصین قال: نزلت آیة المتعة فی کتاب اللَّه تعالى لم تنزل آیة بعدها تنسخها، فأمرنا بها رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و تمتّعنا مع رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و مات و لم ینهنا عنها، قال رجل بعد برأیه ما شاء «3».
ذکره المفسِّرون عند قوله تعالى: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً) «4» فی بیان حجّة من جوّز متعة النکاح، و بعضهم فی مقام إثبات نسبة الجواز إلى عمران بن حصین. راجع «5» تفسیر الثعلبی، تفسیر الرازی (3/200 و 202)، تفسیر أبی حیّان (3/218)، تفسیر النیسابوری.
12- عن نافع، عن عبد اللَّه بن عمر؛ أنّه سُئل عن متعة النساء، فقال: حرام؛ أما إنّ عمر بن الخطّاب رضى الله عنه لو أخذ فیها أحداً لرجمه بالحجارة.
السنن الکبرى للبیهقی (7/206).
13- کان عمر رضوان اللَّه علیه یقول: و اللَّه لا أُوتی برجل أباح المتعة إلّا رجمته. ذکره سبط ابن الجوزی فی مرآة الزمان.

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 294

14- عن أبی سعید الخدری و جابر بن عبد اللَّه، قالا: تمتّعنا إلى نصف من خلافة عمر رضى الله عنه حتى نهى عمر الناس عنها فی شأن عمرو بن حریث. عمدة القاری للعینی «1» (8/310).
و أخرجه ابن رشد فی بدایة المجتهد (2/58) عن جابر بلفظ: تمتّعنا على عهد رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم و أبی بکر و نصفاً من خلافة عمر، ثمّ نهى عنها عمر الناس.
15- عن أیّوب؛ قال عروة لابن عبّاس: ألا تتّقی اللَّه ترخِّص فی المتعة؟ فقال ابن عبّاس: سل أُمّک یا عریّة! فقال عروة: أمّا أبو بکر و عمر فلم یفعلا. فقال ابن عبّاس: و اللَّه ما أراکم منتهین حتى یعذِّبکم اللَّه، نحدِّثکم عن النبیّ صلى الله علیه و آله و سلم و تحدِّثونا عن أبی بکر و عمر «2».
إحالة ابن عبّاس فصل القضاء على أُمِّ عروة أسماء بنت أبی بکر إنّما هی لتمتّع الزبیر بها، و أنّها ولدت له عبد اللَّه، قال الراغب فی المحاضرات «3» (2/94): عیّر عبد اللَّه ابن الزبیر عبد اللَّه بن عبّاس بتحلیله المتعة، فقال له: سل أُمّک کیف سطعت المجامر بینها و بین أبیک، فسألها فقالت: ما ولدتک إلّا فی المتعة.
و قال ابن عبّاس: أوّل مجمر سطع فی المتعة مجمر آل الزبیر «4».
و أخرج مسلم فی صحیحه «5» (1/354) عن مسلم القری، قال: سألت ابن عبّاس عن متعة الحجّ فرخّص فیها و کان ابن الزبیر ینهى عنها، فقال: هذه أُمّ ابن

الغدیر فى الکتاب و السنه و الادب، ج 6، ص: 295

الزبیر تحدِّث أنّ رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم رخّص فیها فادخلوا علیها فاسألوها. قال: فدخلنا علیها فإذا امرأة ضخمة عمیاء فقالت: قد رخّص رسول اللَّه صلى الله علیه و آله و سلم فیها.
أخرجه بهذا اللفظ من طریقین، ثمّ قال: فأمّا عبد الرحمن ففی حدیثه (المتعة) و لم یقل (متعة الحجّ). و أمّا ابن جعفر فقال: قال شعبة: قال مسلم- یعنی القری-: لا أدری متعة الحجّ أو متعة النساء.
و المتعة و إن أُطلقت فی لفظ عبد الرحمن و لا یدری مسلم أیّ المتعتین هی، غیر أنّ أبا داود الطیالسی أخرج فی مسنده (ص 227) عن مسلم القری، قال: دخلنا على أسماء بنت أبی بکر فسألناها عن متعة النساء، فقالت: فعلناها على عهد النبی صلى الله علیه و آله و سلم.
نعم، فیما أخرجه أحمد فی مسنده «1» (6/348) متعة الحجّ، رواه من طریق شعبة، و قد سمعت حکایته عن مسلم تردده، فلعلّها قیّدت بعد بذلک تحفّظاً على کرامة ابن الزبیر، و تخفّیاً على القارئ کونه ولید المتعة.
16- أخرج ابن الکلبی، أنّ سلمة بن أُمیّة بن خلف الجمحی استمتع من سلمى مولاة حکیم بن أُمیّة بن الأوقص الأسلمی، فولدت له فجحد ولدها، فبلغ ذلک عمر فنهى عن المتعة. و روى أیضاً: أنّ سلمة استمتع بامرأة فبلغ عمر فتوعّده. الإصابة (2/63)