حرف فاء
447- فضل بن احمد لؤلؤی که ابو الشیخ گفته است: او از اسماعیل بن عمر و احادیث زیادی را میساخته و حدیث میکرده است و لذا ابو اسحاق و ابو احمد و مشایخ ما اتفاق بر ترک حدیثش کرده و گفتهاند که او کذاب است «4».
448- فضل بن جبار کذاب است «5».
449- فضل بن سکین ابو العباس قطیعی سندی، که ابن معین گفته است:او دروغگو است و خدا لعنت کند کسی را که بخواهد از او چیز بزرگ و یا کوچکیبنویسد، مگر آنکه نداند و او را نشناسد «1»
450- فضل بن سهل اسفراینی دمشقی حلبی شریف، متوفی در سال 548 ه که او را متهم به کذاب کردهاند. شیخ شیوخ اسماعیل بن ابی سعد گفته است:ابو محمد مقری پیشم بود که جناب آقای حلبی وارد شد شروع کرد ابو محمد را ستودن و گفت: از فضائلش این است که مردی مالی به من داد من آن را به او دادم ولی او قبول نکرد وقتی که برخاست ابو محمد گفت: بخدا قسم پیشم چیزی نیاورد و نمیدانم چه میگوید و الحمد للّه که نگفت پیشم ودیعهای از ناحیه کسی است «2»
451- فضل بن شهاب، که یحیی گفته است او کذاب است «3»
452- فضل بن عیسی کذاب است «4»
453- فضل بن محمد عطار باهلی، کذاب و حدیث ساز بوده احادیثی را وضع میکرده و به متنها میافزوده است «5»
454- فهد بن عوف ابو ربیعه، که گفته شده در سال 219 ه فوت کرده و ابن المدینی گفته است او کذاب است «6»
455- فیض بن وثیق که در سال 224 ه وارد بغداد شده، کذاب و خبیث بوده است «7»
حرف قاف
456- قاسم بن ابراهیم ملطی، که در سال 323 ه وارد موصل شده، کذاب و تهمت زننده و حدیث ساز بوده و مطالب عجیب و غریبی آورده است «1»
457- قاسم بن ابی سفیان، محمد ابو القاسم معمری، متوفی در سال 228 ه خبیث و کذاب بوده است «2»
458- قاسم بن عبد اللّه بن عمر بن حفص بن عاصم بن عمر بن خطاب مدنی، کذاب و حدیث ساز بوده است «3»
459- قاسم بن محمد بن عبد اللّه الفرغانی، حدیث ساز فاحشی بوده است»
460- قطن بن صالح دمشقی، کذاب است «5»
الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب، ج5، ص: 396